Wat is jullie verbruik op LPG?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2012 20:54 #898473 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?
Zoals ik het begrepen heb is de afstelling van LPG1 installaties door de LPG-inbouwers vaak totaal niet ideaal. Het is echt natte vingerwerk.
Toen ik mijn auto kocht, zou deze afgesteld zijn door een erkend LPG-specialist.
Na even googlen en opnieuw afstellen had ik al vrij snel een betere afstelling gevonden; van 1 op 8 ging hij richting 1 op 10. Qua vermogen scheelde het niets en de koude start werd een stuk gemakkelijker.
Sinds afgelopen week ben ik erachter dat het vervroegen van de ontsteking een flinke vermogenswinst teweeg kan brengen; allemaal dingen die NIET zijn gebeurt bij de inbouw van het LPG-systeem.

Onze huidige motoren zijn eigenlijk helemaal totaal niet op LPG gebouwd. Wij rijden hier allemaal heel inrendabel rond op LPG. Dat kan een stuk beter zoals Ruben al uitlegt. Ook is het allemaal geen rocket-science maar ook geen natte vingerwerk. Google maar eens op LPG, afstelling, cr en ontsteking en er gaat een wereld voor je open ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2012 22:34 #898475 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?
Dat vervroegen zal in jouw geval nog extra winst opleveren. De kleine boring B19 heeft veel minder vervroeging nodig (en kan veel minder vervroeging hebben) dan een B230.
De ontsteking van jouw 244 is af fabriek voorzien van een curve (en max. vervroeging) voor een B19E, voor een B230 te tam.
Een B23A verdeler of de ontsteking van een B230A/E is misschien nog wel iets voor de 244. Dat komt wellicht ook wat betreft curve meer in de buurt van wat je nodig hebt. Daarna kun je nog steeds wat extra vervroegen voor de LPG.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2012 22:41 #898476 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?
@Ruben

Ik zeg ook niet dat het niet tot een redelijke precisie kan, ik zeg dat je het niet op gevoel of in ieder geval zonder een juiste testopstelling moet gaan proberen. Je kunt een eind komen, maar wil je het goed doen moet je even op een bank met een 4-gas meter met en zonder belasting op het gehele toerenbereik gaan meten.

Je zegt dat er ook gesloten systemen bestaan, zogenaamde lambdaklep, dat is zeker interessant. Maar hoe reageert zo'n systeem dan als je plots plank gas geeft? Zit daar dan een groot gat tussen?

@Erik
Yes dat is dus exact ook mijn ervaring. En toen ik 18 was en die kop van de motor aftrok en dat zag dacht ik ook van... ok dit heeft ook niet gewerkt. Ik ben niet anti LPG, in tegendeel, ik ben meer anti slecht afstellen :P

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2012 22:44 #898477 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Wat is jullie verbruik op LPG?

mastertje;192770 schreef : ....Met een zuurstof sensor (lambda sonde) in de uitlaat laat je de motor zelf nog correcties uitvoeren maar ik weet niet in hoeverre dit bij de oudere LPG installaties mogelijk is.....


er is iets: 123 LPG en de kosten zijn iets van ? 290,00, ik wil het tzt wel kopen. Met je laptop je auto afstellen ideaal.

Hoe kan je de ontsteking vervroegen van een B14 met een renix

@Erik, dan is de installatie te rijk afgesteld geweest.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2012 22:50 #898479 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?

2 Fast 4 U;192819 schreef : er is iets: 123 LPG en de kosten zijn iets van ? 290,00, ik wil het tzt wel kopen. Met je laptop je auto afstellen ideaal.

Hoe kan je de ontsteking vervroegen van een B14 met een renix

@Erik, dan is de installatie te rijk afgesteld geweest.


Kijk dat zijn de oplossingen :) Helaas gaat de apparatuur wel een paar keer over de kop qua prijs (ik knutsel liever zo iets zelf in elkaar), maar in principe een keurige setup wat ik zeker aan kan raden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2012 10:42 #898496 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?

mastertje;192818 schreef : @Ruben

Ik zeg ook niet dat het niet tot een redelijke precisie kan, ik zeg dat je het niet op gevoel of in ieder geval zonder een juiste testopstelling moet gaan proberen. Je kunt een eind komen, maar wil je het goed doen moet je even op een bank met een 4-gas meter met en zonder belasting op het gehele toerenbereik gaan meten.

Je zegt dat er ook gesloten systemen bestaan, zogenaamde lambdaklep, dat is zeker interessant. Maar hoe reageert zo'n systeem dan als je plots plank gas geeft? Zit daar dan een groot gat tussen?


