Wat is jullie verbruik op LPG?
- V300 register
- Verbannen
-
Bijvoorbeeld E85, daar kun je heel veel winnen door het mengsel rijker af te stellen waar dat bij benzine in veel mindere mate het geval is.
Er zit echter inderdaad een verschil tussen wat de sweet spot is voor vermogen en waar je moet zitten voor het beste verbruik.
Laurens;192856 schreef : Wow, wat een tsunami aan informatie! ik heb het meeste gelezen(ookal snap ik niet alles) en ik begrijp dat er nog een eventuele winst te behalen valt wat betreft de afstelling van een LPG installatie van een B14.3.
begrijp ik nou goed dat je iig alle onstekingsdelen goed moet nakijken/ vervangen. En een heleboel afstelwerk? Of is het het beste om zo'n 123 systeem aan te schaffen?
Zo?n 123 zou ik niet zo snel kopen. Leuk spul maar erg duur.
Kijk eerst eens wat je nu precies hebt, contactpunten of een renix.
Contactpunten vervangen en afstellen kan nooit kwaad.
Voordeel van een renix is dat je dit niet meer hoeft en de vonk is sterker. Ander voordeel van een renix is mogelijk dat een ontstekings piuggyback is te gebruiken (zie mijn projectdraadje) waarmee je voor 1/5 van de kosten van een 123 hetzelfde en meer mee kunt afstellen.
De ombouw naar renix is voor de meesten niet iets van een ochtend, je hebt een vliegwiel nodig met een renix gatenpatroon. Als je geen renix hebt is het misschien verstandiger (afhankelijk van je sleutelervaring) te zorgen dat wat je nu hebt in goede staat is.
- Nieuw setjes bougies
- Nieuwe rotor
- Nieuwe verdelerkap
- Nieuwe contactpunten
- Ontsteking op tijd zetten. Hierbij kun je het beste de standaard instelling aanhouden om mee te beginnen.
- Goede bougiekabels
- Kleppen stellen
- Fris/nieuw luchtfilter
(- Misschien een iets koudere thermostaat)
Allemaal eenvoudig zelf of met behulp van een V3C lid bij een sleuteldag uit te voeren. Veel hoeft het niet te kosten.
Voor het afstellen van de installatie kun je naar een bedrijf (lees: garage of inbouwer) gaan. Dat zal de wereld niet kosten.
Andere optie is dat je het met behulp van een uitgebreide wideband set zelf doet (kostbaar= E150-200). Beetje afhankelijk van wat het afstellen bij inbouwer of garage kost.
Als je een goede wideband set hebt kun je wel een lambdaklep aansturen, zo'n klep kost maximaal 75 euro.
Met als achterliggende gedachte dat alle kleine beetjes helpen, kun je overwegen het uitlaatspruitstuk, de downpipe en de inlaat+carb(?) van een B14.4E te monteren. Die heeft toch al wat meer vermogen dan een 14.3.
Zijn de goedkoopste pk's die je erbij krijgt, onderdelen kosten geen drol.
Het spruitstuk en de downpipe van de B14.4 is vooral een stuk beter, ook voor koppel.
Van vario techniek heb ik de ballen verstand...
Als je echt een beter verbruik wilt>>>> handbak ipv vario.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb al een aantal dingetjes afgesteld en gedaan(contactpuntjes,ontsteking,CO). Ik zal in februari, na het repareren van de voorrem de rest van jullie adviezen opvolgen!.
Dat worden dan dus nieuwe bougiekabels, rotor, verdeelkap en een ietsje koudere thermostaat.
wie weet wat dat allemaal doet, ik zal jullie op de hoogte houden!
in iedergeval heb ik weer wat te klooien:w00t:
Wat zijn de beste merken prijs/kwaliteit voor deze onderdelen? en wat voor thermostaat moet er dan in ?
Misschien voor de toekomst de 14.4 spulletjes eronder schroeven, als ik na dit alles nog niet tevreden ben tenminste!
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
mastertje;192821 schreef : Kijk dat zijn de oplossingen
Helaas gaat de apparatuur wel een paar keer over de kop qua prijs (ik knutsel liever zo iets zelf in elkaar), maar in principe een keurige setup wat ik zeker aan kan raden.
en hoe wordt zoiets "zelf in elkaar geknutseld"? want ik vind het ook aan de prijzige kant.
- V300 register
- Verbannen
-
2 Fast 4 U;192875 schreef : en hoe wordt zoiets "zelf in elkaar geknutseld"? want ik vind het ook aan de prijzige kant.
Als je een microcontroller kan programmeren en wat tijd hebt kun je alles regelen. Probleem zit hem in het komen aan de juiste sensors voor een goede cheap ass prijs.
- Microcontroller ?1-5
- 4 draads Lambda sonde (zuurstof sensor uitlaat)
Zoek een gebruikte, hopen dat ie werkt max ?10 (ja nieuw ?180 maar je weet hoeveel auto's er per jaar omgesmolten worden)
- Gecertificeerde of iig veilige regelbare LPG klep OF een veilige klep waar je zelf een servomotortje aan knupt. Dit is het lastigste deel, ik ben niet zo bekend in de kleppenwereld.
- Temperatuursensor max ?5
- Vacuumsensor. max ?20
- Eventueel. gaspedaal-positie sensortje. max ?10
Waarschijnlijk kunnen de sensors nog goedkoper maar dan moet je echt in die wereld zitten of iemand vragen die er elke dag mee werkt. De rest is een printbordje, wat soldeerskills en natuurlijk het belangrijkste programmeerskills. Ik heb geen opleiding elektrotechniek oid gedaan, maar ben gewoon via internet en school een beetje wijs geworden hiermee en daardoor meerdere malen wel eens leuke dingetjes gebouwd. Je bent qua uren zeker goedkoper uit gewoon te werken als krantenbezorger en dat 123ding te kopen, maar leuker is het natuurlijk niet.
Ik vraag me trouwens ten zeerste af hoe leuk de LPGverdampers deze opstelling vinden. Hangt er een beetje van af of ze op uitgas druk geregeld zijn, anders bouwt er namelijk een druk op voor je mooie nieuwe regelklep waardoor de hele afstelling lekker hysterese gaat vertonen. (dus met dit in het achterhoofd neem ik "keurige setup" even terug)
Je kan om te beginnen natuurlijk een lambda sonde in je uitlaat bouwen, en vervolgens met een volt metertje of een paar leuke LEDjes in een weerstand-netwerk opstelling tijdens het rijden lekker je lambda waarde aflezen om te kijken of je in de buurt komt

- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
2 Fast 4 U;192882 schreef : Ik denk dat ik maar de complete regelaar tzt koop

Zit trouwens de lambda sonde bij de prijs in?
Nogmaals vraag ik me af hoe het met de druk tussen verdamper en regelklep gesteld is.
Er zijn trouwens gemixte reacties op het apparaat, zoek maar op google; www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=139&t=17761
Mss dat ik tzt na de tentamenweken iets dergelijks in elkaar knup voor de lulz.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ben er nog niet helemaal achter hoe zo'n verdamper nu z'n einddruk regelt in een dergelijke setup, dus de efficientie van zo'n systeem zonder goede drukmeting voor de klep is me nog niet duidelijk.
Zou leuk zijn om een afgestelde G0 of G1 LPG installatie met en zonder zo'n dergelijke upgrade even op een testbank te zetten en het vermogen en de verbranding te meten.
- V300 register
- Verbannen
-
snelweg 1 op 12/13 ligt eid aan of je storm tegen hebt
in de zomer 1 op 10 matige afstand en snelweg 1 op 14.
oja op lpg en op de snel weg 115 km/u
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;192528 schreef : Zodra je remmen aanlopen, ook al is het maar heeeeeel iets, zie je dit direct in het verbruik. Als jij straks rondom je remmen hebt vernieuwd c.q. gereviseerd, bestaat er een kans dat je nog iets zuiniger rijdt (ik begreep dat bij jouw auto rondom de remmen bleven hangen?).
Op ??n of andere manier heb ik g??n beter brandstofverbruik na het reviseren van mijn remmen. in tegendeel zelfs, hij rijd nu onder de 1 op 8!
dit zal wel het begin van een nieuw probleem zijn, misschien iets voor op de diagnosedag? hij loopt ook niet goed op benzine misschien heeft dat er iets mee te maken?