show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Mijn Volveau 340

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-03-2009 19:26 #762796 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volveau 340
Mmmmmm gek. Met de slangetjes eraf kreeg ik hem maar heel moeizaam aan de praat, met alles aangesloten was er nix aan de hand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-03-2009 17:22 #763746 door V300 register
Ik had vandaag weinig om handen, dus ik heb maar eens de GLT-klokkenset in de auto geprikt. Econometer noch buitentemperatuurmeter hebben op dit moment een functie maar boei0nd. Ik moet nog eens bij de dierenwinkel langs voor luchtslang en t-stukjes, maar die winkel heb ik in de anderhalf jaar dat ik hier woon nog niet gevonden... Lachen is wel dat mijn gordelverklikkerlampje het ineens weer doet. Een Volvo is immers niet compleet zonder. Het deurpaneel linksvoor heb ik ook even losgehad om eens te kijken hoe dat zit met het elektromotortje voor het raam, want die van mij is op sterven na deaud. Het is een Bosch/Brose-motortje en ik heb begrepen dat die redelijk universeel zijn, dus daar ga ik binnenkort eens naar speuren op de sloop ofzo. Hulp in de goede richting (alternatieve auto's die ik kan plunderen, 400-serie?) is welkom.

Overigens heb ik vandaag ook even de 6+2 schroefjes van de brandstofpomp wat strakker vastgezet. Sommige kon ik gewoon een halve slag of meer draaien. Starten is overigens een drama op dit moment. Ik zit gewoon een halve minuut te cranken, vervolgens loopt het even, dan zakt het terug, dan geef ik iets gas om uitvallen te voorkomen, etc etc. Ik weet dat mijn waterpomp zo lek is als het spreekwoordelijke vergiet en dat de v-snaar ook niet best is, maar is dat 'gerelateerd'?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2009 17:28 #763751 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Mijn Volveau 340
nope niet gerelateerd

trouwes, wanneer knal je dat andere uitlaatspruitstuk ertussen? dan loopt hij waarschijnlijk nog even 10x beter:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-03-2009 17:32 #763754 door V300 register
Mmja... zodra ik voldoende moed heb verzameld. Ik heb slechts een beperkt assortiment gereedschap, maw ik beschik niet over de middelen om een draadeind uit te boren als ik die ouwe verroeste troep afbreek :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2009 00:29 #766655 door V300 register

Niels;95528 schreef : Starten is overigens een drama op dit moment. Ik zit gewoon een halve minuut te cranken, vervolgens loopt het even, dan zakt het terug, dan geef ik iets gas om uitvallen te voorkomen, etc etc. Ik weet dat mijn waterpomp zo lek is als het spreekwoordelijke vergiet en dat de v-snaar ook niet best is, maar is dat 'gerelateerd'?

Nog even terugkomend op deze questie. Vandaag weer de auto nodig gehad en zolang de motor nog koud is, is het janken met de pet op. Het is zelfs zo erg dat - behalve dat lange cranken - de motor, eenmaal gestart, gewoon een minuut lang niet aan het lopen blijft, choke of niet. Wil je vervolgens wegrijden, dan houdt de auto gigantisch in, ongeacht hoeveel choke of gas je geeft. Gevolg: bokkend wegrijden, nul vermogen. Het lijkt wel of hij zichzelf compleet verzuipt. Ik dacht haast nog dat de koppeling eraan was, maar eenmaal warmgelopen is er niets aan de hand.

Ook begon ik nogal aan mijn vacuumslangterugmonteerkunde te twijfelen omdat ik die aan de primair los heb gehad bij riemwissel - misschien had ik iets omgedraaid waardoor ik continu in de hoogste versnelling zou rijden - maar die passen toch maar op ??n gat. En dan zou ik dat in alle andere omstandigheden ook moeten merken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2009 13:31 #766696 door V300 register
Hmmm, dit problemen hebben met starten heeft Streepje ook. Erg vervelend, al blijft daar de wagen wel gewoon lopen, mits eenmaal gestart. (al wil je de wagen wel licht op temperatuur laten komen voor je weg rijdt)

Tijd voor een combi topic in de techniek hoek lijkt me.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2009 17:03 #769922 door V300 register
Gisteren gedaan:

- olie en filter (mocht ook wel eens want de laatste keer was 40.000 km geleden)
- secundaire schijfafstand afgesteld

De afstand was (nu ik er licht bij had) bijna vingerdikte! Oeps. Maar even teruggesteld naar 2 mm maar aan het gepiep van de riemen te horen is het nog steeds niet lekker. Een niet aflatend stemmetje in het achterhoofd zeurt dat ik nu een setje nagelnieuwe riemen heb gemold. Mmmmm.

Waterpomp moet nog steeds, uitlaatspruitstuk ook. Ik moet daar nog wat spullen voor halen (de pomp zelf, en een pakking tussen kop en spruitstuk) maar ik vrees dat ik professionele assistentie nodig ga hebben. :/

Nog even een 'wat is dit nu weer':
- Vandaag gingen de lampjes van de oliedruk en remvloeistof aan bij stationair toerental toen ik achteruit wilde inparkeren. Even gasgeven en het gaat beide uit, en vanmiddag heb ik bij het opnieuw parkeren niets meer gemerkt. Raarrrr.
- Mijn zusje reed met me mee en daardoor kwam ik erachter dat de gordelverklikker voor de bijrijdersstoel een beetje gek doet. Alleen als je de gordel op een bepaalde manier vasthoudt in de houder wil hij uitgaan, of in een bocht, maar anders blijft hij gewoon knipperen. Tips iemand? En nee, niet 'het bewuste lampje uit je instrumentenpaneel trekken' :+

• J. Ruiter
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2009 17:11 #769928 door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic Mijn Volveau 340
'het bewuste lampje uit je instrumentenpaneel trekken'..
dan kan je wel alle lampjes er uit halen..

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2009 17:13 #769929 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Mijn Volveau 340
Aansluitingen nalopen op corrosie, eventueel wat contactspray op de contactjes spuiten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2009 22:34 #776220 door V300 register
Update!

Uitlaatspruitstuk is vervangen, inclusief pakkingen tegen de kop en voorpijp. Ook de waterpomp is gedaan, met succes, want er lekt geen koelwater meer weg. Nogmaals dank Anjo :)

De motor loopt nog steeds niet heel strak moet ik zeggen. Koude start is eigenlijk een beetje een gezeur omdat hij weliswaar start, maar vervolgens heel geleidelijk slechter gaat lopen, alsof de werking van de choke geleidelijk en snel afneemt. Het gevolg: toerental zakt tot een absoluut nulpunt waarna de motor afslaat. Even pompen met de rem zorgt voor een hoger toerental (wel gewoon 800 tpm). Het lijkt wel of de motor ergens valse lucht trekt.

Variogewijs gaat het ook nog niet zoals het hoort. Het toerental is veel te hoog (4000 @ 100, eigenlijk altijd 10 procent teveel), de riemen piepen bij optrekken en kraken bij afremmen tot de vrijstand. Ik zit eigenlijk te overwegen om gebruik te maken van de aanbieding die de familie Van den Bergh heeft neergezet (dus complete beurt met nieuwe riemen, membramen, oli?n etc). Ik denk toch dat ik het Roflex-handeltje gewoon gesloopt heb. Ik moest de speling bij de 1000 km-check terugstellen van 1 cm (!!) naar 2 mm en blijkbaar hangt het nu dus slap.

Nog een variomatisch probleempje doet zich nu voor met de remschakelaar die het bergremcircuit inschakelt en niet meer uitschakelt. Ten eerste omdat-ie mottig is, ten tweede omdat de remvloeistof gewoon echt vervangen moet worden omdat ik nu voelbaar harder moet remmen em het probleem dus vaker optreedt. Boeltje is pikzwart, de remmerij voelt sponzig. Ik zit al even te speuren hoe remvloeistof verversen in zijn werk gaat, maar het lijkt me een omslachtig (i.e. eng) klusje. Misschien maar even uitbesteden aan de garage :/

Het elektrische raam lijkt genezen te zijn, want hij doet het gewoon weer! Waarschijnlijk een draadje ergens niet goed ofzo.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC