turbo op een B18
- Ronald Zwerus
- Elite lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Zwerus
- Elite lid
- Johan Geers
- Platinum lid
De meter gaat met een gaatje van 1mm eerst iets over de termosstaat setting en zakt dan terug naar normale temp.
In mijn geval een termosstaat van 78gr gaat hij eerst tot het derde groene vakje om dan terug te zakken tot iets onder de middenstand.
succes
Johan Geers
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
Nou eigenlijk zat het gaatje er origineel al in maar werd afgedicht met een kogeltje, dit kogeltje fungeert als een soort klepje/terugslagventiel.
Wat de functie hiervan is weet ik niet maar ik heb het kogeltje nu verwijderd.
Motor komt nu wat langzamer op temperatuur maar mooi geleidelijk en schiet niet meer door in temperatuur.
Wat nog wel opviel was dat er toch weer koelvloeistof druppels in mijn binnenscherm zaten, misschien had ik hem nu te vol afgevuld.
Blijft wel raar.
- Johan Geers
- Platinum lid
Maar jij met je opgevoerd blok kan dit gaatje wel.
Heb met het kogeltje weg te halen ook een keer geprobeerd maar temperatuur bleef te laag.
succes
Johan Geers
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
"Johan Geers" schreef:
Ik heb het kogeltje er in laten zitten omdat het gaatje wat dan vrijkomt te groot is.
Maar jij met je opgevoerd blok kan dit gaatje wel.
Heb met het kogeltje weg te halen ook een keer geprobeerd maar temperatuur bleef te laag.
succes
Johan Geers
Ik moet inderdaad zeggen dat het een stuk langer duurt om nu op temperatuur te komen.
- Johan Geers
- Platinum lid
Dus een gaatje van 1 mm is beter voor het sneller op temperatuur komen van de motor.
Wat je nu kunt doen is het gaatje van het kogeltje dichtmaken (een parker in het gaatje draaien) en een gaatje van 1 mm erbij boren.
Je zult zien dat het resultaat veel beter is.
succes
Johan Geers
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
"Johan Geers" schreef:
Het gaatje waar het kogeltje inzit is 2 a3mm dus qua oppervlak 4 tot 9 maal groter dan een gaatje van 1 mm.
Dus een gaatje van 1 mm is beter voor het sneller op temperatuur komen van de motor.
Wat je nu kunt doen is het gaatje van het kogeltje dichtmaken (een parker in het gaatje draaien) en een gaatje van 1 mm erbij boren.
Je zult zien dat het resultaat veel beter is.
succes
Johan Geers
Maar ik heb het koggeltje nog dus dat kan ik terug zetten!
- Johan Geers
- Platinum lid
succes
Johan Geers
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
In de thermostaat weer het kogeltje terug gezet en een een gaatje van 1mm in de flens geboord.
Ik heb er nog niet mee gereden dus weet nog niet of het nu met de temperatuur goed is.
Ondertussen ook niet stil gezeten wat betreft het "nieuwe" B20 blok wat opgeboord gaat worden naar B21.
Wat heb ik er ondertussen voor:
nieuwe zuigers met zuigerveren.
Het 8-gaats vliegwiel heb ik lichter gemaakt en is nu 7,35kg
moet nog gebalanceerd worden.
HD-klepvolgers
Versterkte klepstoters
Dubbele klepveren
nieuwe 44mm inlaatkleppen, als uitlaatklep komt er een 37mm klep in
orgineel is dit 35mm
Verder heb ik hier nog liggen een nieuwe F-nokkenas en hele goede D-nokkenas
Allebei lijkt het mij niet helemaal de juiste keuze om deze te gaan gebruiken icm. een turbo
ik wil juist een blok bouwen met veel koppel die het ook lekker vind om opgejaagd te gaan worden in toeren.
Iemand een idee welke as de beste is misschien een A-as of een TT3????
A.s. vrijdag ga ik met heel de "rommel" naar Ben (Tinustuning) om het blok op te laten boren en om de kop in orde te laten maken.
Natuurlijk kijkt Ben ook naar de krukas, drijfstangen en gaat het vliegwiel en krukas ballanceren.
Ik ben benieuwd.