turbo op een B18

Lees meer
05-04-2015 18:51 #150194 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18
Joost,
Zit er geen veer aan de buitenkant op de gasklep? Die hoort er namelijk wel op..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-04-2015 19:33 #150195 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Boele Braaksma" schreef:
Joost,
Zit er geen veer aan de buitenkant op de gasklep? Die hoort er namelijk wel op..


ja ja natuurlijk zit die erop en koud werkt het allemaal perfect, heel soepel en zonder haperen.
Word de boel warm dan sluit de klep net niet meer even "tikken" met het gas en de gaskklep sluit weer geheel.

Wat zit er eigenlijk origineel voor afdichting rondom de as?
Nu zit er een pruts afdichting van rubber.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2015 20:53 #150202 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18
Just to be sure!

Enne, iets zwaarder veertje? Standaard zit er geen keerring oid. De TPS heeft een borst met O-ring waarop de as afdicht als ik het goed onthouden heb.

Voor wat betreft het dipje. Kan je ondertussen op de laptop zien in welk AFR gebied je dan zit? Ik haal het er vaak uit door de tabel (tijdelijk) wat meer te verrijken.

Ik heb nu ook bijna de 1800 ingereden met de throttle bodies. Maakt wel erg veel lawaai. Ik draai nu semi sequentieel, maar ik heb nog geen injectietabel aangepast waarmee je het tijdstip van inspuiten vervroegd/verlaat. Jij wel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
06-04-2015 20:59 #150225 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Boele Braaksma" schreef:
Just to be sure!

Enne, iets zwaarder veertje? Standaard zit er geen keerring oid. De TPS heeft een borst met O-ring waarop de as afdicht als ik het goed onthouden heb.

Voor wat betreft het dipje. Kan je ondertussen op de laptop zien in welk AFR gebied je dan zit? Ik haal het er vaak uit door de tabel (tijdelijk) wat meer te verrijken.

Ik heb nu ook bijna de 1800 ingereden met de throttle bodies. Maakt wel erg veel lawaai. Ik draai nu semi sequentieel, maar ik heb nog geen injectietabel aangepast waarmee je het tijdstip van inspuiten vervroegd/verlaat. Jij wel?



Hoi Boele,

Ik ben wel wat aan het spelen geweest met wat tabellen maar ik ben nog niet bezig geweest met het tijdstip van inspuiting.
Het afstellen blijf ik erg lastig vinden, misschien is het een idee om autotune aan te schaffen.
Weet jij of dit een beetje leuk werkt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2015 10:12 #150234 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18
Hoi Joost,

Als je Tunerstudio gekocht hebt, zit Autotune er toch standaard in? Als je de juiste AFR / Ontstekings tabel hebt ingericht, dan kan je vervolgens de VE tabel laten calibreren op basis van Autotune. Zo doe ik het altijd. De basis is dan erg goed, vervolgens ga ik hem zelf fine tunen.

Ik kan me voorstellen dat het zonder Autotune erg bewerkelijk wordt als je alleen rijdt. Helaas erg druk anders kunnen we eens samen rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-10-2016 09:52 - 09-10-2016 09:53 #164071 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Zo we zijn nu een hele tijd verder en graag wil ik een update geven.
Na wat problemen met mijn gasklep (die bleef hangen) had ik besloten om een nieuw inlaatspruitstuk te maken met een los gasklephuis.
Ik heb het inlaatspruitstuk van RVS gemaakt omdat dit voor mij erg gemakkelijk aan te komen is.
Nu ik het in gebruik heb heeft het toch wat nadelen, de temperatuur loopt eigenlijk te hoog op dit komt natuurlijk ook omdat ik geen intercooler meer heb.
2e nadeel is het geluid je krijgt hierdoor een wat scherp geluid en wat harder.
Het grote voordeel is dat (en dat had ik niet verwacht) het vermogen heel erg is toegenomen! :cheer: :)

Zoals ik in een ander topic al schreef was mijn koppeling versleten en slipte dus.
www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/25113-...nellingsbak?start=50
Echter na demontage van de koppeling was hier weinig aan te zien toch maar een nieuwe gemonteerd
helaas met hetzelfde resultaat!
Conclusie, motor heeft teveel vermogen en trekt hem door de koppeling heen! :S :S
Ik heb nu de turbodruk wat verlaagd (van 0,6 naar 0,4 bar) en nu kan de koppeling het weer aan.
Ik had eigenlijk het plan om er een zwaardere koppeling in te zetten maar dit is misgelopen en heb de verkeerde drukgroep
binnen gekregen, ik heb nog een tijdje contact gehad met de leverancier maar het is niet gelukt om de drukgroep te ruilen.

Hier nog een paar foto's van het inlaatspruitstuk


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2016 14:29 #164076 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Mijn vliegwiel is afgedraaid, maar het aandrukvlak voor de koppelingsplaat niet, zo krijg je meer druk op je koppeling. Misschien een idee?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-10-2016 15:46 #164083 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

Tom Steverink schreef : Mijn vliegwiel is afgedraaid, maar het aandrukvlak voor de koppelingsplaat niet, zo krijg je meer druk op je koppeling. Misschien een idee?


opzich wel een goed idee!
Mijn vliegwiel is ook afgedraaid en gebalanceerd echter niet op deze manier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cander van der Veer
  • Cander van der Veer's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
13-10-2016 14:45 #164163 door Cander van der Veer
Beantwoord door Cander van der Veer in topic turbo op een B18
Deze 1800 op 'bring a trailer' heeft ook een afgedraaid vliegwiel (en nog wat andere kleine aanpassingen). Voor de puristen onder ons, het embleem op de motorkap schijnt origineel te zijn. Niets aan de hand ... . Je wordt niet verbannen naar de aparte parkeerplaats op de jaarlijkse Volvo beurs.

nog 6 dagen te gaan ...

USD 2100 wordt vast niet het winnende eindbod.

bringatrailer.com/listing/1965-volvo-p1800s/




Heb heel veel respect voor de bouwer van deze auto.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2016 16:09 #164165 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Zooo, wat een ding zeg! En dat frame! Prachtig werk, terwijl ik normaal de originele staat het mooist vind! Bij racers mag het hoor!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.