remmen ontlucht, maar nog een soppig pedaal
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
"Gertjan Tillema" schreef:
Wat voor remmen heb je? Bij zelfstellende trommelremmen, zoals de Fiat 126p van de buurman, moet dat zelf stellen wel werken. Als dat niet het geval is, moet je veel te lange slagen maken, waardoor je drie keer moet trappen voor remdruk. Als je schijven voor hebt en trommels achter die zelfstellend zouden moeten zijn, kan het soppen daar dus ook aan liggen.
Ik had hetzelfde idee, maar dan moet het pedaal na het pompen wel hard worden. Ik had dit met mijn niet-zelfstellende remmen, bleken niet goed gesteld. Beetje aangedraaid en het pedaal was weer hard.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Michiel Eertink (GAST)
-
- Junior lid
-
'66 121 88-91-bx
- Michiel Eertink (GAST)
-
- Junior lid
-
'66 121 88-91-bx
Ervan uitgaande dat het niet de vrije slag is van je achterremschoenen die te ruim afgesteld staan en het dus even duurt voordat ze zich schrap kunnen zetten nog een andere suggestie:
Mijn 1800ES had rondom nieuwe remmen inclusief leidingen etcetera en toch werd de remdruk niet goed opgebouwd.
Het pedaal zat gewoon te diep. Uiteindelijk bleek het een kwestie van het afstellen van de duwstang te zijn. Zie ook blogpost Duwstang rembekrachtiger 1800ES bijgesteld .
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Michiel Eertink (GAST)
-
- Junior lid
-
'66 121 88-91-bx
Zoals Niek vroeg, heb je de sensor uit het verdeelblokje gehad tijdens ontluchten?
En wat Gertjan schreef kon het ook wel eens zijn. Dus eerst achterremmen stellen en dan nog eens proberen.
Het kan ook zijn dat je moet pompen omdat je de achterremzuigers ver moet verplaatsen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Kees-Jan Wentzel
- Nieuw lid
-
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Sluit het oliespuitje eerst aan op de ontluchtingnippels achter en spuit de olie door de ontluchtingnippels achter naar de hoofdremcilinder. (zorg wel dat deze niet over kan lopen, beter nog is het remsysteem leeghalen)
Doe dit links en rechts.
En doe vervolgens ook dezelfde truuc voor.
Zorg van te voren wel dat je remschoenen goed gesteld staan.
Op deze manier duw je het remsysteem vol met remolie en de lucht komt erbij de hoofdremcilnder uit, dus er kan geen lucht meer in het systeem zitten.
Zet vervolgens je auto op de handrem en zie of je een harde pedaaldruk krijgt.
Zet hem van de handrem af en zie of het zo blijft zo niet dan moet je achterremmen waar de handrem op zit eens goed stellen als wel je handrem.
Moet tussen de drie en vijf klikken aangrijpen.
Zorg wel dat je bekrachtiger niet aangesloten is op de motor op deze manier kun je er achter komen of dat het problem door de bekrachtiger wordt veroorzaakt.
Ik doe het altijd zo als ik geen tweede man heb om voor mij te pompen, en lucht gaat makkelijker omhoog dan omlaag.
Ik heb echterwel een enkel syteem maar het principe blijft hetzelfde.
Blijft het sponzig heb je toch ergens een lek zitten en dit kan zowel de hoofdremcilinder als een van de andere cylinders zijn
Success
Johan Geers
- Kees-Jan Wentzel
- Nieuw lid
-
- Kees-Jan Wentzel
- Nieuw lid
-
...een scheef zittend ofwel verkeerd gemonteerd remblok kan hetzelfde effect geven..."Michiel Eertink" schreef:
pedaal komt omhoog en na 2/3 keer pompen (na ontluchten) word het pedaal pas hard. na 20 seconden nogmaals pompen maar weer hetzelfde verhaal. ligt het wellicht aan het verdeel blokje of simpelweg aan het afstellen van de remschoenen?