geflitst tijdens proefrit
- V300 register
- Verbannen
-
ik heb toen ik mijn eerste volvo 340 kocht een proefritje gemaakt.
echter heb ik een HEEL ERNSTIG PROBLEEM!!!!
ik heb tijdens het proefrijden met mijn auto te hard gereden op een 80 KM weg.
nu heeft de handelaar een boete onvangen en ik moet hem betalen.
maar nu heb ik twee vervelende dingen.
??n: de auto was ERNSTIG verot en koste mij 500,00 euro om hem op te lappen. dus afgezet (aanschafprijs 450,00)(volvo love)
Tw??: de snelheidskabel was niet goed aangesloten en gaf een foute snelheid aan.
Het enige wat ik moest doen was de kabel even GOED in de klok te drukken en klaar.(wist ik toen nog niet)
maar ik wist wel dat hij niet goed was tijdens de testrit.
Is dit dan echt mijn schuld of niet?
vanwege de kabel.
ik moet over de 180,00 betalen en hoop eigelijk dat ik hier onderuit kan komen.
De volvo hobby is al duur genoeg en geef liever geld uit aan mijn mooie auto.
Graag geen sarkastise opmerkingen daar heb ik echt nu geen zin in!
ik vraag gewoon wat info. meer niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Voor de rest: lastige situatie inderdaad, maar volgens mij kan hij jou juridisch niets maken, de auto stond op zijn naam. Met uitlenen/proefritjes blijft het de verantwoordelijkheid van de autobezitter.
FF zoeken....Google is everybody's friend en ja hoor, bingo:
www.hetjl.nl/hetjl/templates/themaart.js...odeId=150&languageId
Lichte verkeersovertredingen vallen onder de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften, beter bekend als de 'Wet Mulder'.
Nog ergens anders vandaan:Hoe zit 't als ik niet zelf heb gereden?
Voor Mulder-overtredingen maakt het niet uit wie er gereden heeft. De beschikking gaat naar de persoon op wiens naam het kenteken staat. Als kentekenhouder bent u dus ook verantwoordelijk als iemand anders rijdt, of als u uw auto of aanhangwagen heeft uitgeleend. In beroep gaan omdat u 'niet zelf reed' heeft meestal geen zin. Behalve als iemand anders in uw auto reed zonder uw toestemming en zonder dat u het redelijkerwijs kon verhinderen.
Voor verkeerszaken geldt dat niet van belang is wie de gedraging verricht heeft, maar met welk voertuig deze gedraging verricht is. Dit wordt ook wel de kentekenaansprakelijkheid genoemd.
- V300 register
- Verbannen
-
1. Heb je de boete op papier doorgestuurd gekregen van de garage of hebben ze dit telefonisch medegedeeld?
2. Als jij de boete in bezit hebt, staat er een M of een T rechtsboven in de brief?
3. Is er al verhoging toegepast i.v.m. overschrijden van de betalingstermijn?
Wat punkazz zegt klopt wel: als het een M-overtreding is, geldt kentekenaansprakelijkheid en is dus de garage verantwoordelijk voor alle paarse brieven. Als er iemand anders gereden heeft, mag hij dat lekker zelf uitzoeken met die persoon. Waarvan nu akte dus. Geef sowieso even antwoord op vraag 1. Zonder de papieren beschikking in mijn handen te hebben, zou ik niks ondernemen.
- V300 register
- Verbannen
-
Overigens, klein detail, de snelheidsmeter is de enige meter in de tellerset die het moet doen als je je op de weg begeeft. (of beter gezegd, je moet ten alle tijden (dus ook in het donker) kunnen vaststellen hoe hard je rijdt. Zonder werkende snelheidsmeter mag je dus niet eens de weg op. De handelaar had je de wagen niet mee mogen geven. (al maak je op groene platen een proefrit om eventuele fouten vast te stellen)
Al met al, dit zal je met de handelaar moeten regelen. Zonder papieren niets doen en als het een M boete is (dus tot 30 km/u te hard) kan je evt voorstellen de helft te betalen. Jij reed te hard, maar de handelaar heeft een niet deugdelijke wagen meegegeven. Bij een T boete (meer dan 30 km/u te hard) heeft de handelaar het argument dat hij niet verantwoordelijk was voor het te hard rijden omdat hij niet reed. (dit is een misdrijf en wordt op het rijbewijs van de bestuurder bijgeschreven) Dan zou ik niet moeilijk doen en m'n verantwoording nemen, voor je het weet zit je in een aanspraakelijkheidsrechtzaak. (die overtreding zal de handelaar niet op z'n rijbewijs willen hebben)
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Het is lullig, maar bij gebruikte wagens, zeker onder de 1000,=, moet je de wagen zelf goed nalopen, met kennis of een kennis met kennis. (heb ik ook 2x proefondervindelijk vastgesteld, dus meteen bewezen dat ik geen ezel ben)
Tip voor een volgende wagen, neem iemand mee. (en wees blij dat deze les je maar 500,= gekost heeft, mijn duurste les op dit gebied was 10.000 gulden)
- V300 register
- Verbannen
-
Zo ja, dan ben je verplicht te betalen.
Zo nee... NIET BETALEN!!
- V300 register
- Verbannen
-
Allebei 90 euro betalen en beiden je verlies nemen.
Tsjonge jonge, ik denk dat ik maar eens op het baantje van de rijdende rechter ga solliciteren:humor:
- V300 register
- Verbannen
-
Vind het maar rare adviezen, die gegeven worden om met smoesjes onder het betalen van die boete uit te komen.
Als je het voor elkaar krijgt om op een 80 km weg een bekeuring van 180 euro te rijden, heb je dusdanig hard gereden dat je naar mijn idee gezien moet hebben dat de teller veel te laag aangaf.
Een bekeuring van 180 euro op een 80 km weg buiten de kom, komt neer op GPS snelheid van 113 km/h.
Bij een teller die normaal aangeeft (10% hoger dan GPS) zou je dus 113x1,1 = 124,3 km te zien gekregen hebben bij die snelheid.
m.a.w. je was gewoon hard aan het rijden en hebt niet opgelet op de flitser. Kan gebeuren (been there, done that) maar probeer dan niet andere mensen de schuld te geven.
[edit]
Overigens zal de handelaar de 1e zijn die de boete moet betalen, hij kan er niet onderuit komen door te zeggen dat jij de bestuurder was.
Hij moet dus als kentekenhouder zowieso betalen.
Hij stuurt vervolgens die bekeuring aan jou door, want hij heeft de auto in goed vertrouwen met jou meegegeven.
Dat je niet getekend hebt dat je hem zult vrijwaren van boetes, maakt het voor hem ietsje lastiger om zijn geld van jou te krijgen, maar zeker niet onmogelijk
- V300 register
- Verbannen
-
Copie bon en dan gewoon betalen lijkt mij een goede, of je kan miepen over de teller en dan 50-50 doen. Er geheel onderuit proberen te komen is in mijn ogen not done, maar ten alle tijden een copie van de bon. (mensen worden creatief als ze te weinig binnen krijgen met de normale handel...)