Het gaat verder dan redelijk precies, als je de juiste gegevens gebruikt is het heel precies.
Je hebt geen 4-gas meter meer nodig. Een wideband (lambda) is net zo goed en wat makkelijker in het gebruik.
Het gat tussen de reactie is afhankelijk van de reactiesnelheid van de widebandsonde en de instellingen van de klep.
Mijn 460 met B20 op LPG had een dergelijk G3 systeem. Dat werkte erg goed, ook bij sportief rijden (volgas). Simpel, onderhoudsvrij en betrouwbaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2012 12:45 #898499 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?

Ruben;192839 schreef : Het gaat verder dan redelijk precies, als je de juiste gegevens gebruikt is het heel precies.
Je hebt geen 4-gas meter meer nodig. Een wideband (lambda) is net zo goed en wat makkelijker in het gebruik.
Het gat tussen de reactie is afhankelijk van de reactiesnelheid van de widebandsonde en de instellingen van de klep.
Mijn 460 met B20 op LPG had een dergelijk G3 systeem. Dat werkte erg goed, ook bij sportief rijden (volgas). Simpel, onderhoudsvrij en betrouwbaar.


Ok, maar dan heb je het ook over een closed loop systeem. Bestaat geen twijfel over mogelijk dat dat de beste systemen zijn om onder vrijwel alle omstandigheden met de juiste mengverhouding te rijden. Ik had het nog over het ??nmalig afstellen idee, waarbij je de motor ??nmalig op z'n hele toerenbereik onder belasting afstelt en dan daar gewoon een aantal jaar mee rijdt (wat lijkt mij voor de meeste huidige LPG en benzine carb rijders hier het geval is).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2012 14:22 #898512 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?
Wow, wat een tsunami aan informatie! ik heb het meeste gelezen(ookal snap ik niet alles) en ik begrijp dat er nog een eventuele winst te behalen valt wat betreft de afstelling van een LPG installatie van een B14.3.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet helemaal meer :D

begrijp ik nou goed dat je iig alle onstekingsdelen goed moet nakijken/ vervangen. En een heleboel afstelwerk? Of is het het beste om zo'n 123 systeem aan te schaffen?

Ik heb hier verder geen ervaring mee, is er iemand hier die zoiets al gebruikt?

ik ga sowiezo eerst mn remmen fixen en dan zien we wel verder, maar wel leuk om me alvast even in te lezen over de verdere stappen! Zo te lezen zou ik nog wel een jaartje zoet kunnen zijn met het perfect maken en afstellen van het oude beestje, maar dan heb je ook wat :D De hamvraag is natuurlijk, is het het waard?

Ik heb ook wel eens gelezen over een vacuumbuffer en een terugslagklepje wat er goed werkt om de toeren bij een CVT wat naar beneden te helpen. er werd gesuggereerd dat het 10 tot 15% kan schelen op het verbruik!

Werkt dat echt? en is dat niet het makkelijkst om te mee te beginnen? Want het kost natuurlijk nagenoeg niets

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2012 14:28 #898513 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?

Laurens;192856 schreef : Ik heb ook wel eens gelezen over een vacuumbuffer en een terugslagklepje wat er goed werkt om de toeren bij een CVT wat naar beneden te helpen. er werd gesuggereerd dat het 10 tot 15% kan schelen op het verbruik!

Je hebt het over wat er in dit topic wordt besproken: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6860
Als je verder leest zie je ook dat het eigenlijk niets tot zeer weinig uit zou moeten maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2012 14:52 #898515 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wat is jullie verbruik op LPG?
Betreft dat terugslagklepje, die zit ook al in je emvk gebouwd.. dus dat werkt alleen als ie stuk is zoals Steven al zei.

Nog even voor de duidelijkheid wat grafiekjes over de verbranding;



Hierboven zien we dus de lucht:brandstof verhouding, 14.7 deel lucht op 1 deel brandstof geeft de ideale mengverhouding voor complete verbranding. Echter bij de meeste interne verbrandingsmotoren is dit niet het punt waarmee het grootste vermogen nog het beste verbruik mee behaald wordt, zoals je hier boven kan zien :).



4 gas meters geven nog veel meer informatie over de verbranding, zo kan je zien of de verbranding niet te heet verloopt (vorming van NOx) of er in ??n of meer cilinders iets niet helemaal perfect verloopt (vorming van NOx (te heet) of HC (geen verbranding/misfire) of CO (incomplete verbranding)). Plaatje hierboven is van een motor waar alles goed verloopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD