363 CS...wie wat waar en hoe ?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2010 19:48 #833352 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 363 CS...wie wat waar en hoe ?
Ik vind de coupe versie van de megane een goed geschapen Renault

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2010 21:58 #846080 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic 363 CS...wie wat waar en hoe ?
Topic - kick... is er nog iemand verder gekomen met dit project?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-09-2010 08:46 #848692 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 363 CS...wie wat waar en hoe ?

Alex;155948 schreef : Topic - kick... is er nog iemand verder gekomen met dit project?


Nee,:no:nog niet.

Dr zijn momenteel n hoop dingen die ffff belangrijker zijn maar dat wil niet zeggen dat het hele verhaal nu in de prullenbak kan,integendeel.

Probleem is n beetje dat de bronnen uitgeput lijken te zijn.:(

Voor volgend jaar staat n vakantie naar Zweden gepland.:groovy:
Als dat idd doorgaat wil ik wel eens gaan kijken of het mogelijk is om de auto daar van ZEER dichtbij te gaan bekijken:woei:.................dus !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • VolvoMafia Walter Saris (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2010 14:28 #848762 door VolvoMafia Walter Saris (GAST)
Beantwoord door VolvoMafia Walter Saris (GAST) in topic 363 CS...wie wat waar en hoe ?

rwdstudent;144544 schreef : En als biturbo in de safrane geleverd! 262pk! Ik zeg, leuke basis voor een V300 :]


Die biturbo staat ook in de allereerste, meertalige brochure van de 780 aangekondigd. helaas heeft die het nooit gehaald

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-09-2010 21:11 #848777 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 363 CS...wie wat waar en hoe ?
Klopt, de 780 zou ook een V8 worden. Men heeft flink moeten snijden. (Maar de V6 170pk doet het ook wel :D)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-09-2010 14:04 #848971 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 363 CS...wie wat waar en hoe ?
Heb van de week nog een Maserati V6 blokje in een Citro?n SM zien zitten. Knuffelig klein.... had oorspronkelijk ook een V8 in gemoeten. Toch ging ie nog best vooruit met 3 carburateurs. Charmante auto trouwens! Maare, waarom zouden ze destijds voor een Italiaanse V6 hebben gekozen, terwijl Peugeot al iets dergelijks op de plank had liggen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-09-2010 14:56 #848974 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 363 CS...wie wat waar en hoe ?
Omdat Maserati destijds eigendom van Citro?n was - en Citro?n nog geen eigendom van Peugeot. De keuze voor een relatief kleine V6 is ook ingegeven door de op cc's gebaseerde Franse belastingtarieven van die tijd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-09-2010 15:00 #848975 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 363 CS...wie wat waar en hoe ?
de motor is qua opbouw ook helemaal ontworpen als V8, zie o.a. de distributieketting die oorspronkelijk precies in het midden bedoeld was (zowel ervoor als erachter in iedere kop 2 cilinders, maar het is nu 2 ervoor en 1 erachter geworden)

voornaamste reden van downsizing van V8's naar V6 (ook de Peugeot-Renault-Volvo V6 komt uit die traditie, zie o.a. de plannen voor volvo 780) was toch wel de oliecrisis.

Overigens is bij die SM's de spannendste uitdaging te vinden aan de poeliezijde van de motor. Schijnt voor monteurs ??n van de moeilijkste citroens geweest te zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-09-2010 15:05 #848976 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 363 CS...wie wat waar en hoe ?
Waarom? Omdat de versnellingsbak v??r de motor zit?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-09-2010 15:17 #848979 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 363 CS...wie wat waar en hoe ?
De SM-motor is nieuw ontworpen, maar met de specificaties van Maserati's eigen V8 als basis. Vandaar ook die rare (en zwakke) ketting en die blokhoek van 90 graden.

Van oliecrisis was ten tijde van de SM nog geen sprake, wel van hevige belastingen op auto's met grote motoren. Een 2,7-liter zescilinder was met fiscale klasse 15CV nog enigszins te behapstukken. De SM was overigens niet bedoeld als zuinige sportauto, maar als kilometervreter ? grande vitesse. De autoroutes waren een betrekkelijk nieuw fenomeen en een maximumsnelheid was er nog niet, vandaar dat de SM ontwikkeld is om met het grootste gemak zeer hoge snelheden te behalen en vast te houden. Uit die gedachte komt ook de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (DIRAVI) voort.

Ik vermoed dat Citro?n ook in die rotatiemotorbusiness is gestapt mede om die fiscale geintjes te omzeilen (Itali? kende of kent zelfs nog zo'n opslag voor auto's met meer dan 2,0 liter inhoud, vandaar die gekke Ferrari 208 GTB enzo). Hoe dat is afgelopen weten we ook allemaal (en het verklaart waarom er nooit een V6 in de Citro?n CX heeft gepast).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD