× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

Lees meer
11-02-2018 22:22 #973992 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
@Wouter; dank je, ik was alleen omtrent de DCN wat naïef ervan uit te gaan dat iedereen er in hun clubwinkel wat kan kopen.

Je dient wel lid te zijn van deze club om hieruit wat af te mogen nemen.

@ Bart; Dank je, fijn dat je deze toch wel redelijk dure aankopen helpt rechtvaardigen, ik hoop inderdaad zoals jij al aangeeft dat de tangen vaker van pas zullen komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2018 23:46 #973993 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
een lidmaatschap van dcn is altijd de moeite waard
Ze hebben verrassend veel Volvo 300 onderdelen op voorraad

En ik gebruik dat soort punttangen voor de ringmoeren van mijn dafs 55 waarmee diverse
Schakelaars op het dashboard bevestigd zijn

Mvg

André

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-02-2018 07:13 #973994 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!

Adaf55;248740 schreef : een lidmaatschap van dcn is altijd de moeite waard
Ze hebben verrassend veel Volvo 300 onderdelen op voorraad


En je steunt het goede doel!
Een paar jaar geleden heb ik om die rede bewust een jaar lidmaatschap genomen, de financiële steun aan deze club. Positief opvallend vond ik hoe hartelijk ik met een 300-serie werd ontvangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2018 18:07 #973995 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Dat klinkt goed, ik ga het zeker in overweging nemen.

Het was mij inderdaad ook al opgevallen dat ze behoorlijk wat onderdelen voor onze geliefde voitures op voorraad hebben, prettig om te weten.

En je steunt dus met het lidmaatschap ook nog eens een goed doel, welke is dat ?

Ik lees het al uit de diverse reacties, verdraaid handige 'universele' stukken gereedschap dus ☺️

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-02-2018 18:26 #973996 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!

Wouter76;248742 schreef : En je steunt dus met het lidmaatschap ook nog eens een goed doel, welke is dat ?


De instandhouding van een stukje Nederlands industrieel erfgoed; de Daf personenwagens. Hoe meer clubleden hoe meer financiële middelen een club heeft om leden te faciliteren hun auto op de weg te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2018 20:33 #973999 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Hahaha, dat bedacht ik me net voordat ik weer naar ons forum surfde, tijdens het uitkammen van de DCN website begon het me te dagen....
Dom zeg dat ik dat niet meteen besefte. :crazy1:

Wel weer fijn dat je me niet in mijn virtuele gezicht uitlacht Bart :y:

Dus als ik lid word van de DCN steun ik hetzelfde goede doel in de breedste zin van het woord zelfs tweemaal :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-02-2018 20:40 #974000 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!

Wouter76;248746 schreef : Wel weer fijn dat je me niet in mijn virtuele gezicht uitlacht Bart :y:


Graag gedaan Wouter :D
We zijn hier niet om elkaar uit te lachen, daar heeft niemand wat aan he.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2018 20:02 #974005 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Precies, zo denk ik er ook over!

In het kader van de Olympische spelen (man wat gaan de Nederlandse sporters daar goed zeg), ook hier even een tussenstand: 0-0.....

Ehhh wacht even, nee ik was bezig met een koppelingshuis (onder andere, ik ben zooo druk joh....in m'n hoofd....)

Maar goed, ik heb het kogeltje even vakkundig verwijderd [ sleutel 14] en deze tezamen met wat lotgenoten in een glazen potje gestopt, kunnen ze in ieder geval nog naar buiten kijken.

Trouwens, over kogels gesproken, ik heb besloten toch lid te willen worden van de DCN na rijp beraad met mijzelf (handig met stemmen ook..)

Dat geeft mijns inziens naast hun winkeltje ook behoorlijk wat andere voordelen, en ik verruim er mijn blikveld en wie weet sociale contacten ook weer wat mee.

Na het verwijderen van het kogeltje voor de ontkoppelhefboom ben ik met een sopje, een fles Dasty, tandenborstel (een gebruikte hoor), kwast en een aantal brillo sponjes het koppelinghuis te lijf gegaan.

Man o man wat een laag vette drek zat er vooral aan de binnenkant zeg, ik vermoed zomaar dat ik niet de enige ben die wat last had/heeft van een incontinente krukaskeering..

Na een hoop 'elbow grease' verkreeg ik het onderstaande resultaat:















Daarna nog even het vacuümbalgbeugeltje:





En het afdekkapje van het ontkoppelmechaniek:







Het beugeltje wil ik wat opschuren en voorzien van een laagje zwarte verf (er zwerft hier geloof ik ergens nog wat Hammerite rond)

Het afdekkapje kreeg ik met de beste wil van de wereld (wat dat ook in mag houden) niet schoner dan dit, iemand hier nog een leuke tip voor?

Het koppelinghuis wil ik tezamen met het staartstuk komend weekend (als ik het staartstuk ook gereinigd heb) nog even een in badje leggen van een HG roestoplosser oplossing, (fosfor) zuur schijnt prima te werken om het aluminium nog verder te reinigen.

Het viel me op dat de rand (waar het aanlegvlak zich bevindt) nogal ruw is, waarschijnlijk werden na het uit de mal halen van deze delen er niet zo nauw gekeken naar de afwerking...
Dat wil ik dus met wat schuurpapier nog wat bijwerken, nu alles toch open en bloot ligt (was het maar vast weer hartje zomer...) kun je dat soort dingetjes maar beter meteen aanpakken dacht ik zo.

Als de tijd er rijp voor is wil ik koppelinghuis en staartsuk aan de buitenzijde voorzien van een laagje aluminiumkleurige verf zoals al eerder te zien was op het vliegwiel.

Al die alweer aan de thee gaan (verslaafd misschien??) groeten u!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2018 17:12 #974021 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Vandaag ben ik weer met goede moed de garage binnen getogen, om er een kwartier later gedeceptioneerd weer uit te komen....iets met RTFM....of één van de werkplaatshandboeken in dit geval.

Ik dacht met mijn simpele hoofd; borgring eruit, lager komt er met as en al uit....
Nou dat dachten we toch maar even van niet hoorde ik de ontwerpers nog postuum zeggen, dat hebben wij bij Volvo toch net even wat anders bedacht.

En ik had het kunnen weten aangezien ik de instructie al eens doorgenomen had, zij het vluchtig.

Lang verhaal kort; iets met een pers en dat ik die nu net niet heb staan in de garage.
Gelukkig hoeft het verhaal niet heel veel langer te worden aangezien ik op mijn werkadres gebruik kan maken van zulks.

De volgorde is als volgt: Buitenste borgring eraf (binnenring) en dan de as met lager en al uit het staartstuk persen in de richting van waar de cardanas zich in ingebouwde toestand zou bevinden.

Daarna het lager van de as persen in omgekeerde volgorde (as 180 graden draaien)

Nou ja, dat komt dan maandag wel weer, voor nu in ieder geval de ontkoppelingshefboom en de vacuümbalg gereinigd, dat lijkt weinig voor te stellen maar de aangekoekte vet en vuil was in ruime mate aanwezig en een pittig klusje om te verwijderen (iets met een oude tandenborstel en in ruime mate gebruikte Dasty en een Cif achtige)

Ik heb als een soort van voorzorgsmaatregel eerst flink wat siliconenspray in het tuutje waarop de vacuümslang in ingebouwde toestand zich bevind gespoten om het rubber wat mee te verzorgen en ontzien aangezien er ondanks het daarna zo goed mogelijk afdichten van de opening toch wel wat vocht en vuil binnen zullen dringen.

Weer genoeg gebabbeld, hier met die foto's!

De ontkoppelingshefboom (zonder veer, die ligt met wat lotgenoten te weken in een afgesloten pot voorzien van wat Dasty en heet water)










En dan de vacuümbalg:







Nadien heb deze met een föhn van binnen (de kant waar het asje zich bevindt) gedroogd.

Maandag dus de as uit het staartstuk en de lager van de as persen, dinsdag en woensdag weer verder met reinigingswerk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-02-2018 19:43 #974022 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Is dit de balg die hoort bij het vacuumsysteem van de vario?
Ik zou anders niet weten waar dit ding zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets