- Berichten: 2049
Wispelturige remmen
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
handrem echt helemaal los, stellen totdat ze vast zitten en daarna net zover terug dat ze net weer vrij zijn (zeer lichtjes aanlopen geen probleem), ik trap daarna de rem eens krachtig in zodat de remvoeringen zeker gecentreerd zijn en stel daarna nog eens na, daarna handrem afstellen.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Ik heb je hele verhaal over de remmen nog eens doorgelezen.Als ik het nu goed begrijp is het volgende gedaan:
-
-De hoofdremcilinder en de rembekrachtiger zijn tegelijk vervangen
-remschoenen en 1 remcilinder zijn vervangen
-later is er weer een remcilinder vervangen .Dus achter is alles nieuw.
-de remklauwen ,blokken en slangen voor zijn vervangen.
-remvloeistof is grotendeels vervangen.-
-remmen achter zijn een aantal keren gesteld.
Klachten nu nog aanwezig:
-bij tweede keer trappen pedaal hoger dan bij eerste keer en vaster pedaal
-remmen blijven nog steeds af en toe hangen????
Vragen:
Wat kostte de bekrachtiger? Misschien is zo te zien of het zon slecht ding is.Prijs daarvan 200 euro een goede kost 300 euro bij Dries.
Zijn beide remcilinders achter vervangen of maar eentje?
Is de draad van de stelnok(ken) wel goed .Wanneer de draad stuk is verloopt hij steeds en moet je elke keer opnieuw stellen
Mijn mening: als de remmen goed zijn gesteld,goed zijn ontlucht en de Stelnokken zijn in orde,moet de oorzaak gezocht worden in de rembekrachtiger.Toen je het vacuüm van de bekrachtiger loshaalde en ging rijden bleven de remmen niet hangen.
De remmen worden vooral voor best snel warm.Je kunt je vinger al heel snel niet tegen de schijf houden zonder verbranden.
Achter duurt het warm worden wat langer.
Groeten niek de boer
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 831
Remmen blijven niet meer plakken (nog niet heel veel gereden maar nog niet gemerkt). Achterwielen zijn geblokkeerd bij drie klikken van de handrem (ok lijkt mij).
Ik ga nu nog maar een keer ontluchten dan weet ik zeker dat het hier niet meer aan kan liggen, nu niet met de eezibleed maar met mijn vriendin aan het rempedaal.
Achter is één remcilinder vervangen eentje is toen nagezien en goed bevonden.
Groet Jeroen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2049
dat je handrem bij 3 klikken vast zit zegt helaas niets over de juiste afstelling van de achterremmen. Daarom moet de handrem ook echt helemaal spanningsloos zijn bij het stellen. Het zou het geval kunnen zijn dat het te los zitten van de remmen bij de handrem niet opvalt (maar 3 klikken en vast) omdat de handrem al op voorspanning gesteld staat. Het afstellen van de achterremmen moet volgens het voorschrift gebeuren, anders heb je vrijwel altijd meer of minder opvallende problemen.
Goed ontluchten kan natuurlijk geen kwaad.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 831
"Rudi Dortangs" schreef:
Hallo Jeroen,
dat je handrem bij 3 klikken vast zit zegt helaas niets over de juiste afstelling van de achterremmen. Daarom moet de handrem ook echt helemaal spanningsloos zijn bij het stellen. Het zou het geval kunnen zijn dat het te los zitten van de remmen bij de handrem niet opvalt (maar 3 klikken en vast) omdat de handrem al op voorspanning gesteld staat. Het afstellen van de achterremmen moet volgens het voorschrift gebeuren, anders heb je vrijwel altijd meer of minder opvallende problemen.
Goed ontluchten kan natuurlijk geen kwaad.
succes, Rudi
Ah! Misschien gaat het daar mis. Ik heb net in de haynes zitten neuzen maar kan niet vinden hoe dit moet gebeuren. Er staat dat dit in "the relevant section" moet staan maar deze kan ik niet vinden.
Maar als ik het goed begrijp los ik de handrem kabel, dan met de stel nokjes aan de gang om vervolgens de handremkabel te stellen op ongeveer drie klikjes. Mocht dit juist zijn hoor ik dit graag nog even dan kan ik dit vandaag nog proberen.
Ik was van plan om te tikken dat de hele oefening geen zin heeft gehad en ik problemen blijf houden wat ik ook probeer, maar misschien zit het hem hierin.
Anders blijft ben ik bang alleen de bekrachtiger over, niet iets waar ik op zit te wachten.
-update: net even de achterwielen opkrikt (incl. rest van de achterkant natuurlijk) en de handremkabel losgemaakt. Vervolgens met de stelnokjes in de weer en kom uit op dezelfde stand als waar ze al op stonden. Geen verschil helaas......
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2049
succes met het vinden van de oplossing.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
En dan afstellen zoals je zelf beschrijft want zo doe ik het ook eerst met de stelnokjes zodicht mogelijk tegen de trommels en dan de handrem.
En dan ontluchten een oud oliespuitje slang aan de ontluchtingsnippel en olie vanuit het oliespuitje naar het oliereservoir spuiten.
Eerst achter beginnen dan voor.
Zorg dat je reservoir niet te ver gevuld is of nog beter leeg.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 746
Ik heb toen de rembekrachtiger er tussenuit gegooid en het probleem was opgelost en het pedaal was hard en zat weer bovenin.
De imitatie rembekrachtigers zijn niet van de kwaliteit die we gewend zijn!
Uiteindelijk na veel vijven en zessen heb ik een "moderne" rembekrachtiger ingebouwd, zie:
dubbelwerkende hoofremcilinder voor enkel systeem
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 831
Net de trommels verwijderd om eens te zien wat er zich zoal afspeeld achter de trommels (rob dank voor de trekker, hij heeft zijn dienst bewezen)
Ik heb mijn vriendin de remmen laten beroeren en ik zie dat de de remcilinder links meer aktie vertoond dan zijn broertje aan de rechterkant (vanuit de auto gezien) Zou dit het remgedrag kunnen verklaren?
Zo ja wat is nu wijsheid, twee nieuwe cilinders en dan naar 22mm gaan? Preventief ook de flexslang achter vervangen?
Hoor graag.
Iedereen dank overigens voor het meedenken, top!
Groet Jeroen
Ps hoe ga ik straks de boel weer vastzetten, de grote moer op de steekas zat erg vast. Ik heb geen idee hoe ik deze weer zo vast kan zetten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Als er geen begrenzer op zit ,loopt er een leiding helemaal naar voren naar het verdeelblokje op het schutbord.Als die stuk gaat heb je wel extra veel werk.
De grote moer moet inderdaad muurvast worden gezet.Vergeet de splitpennen niet!Je hebt hem toch ook losgekregen door hem vermoedelijk los te slaan.Zo kun je hem toch ook weer vast slaan.Doe je dit met dop 32 mm met een dwars verlengstuk of is bij de trekker een speciaal slagstuk met 32 mm er aan vast. Als dat laatste niet het geval is,moet je met een grote hamer op het dwarse verlengstuk waarop dop 32 zit slaan.
Je kunt me bellen bij problemen .06 24231515
Succes , groeten niek de boer
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.