turbo op een B18

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-02-2015 12:36 #148498 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18
Ha Joost,

Gaaf! Alleen je beredenering mbt de compressie verhouding snap ik niet helemaal.

Als de zuigers boven het deck uit komen, dan wordt de compressie alleen maar hoger!? Ik zou eerder verwachten dat het deck licht gevlakt wordt en vervolgens de cilinderkop een frees sessie krijgt (vergroten verbrandingsruimten) om de compressie te verlagen naar 8,5:1

Kan jouw mooie frees dat trouwens ook niet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-02-2015 15:07 #148506 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
In de zuigers die ik heb zit een holle bovenkant dit zijn zuigers voor een b21 turbo motor.
Doordat deze ruimte erin zit verlaagd dat de compressie verhouding om nu op een juiste compressie verhouding te komen moest er een klein beetje van het bovenblok af.
Ik heb mij geheel laten lijden en adviseren door Ben Flierman.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-02-2015 22:25 #148535 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18
Ah dat verklaard natuurlijk een hoop!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2015 17:15 #148692 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Ik ben ondertussen een beetje begonnen met opbouwen en heb hierover een vraag.
De hoofd lagerschaal aan vliegwielzijde heeft "wangen" op 1 van deze wangen zit een bronzen loopvlak.
Moet dit bronzen loopvlak nu aan de binnenkant van het blok zitten of aan de buitenkant??????

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2015 21:20 #148706 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic turbo op een B18
Ik heb bij mijn lagers nooit verschil tussen beide kanten van de wangen gezien, maar als het er is zou ik denken brons aan de buitenkant, omdat het langst binnen nooit iets kan raken. Langst buiten zou bij axiale beweging van de as (naar voren toe) het einde misschien tegen de wang kunnen aanlopen, maar ik kan dat moeilijk beoordelen op de foto's die ik heb. Axiale speling zou in ieder geval ook minimaal moeten zijn dus eigenlijk denk ik dat het niet veel uit maakt.



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2015 21:32 #148708 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Hier een voorbeeldje van zo'n lager.




Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2015 21:34 #148710 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic turbo op een B18
Zijn de kopervlekken niet gewoon tgv het productproces?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2015 21:40 #148711 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic turbo op een B18
Je hebt normaal ook nog die kleine uitstulping waardoor het lager er hoe dan ook maar op een manier in kan...

edit:
nog een leuk filmpje om te zien

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2015 23:12 #148722 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Je hebt normaal ook nog die kleine uitstulping waardoor het lager er hoe dan ook maar op een manier in kan...

edit:
nog een leuk filmpje om te zien


maar als je de bovenste en onderste schaal omwisselt dan komt of de bronzen rand aan de binnenkant of aan de buitenkant.
Hierover nog even contact gehad met Ben en deze geeft aan dat de bronzen kant aan de buitenkant moet zitten.
Zou je het verkeerd om doen dan is dit geen grote ramp (volgens Ben Flierman)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2015 16:52 #148805 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Ik ben nu lekker bezig om het blok op te bouwen, erg leuk werk!
Zoals bekend heb ik de krukas met 8 gaten voor het vliegwiel.
Ik ben nu op zoek naar de bout die aan de voorkant zit om de poelie vast te zetten.
Weet iemand welke draad dit is het is in ieder geval andere draad dan van een 6-gaats krukas.

Heeft iemand toevallig zo'n bout voor mij?????????? :?: :?: :?: :?:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD