remmen ontlucht, maar nog een soppig pedaal

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-11-2012 16:56 #120398 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic remmen ontlucht, maar nog een soppig pedaal

"Gertjan Tillema" schreef:
Wat voor remmen heb je? Bij zelfstellende trommelremmen, zoals de Fiat 126p van de buurman, moet dat zelf stellen wel werken. Als dat niet het geval is, moet je veel te lange slagen maken, waardoor je drie keer moet trappen voor remdruk. Als je schijven voor hebt en trommels achter die zelfstellend zouden moeten zijn, kan het soppen daar dus ook aan liggen.

Ik had hetzelfde idee, maar dan moet het pedaal na het pompen wel hard worden. Ik had dit met mijn niet-zelfstellende remmen, bleken niet goed gesteld. Beetje aangedraaid en het pedaal was weer hard.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Michiel Eertink (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-11-2012 20:15 #120403 door Michiel Eertink (GAST)
Beantwoord door Michiel Eertink (GAST) in topic remmen ontlucht, maar nog een soppig pedaal
nieuwe seals besteld en na verwachting zijn ze morgen binnen. word vervolgd...

'66 121 88-91-bx

• Michiel Eertink (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-11-2012 22:57 - 29-11-2012 17:26 #120755 door Michiel Eertink (GAST)
Beantwoord door Michiel Eertink (GAST) in topic remmen ontlucht, maar nog een soppig pedaal
reeds vervangen: hoofdremcilinder, rubbers van het tankje en nog te weinig druk. alles netjes ontlucht, gekeken naar lekkages maar die kan ik ook niet vinden. help!!!!

'66 121 88-91-bx
Laatst bewerkt 29-11-2012 17:26 door Michiel Eertink (GAST).

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2012 23:05 #120757 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic remmen ontlucht, maar nog een soppig pedaal
Is je pedaal sponzig (maw blijft hij hoger komen na pompen)? Blijft hij wegzakken? Of zit hij gewoon diep?

Ervan uitgaande dat het niet de vrije slag is van je achterremschoenen die te ruim afgesteld staan en het dus even duurt voordat ze zich schrap kunnen zetten nog een andere suggestie:
Mijn 1800ES had rondom nieuwe remmen inclusief leidingen etcetera en toch werd de remdruk niet goed opgebouwd.
Het pedaal zat gewoon te diep. Uiteindelijk bleek het een kwestie van het afstellen van de duwstang te zijn. Zie ook blogpost Duwstang rembekrachtiger 1800ES bijgesteld .

• Michiel Eertink (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-11-2012 23:34 #120759 door Michiel Eertink (GAST)
pedaal komt omhoog en na 2/3 keer pompen (na ontluchten) word het pedaal pas hard. na 20 seconden nogmaals pompen maar weer hetzelfde verhaal. ligt het wellicht aan het verdeel blokje of simpelweg aan het afstellen van de remschoenen?

'66 121 88-91-bx

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2012 23:42 #120760 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic remmen ontlucht, maar nog een soppig pedaal
Even teruggrijpend naar de antwoorden van Niek en Gertjan op de vorige pagina:
Zoals Niek vroeg, heb je de sensor uit het verdeelblokje gehad tijdens ontluchten?
En wat Gertjan schreef kon het ook wel eens zijn. Dus eerst achterremmen stellen en dan nog eens proberen.
Het kan ook zijn dat je moet pompen omdat je de achterremzuigers ver moet verplaatsen.

• Kees-Jan Wentzel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2012 08:41 #120765 door Kees-Jan Wentzel
Beantwoord door Kees-Jan Wentzel in topic remmen ontlucht, maar nog een soppig pedaal
Als je begint met ontluchten,komt er dan remvloeistof zodra je het ontluchtingsnippel opendraait(zonder dat je het rempedaal intrapt,dus)? Anders heb je kans dat de remslangen verstopt zitten.Bij twijfel:remslangen verwijderen,en proberen met je mond of je er doorheen kunt blazen. Gaat dit moeilijk of niet; vernieuwen! (anders kun je ontluchten tot je een ons weegt).

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2012 23:36 #120794 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic remmen ontlucht, maar nog een soppig pedaal
Beste Michel, doe het ontluchten eens op de volgende manier, pak een oud oliespuitje maak dit goed schoon en vul het op met remolie.
Sluit het oliespuitje eerst aan op de ontluchtingnippels achter en spuit de olie door de ontluchtingnippels achter naar de hoofdremcilinder. (zorg wel dat deze niet over kan lopen, beter nog is het remsysteem leeghalen)
Doe dit links en rechts.
En doe vervolgens ook dezelfde truuc voor.
Zorg van te voren wel dat je remschoenen goed gesteld staan.
Op deze manier duw je het remsysteem vol met remolie en de lucht komt erbij de hoofdremcilnder uit, dus er kan geen lucht meer in het systeem zitten.
Zet vervolgens je auto op de handrem en zie of je een harde pedaaldruk krijgt.
Zet hem van de handrem af en zie of het zo blijft zo niet dan moet je achterremmen waar de handrem op zit eens goed stellen als wel je handrem.
Moet tussen de drie en vijf klikken aangrijpen.
Zorg wel dat je bekrachtiger niet aangesloten is op de motor op deze manier kun je er achter komen of dat het problem door de bekrachtiger wordt veroorzaakt.

Ik doe het altijd zo als ik geen tweede man heb om voor mij te pompen, en lucht gaat makkelijker omhoog dan omlaag.
Ik heb echterwel een enkel syteem maar het principe blijft hetzelfde.

Blijft het sponzig heb je toch ergens een lek zitten en dit kan zowel de hoofdremcilinder als een van de andere cylinders zijn

Success

Johan Geers

• Kees-Jan Wentzel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2012 00:32 #120796 door Kees-Jan Wentzel
Beantwoord door Kees-Jan Wentzel in topic remmen ontlucht, maar nog een soppig pedaal
Ook misschien handig om even na te gaan: Deden de remmen het,voorafgaand aan de revisie,nog naar behoren(in ieder geval: was het pedaal niet sponzig?),dan is het zaak om te kijken welke onderdelen er allemaal vervangen of aangepakt zijn.Ik ga er vanuit dat je de remtrommels niet verder hebt laten uitdraaien dan de maximale diameter ? Zit het pedaal met 2 tot 3 keer trappen bovenin,en (na loslaten rempedaal) na een seconde of 10 tot 30 weer onderin,dan is er ook nog een andere mogelijkheid(wel een zeldzame,maar ik heb het meegemaakt!). Bij het vervangen van de wielremcilinders van een besteleendje bleken de stofkapjes van de nieuwe exemplaren dermate stug dat de zuigertjes na het remmen te ver in de rustpositie werden getrokken.Je kon ontluchten tot sint juttemis,maar het leek net of er lucht in zat,of dat de remmen niet goed waren afgesteld. Stofkapjes vervangen door de oude exemplaren,en probleem verholpen (!)

• Kees-Jan Wentzel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2012 00:37 #120797 door Kees-Jan Wentzel

"Michiel Eertink" schreef:
pedaal komt omhoog en na 2/3 keer pompen (na ontluchten) word het pedaal pas hard. na 20 seconden nogmaals pompen maar weer hetzelfde verhaal. ligt het wellicht aan het verdeel blokje of simpelweg aan het afstellen van de remschoenen?

...een scheef zittend ofwel verkeerd gemonteerd remblok kan hetzelfde effect geven...

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD