show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

360 GLT van François: Airco, Stuurbekr., LPG

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2011 16:59 #877045 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 GLT van François: Airco, Stuurbekr., LPG
Op 10 juni j.l. op 350.000km gereden.
Binnenkort weer een beurtje doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-06-2011 18:51 #877049 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 360 GLT van François: Airco, Stuurbekr., LPG
Zo is dat, beurtje en dan weer gestaag verder gaan, op naar het half miljoen kilometers!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2011 20:04 #878288 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 GLT van François: Airco, Stuurbekr., LPG
Van het weekend een beurt gedaan:
-olie+filter
-bougies (gasbougies)
-luchtfilter
-kleppen gesteld

Ik heb het speciaal gereedschap van Volvo dat je nodig hebt bij het
kleppen stellen. Setje voelermaatjes en de doos met klepstelplaatjes
van de Volvo dealer deden de rest. De inlaatkleppen stonden ongeveer
0.1mm te krap en de uitlaatkleppen 0.15mm. Uiteindelijk had ik 3 andere
plaatjes nodig, de rest kon ik "doorschuiven".
Omdat je de krukas regelmatig moet verdraaien, was het een must de
fan (4xM8) en de plastic kap even te verwijderen.
Maar potverdorie, na aftanken en een wasbeurtje gisteren, bleef de teller
vandaag staan bij 350776 en de dagteller bij 35.4.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2011 20:40 #878289 door V300 register
Wat zijn gasbougies?

De fan en plastic kap kan je laten zitten. Steeksleutel 20 kan je de fan mee verdraaien en daarmee de krukas/nokkenas. Tip van Laurens!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-06-2011 21:15 #878291 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 360 GLT van François: Airco, Stuurbekr., LPG
Bougies voor het rijden op gas zullen waarschijnlijk van een 'kouder' type zijn, ik denk dat Fran?ois dat er mee bedoelt.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
27-06-2011 21:15 #878292 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 360 GLT van François: Airco, Stuurbekr., LPG

Lucluc;179348 schreef : Wat zijn gasbougies?

Was laatst een hele discussie over op het 700 forum, kan het helaas niet terug vinden, maar een man had speciaale bougies, en die waren meer dan 100 euro voor 4 geloof ik, maar hij had ze nu al heel lang erin zitten (meer als 100 duizend?) en de auto was nog altijd zuiniger als vroeger met gewone bougies. Scheelde hem iets van 500 euro per jaar in verbruik, omdat hij veel reed. Erg interessant om te lezen, maar kan het niet terug vinden..

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
27-06-2011 21:21 #878294 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 360 GLT van François: Airco, Stuurbekr., LPG
Gevonden!

Getallen waren alleen iets anders, maar het is best de moeite zo te lezen!

Ik ga vandaag speciale LPG bougies ophalen. Ze kosten maar een slordige 20 euro per stuk, tsja......
Er zijn natuurlijk zat voors en tegens, maar een vriend van mij heeft deze krengen meer dan 100.000 kilometer in zijn V70 op LPG gehad en ze zien er nog steeds mooi uit. Dan kosten ze nog maar 0.0002 ?/km tegen een 0.00013 ?/km als je 4 pitten voor 12 euro koopt en ze elke 30.000km vervangt. Zijn eerste 120.000 km (nieuwe leasebak en daarna overgenomen) heeft ie wel gemiddeld 1,2 km minder gereden per getankte liter gas, toevallig?
Volgens mij is dat altijd nog zo'n slordige 700 ? verschil in brandstofkosten plus de tijd die je er voor nodig hebt om 3 x vaker bougies te gaan halen bij je favoriete onderdelenleverancier en ze dan thuis voor de deur te gaan vervangen .(over die 100.000 km gerekend)
En als het achteraf niet mocht blijken te zijn....weer een broodje aap de wereld uit, toch?

Even een update omdat er weer een nieuw draadje aan het ontstaan is....

Op 12-05-2010 heb ik de LPG bougies gemonteerd. We zijn nu 63.219 kilometer verder. Over de 63.320 die ik daarvoor gereden heb, was het gemiddelde verbruik 1:7,3. Ik heb nu gemiddeld 1:8,6 gedraaid.!! toevallig was de lpg prijs excact hetzelfde nl 0.638/ltr.

Over hetzelfde aantal kilometers is het verschil in getankte liters/euro's: 8660 - 7351 = 1309 x 0.638 = 835 Euro.
prijs van de NGK bougies was 100 minus 30 euro (de prijs die ik normaal voor twee sets Bosch super plus zou hebben betaald want die verving ik om de 30K dus 8 x 3,95 )

Ruwweg heb ik dus 765 euro minder uitgegeven. Omslag is per kilometer misschien niet zo hoog, maar voor mij is dit toch een jaarlijkse besparing. Daar hoef ik dan toch weer een paar dagen niet voor te werken...Dan nog leuk om te weten: Mijn vriend Rob, door wie ik hierop geattendeerd werd indertijd, heeft na zijn dure NGK's een goedkope versie LPGbougie via internet gekocht en er 6,50 euro/stuk voor betaald. Hij rijdt 120.000 per jaar en vervangt ze na 50.000km. Deze liepen 0,6km per liter zuiniger tegen 1,2km die hij met de NGK's bespaarde. Dus wat mij betreft ga ik weer voor de NGK's . Als ik ze nu bij Bas bestel is mijn besparing weer 28 euro hoger:-)

Rij veilig en suc6 in de strijd tegen de hoge brandstofkosten

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC