1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Daarnaast heb ik 't ding regelmatig uitgezwaaid dus ik weet vrijwel zeker dat 'ie niet rookt

Alleen bij vrieskou komt er de eerste kilometer wat damp uit, maar da's normaal dacht ik zo.
Edit: maar waarschijnlijk verbruikt 'ie wel stiekem iets ja, daar heb je gelijk in. Echter niet overmatig, dus ik maak me nog geen zorgen. Al helemaal niet als je je bedenkt dat het olieverbruik steeds minder wordt. Toen we hem pas in gebruik namen (vorig jaar april) ging het veel harder met de olie. Na 1100 km (enkele reis naar Zuid-Frankrijk) kon ik al een halve liter bijvullen

Daarna heb ik eigenlijk niet meer bijgevuld, alleen ergens rond de jaarwisseling nog zo'n 0,3 liter om het flesje leeg te krijgen.
De olie staat nu wel weer onderaan de peilstok, dat wel. We zijn sinds april 2009 zo'n 8.000 km verder.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;150873 schreef : en of die kleppen gesteld moesten worden
Mwaw, 1 cilinder had wat afwijking. Was dat nou diegene met zo'n lage compressie?
Motortje klinkt voor mij (een leek) prima deluxe. :yesyes:
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Het gekke is dat cilinder 1 juist de hoogste compressiewaarde heeft, maar ook de grootste afwijking in de klepspeling had.
Omdat ik niet weet hoe die meting is uitgevoerd en een eerdere meting bij dezelfde garage (voor een 1400-blok) zo ongeveer hetzelfde resultaat had, vraag ik me af of 'ie wel zo betrouwbaar is.
Daarom wil ik graag de compressie nog eens door iemand van de TC laten meten.
Ik ben echt razend benieuwd hoe 'ie rijdt

Edit: de spanning over de accupolen is nog steeds 12,45 V en het lampje brandt nog groen; waarschijnlijk heb ik dus gewoon de minpool niet goed vastgezet. De accu zelf is wellicht dus nog goed.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
volvofiel;150960 schreef : Edit: de spanning over de accupolen is nog steeds 12,45 V en het lampje brandt nog groen; waarschijnlijk heb ik dus gewoon de minpool niet goed vastgezet. De accu zelf is wellicht dus nog goed.
Heb je ook gemeten hoeveel de spanning was met een draaiende motor? Zo kun je ook een slecht bijladende dynamo uitsluiten. Dit hoort een voltage boven de 14V te zijn

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

Omdat die accu al vreselijk te lijden heeft gehad en al jaren oud is, dacht ik dat 'ie dan eindelijk de geest had gegeven. Maar kennelijk is het gewoon m'n eigen fout geweest.
Ik zet hem weer een keer terug en ga dan meten met draaiende motor.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
- J. Ruiter
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
een lossige accuklem geeft hetzelfde effect als een dooie accu inderdaad. daarom controleer je dat natuurlijk als eerste op moment dat de spanning instort bij startpoging (toch?

- V300 register
- Verbannen
-