Wat is jullie verbruik op LPG?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-01-2012 22:57 #898306 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?
Een 340 met cvt moet 1:10 kunnen lopen en zelfs meer, als je een kruissnelheid van tegen de 100 km aanhoudt. Zoniet dan in ieder geval kleppen stellen, een fractie losser dan op benzine, NGK bougies monteren, luchtfilter vervangen en het belangrijkste de stelschroef in de toevoerslang van het gas ichter draaien bij warme motor en dan terugdraaien tot de motor weer lekker optrekt. Heb met een 340 op LPG meer dan 20 jaar ervaring. Nog een tip: een grotere verdamper en een langere aanvoerslang voor de LPG helpt ongeveer 0,2 op het verbruik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 22:32 #898374 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Wat is jullie verbruik op LPG?
kleppen moeten zo-wie-zo 0.05 mm losser staan met LPG

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-01-2012 08:47 #898381 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?
Doe ik nooit en ook nooit gedaan. Hoef ze zelden bij te stellen, na 20.000 hooguit 1 uitlaatklep 0.05, rara hoe kan dat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-01-2012 12:18 #898392 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?

Lucluc;192722 schreef : Doe ik nooit en ook nooit gedaan. Hoef ze zelden bij te stellen, na 20.000 hooguit 1 uitlaatklep 0.05, rara hoe kan dat.


Lekker rijk lopen zodat je kleppen niet (te) warm worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-01-2012 13:00 #898393 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?
Gewoon normaal rijden. Bij een vario liggen de toerentallen natuurlijk wel iets hoger, dus dat kan uitmaken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-01-2012 13:03 #898395 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?
Groot voordeel van LPG is de klopvastheid.
Als je dus lekker zuinig wilt rijden zou je eigenlijk al je compressie omhoog moeten zien te krijgen. Dat kan met een dunnere MLS-koppakking. Dan kun je bij een B200 al van 1:9.3 naar 1:9.8.
Kost je een avondje werk en een nieuwe koppakking.

Wat je ook kun doen is de ontsteking vervroegen. LPG kan namelijk veel meer voorontsteking hebben. Ikzelf heb er heel veel voordeel mee behaald (ook qua vermogen). Wel moet je er dan voor zorgen dat de vaccuumvervroeging goed werkt, anders wordt de stationair-loop slechter en het koppel onderin minder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-01-2012 13:05 #898396 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?

mastertje;192733 schreef : Lekker rijk lopen zodat je kleppen niet (te) warm worden?


Te rijk is juist niet goed bij LPG. LPG pingelt bijna nooit, behalve bij een te rijk mengsel.


Compressie omhoog en een MLS pakking is inderdaad en goed idee. Helaas zijn de MLS pakkingen voor een B200 niet zo makkelijk te krijgen.
Squish heeft een B200 toch al niet. Verbrandingskamer verkleinen door wat extra materiaal toe te voegen (lassen) is een optie. Stealthfti van tbricks heeft wel een nummer van een passende mls pakking voor de B200. Moet je alleen wat ruimte voor de kleppen uit de pakking frezen.

Zoals Erik ook aangeeft, ontsteking aanpassen.


Mijn 340 met B14.4 voorzien van 14.3 uitlaat en carb liep 1:10-1:12. (handbak)
Nieuwe bougies, nieuwe rotor, nieuwe verdelerkap, kleppen gesteld, verse olie, iets koudere thermostaat. Motortje liep erg soepel.

Zou altijd de B14.4 uitlaat en carb gebruiken. Als je de ontsteking van de 14.3 handmatig kunt afstellen is dat mogelijk bruikbaar (kun je de ontsteking nog wat vervroegen) Is dat niet het geval dan kun je net zo goed de renix van de B14.4 gebruiken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-01-2012 13:20 #898397 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?
Zo rijk dat ie gaat pingelen is natuurlijk geen goed idee, maar een arm mengsel zie je vaak terug in klepspeling.

Hoe worden LPG installaties eigenlijk afgesteld bij inbouw? Wordt er bij de inbouw even een dyno test gedaan met een 4 of 5 gas meter waar er over het gehele toerenbereik de mengverhouding wordt bepaald, of is het plug en play voor specifieke motortypes (met een grote speling)?

Als ik dat zo lees met compressieverhoudingen en vervroegen van ontsteking klinkt het allemaal als natte vingerwerk (trial en error).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-01-2012 14:26 #898402 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?
Ik las laatst ergens dat als je de twee draden van de vliegwielsensor omwisseld je 3 graden vervroeging hebt,

als je aansluiting 6 op de renix aan de massa legt je 3 graden verlating hebt

en als je aansluiting 6 en 7 van de renix aan de massa legt je 6 graden verlating hebt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-01-2012 14:39 #898403 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?
Volgens mij valt er niet zo veel aan af te stellen. Als het mengsel te rijk staat, dan wordt de auto sloom en gaat teveel verbruiken. Bij een te arm mengsel valt er vooral bovenin de toeren veel vermogen weg. Ik heb het altijd zo gedaan: bijstellen, stukje rijden en dat net zo lang herhalen tot het na de zin is. En altijd het verbruik bijhouden, zodat je het weet als er iets mis is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD