× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

Lees meer
17-02-2018 20:22 #974023 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Jazeker Wim, dat klopt helemaal.

Op de vorige pagina kun je zien hoe ik het koppelingshuis grotendeels heb gedemonteerd:

forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=248731&postcount=2841

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-02-2018 11:00 #974027 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
ik ben bang dat je aluminium met fosforzuur eerder zwart zal gaan uitslaan. Een goede methode om geoxideerd gietaluminium weer netjes te krijgen is sodastralen. google maar eens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-02-2018 12:02 #974030 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Ik heb die balg ooit vervangen omdat ergens een vervelende rammel zat. Anjo wist me toen te vertellen dat het terugschroeven erg nauw luistert. De balg mag niet te los maar ook niet te vast zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2018 12:35 #974031 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Bedankt voor het meedenken Wouter, azijn schijnt ook prima te werken, fosforzuur (HG roestoplosser) is natuurlijk behoorlijk agressief, ik was dan ook van plan een klein beetje op te lossen in water.
We hebben een bak in de garage waar waarschijnlijk het hele koppelingshuis in ondergedompeld ik kan worden.

Sodastralen ben ik tijdens het uitzoeken hoe je aluminium kan reinigen/de-oxideren ook tegengekomen, dat lijkt mij inderdaad wel de beste methode.

Aangezien ik de buitenkant van het koppelingshuis en staartstuk toch wil spuiten met een paar dunne laagjes Rustoleum verf zie ik misschien wel van het hele plan af om er nu verder nog wat mee te doen. (behalve dan ontvetten, licht opschuren en weer ontvetten)

Overigens was ik hierboven nog vergeten te vermelden dat ik vacuümbalg en ontkoppelhefboom ook ga voorzien van een laagje verf. ( vacuümbalg zwart)

Daarnaast wil ik de borgringen ook allemaal vervangen door nieuwe, voor zover ik kan opmaken uit wat 'research' zijn deze allemaal leverbaar.



Klopt als een zwerende vinger Wim, in het werkplaats handboek wordt dat punt ook aangehaald, luistert absoluut heel nauw.

Die stappen komen natuurlijk nog, eerst alles reinigen/ontroesten etc + eventueel van een laagje verf voorzien.

Dan verder onderdelen verzamelen ( toplager, druklager, staartlager, borgveren, koppeling, drukgroep)

En bij het weer in elkaar zetten goed de aanwijzingen in het werkplaats handboek volgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2018 18:55 #974036 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Inmiddels weer ietsje verder, de kleinere delen van het koppelinghuis ook gereinigd, de foto's laat ik jullie niet alleen zien om mijn nijverheid inzichtelijk te maken
(dat wisten de trouwe lezers al lang ;-)
Het gaat me er met name om dat jullie kunnen zien wat voor onderdelen er zich allemaal aan het koppelinghuis in dit geval bevinden maar ook hoe ze er precies uitzien.

Bij het op een later tijdstip weer assembleren van het koppelinghuis is mijn intentie stap voor stap te laten zien waar welke onderdelen behoren te zitten.

Ook tijdens het (mijn insteek is mei of juni) werken aan en onder de auto om de krukaskeering te gaan vervangen (hier begon het uiteindelijk allemaal mee) zal ik de camera meenemen en zoveel mogelijk vastleggen welke stappen er daarbij genomen worden.

Goed, waar waren we?
Ow ja, de kleine onderdelen van het koppelinghuis:


Een overzichtsfoto met daarop v.l.n.r. en v.b.n.o de 'getande' borgring op de koppelingas ná de grote borgring, het koppelinghevelkogeltje, de vacuümbalgveer, de grote borgring aan de bakzijde (binnenring), en het koppelinghevelkogeltjevasthoudveertje.



Voor de mede detailnerds een close-up van het kogeltje:



Borgring:



Getande borgring:



Vacuümbalgveer:



En tenslotte het koppelinghevelkogeltjevasthoudveertje:



Komende dinsdag en woensdag weer verder, het staartstuk met koppelingas liggen al in een plastiek puutje in de fietstas, klaar om uitgeperst te worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2018 11:50 #974044 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!

Wouter76;248786 schreef : En tenslotte het koppelinghevelkogeltjevasthoudveertje:



Wouter, Heb je hier toevallig afmetingen van? Ik heb een paar veren liggen die hier verdacht veel op lijken.

Je zou ook eens de BBQ roosterriniger van HG kunnen proberen. De alu bakplaat van mijn over ziet er weer als nieuw uit.

Die plastic cover krijg je terug wit als je em in 100% chloor steekt (bijv spul voor het zwembad, niet het spul voor in huis want dat is maar 10% chloor) en met een tandenborstel schrobt. Wel oppassen want het is smerig spul.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2018 18:33 #974050 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Mooie tips Robbert Jan, waarvoor dank!

100% chloor...dat zou ook leuk kunnen werken dan op het expansievat.

Ik ga dat veertje eens even voor je langs het meetlint leggen, kom ik op terug.

EDIT: veertje is lang: 86mm, op het breedste punt 20mm, en beide 'bochtjes' 6mm hoog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-02-2018 11:09 #974077 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
volgens mij blijft er helemaal niks over van het plastic als je dat met chloor te lijf gaat?? zeker als het al verduurd / uitgehard is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2018 12:58 #974080 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Misschien eerst even uitproberen op een soortgelijk kunststof...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-02-2018 13:05 #974081 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!

Wouter76;248833 schreef : Misschien eerst even uitproberen op een soortgelijk kunststof...


Ik heb nog wel een ruitensproeierreservoir liggen wat toch lek is als je wilt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets