Twijfels over de 123 ontsteking

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-01-2026 11:53 - 12-01-2026 11:54 #1479654 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Twijfels over de 123 ontsteking
Hoi Allemaal,

De bobine moet goed zijn. Maar Volvo heeft in sommige modellen wel 9V bobines gezet. Die starten op 12 volt en zodra de motor loopt gaat de stroom voor de ontsteking door een "balast resistor" (dikke weerstand, keramisch ding zo groot als een halve sigaret) en gaat de ontsteking op 9v verder. Een en ander om de start makkelijker te maken. Als je zo een contraptie hebt, moet je voor 123 wel een andere (12 Volt) bobine plaatsen en de balast resistor er tussenuit halen.

Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat ik dat laatste niet had gedaan en daarom (ook) niet helemaal gelukkig was met 123. Ik heb nu een nieuw setje gehad van 123 en ga er mee aan de slag.

Succes aan iedereen met of zonder 123
Laatst bewerkt 12-01-2026 11:54 door Reinier Verbeek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
12-01-2026 12:04 #1479655 door Derk Idsardi
Beantwoord door Derk Idsardi in topic Twijfels over de 123 ontsteking
Inhoudelijke reactie uit een verkooptopic hier toegevoegd, omdat een verkooptopic geen discussietopic is én uiteindelijk ook verdwijnt: 

Beantwoord door  Johan Geers (GAST)  in topic  Retronix CB1 ontsteking uit een Amazon
Ik heb jarenlang met een hotspark module geredem op een orginele bobine, geen problemen.
Ik heb nu een NEW ERA IGNITION COIL met voorschakelweerstand en puntjes deze bobine werkte niet best open electronische ontsteking.
Ik start de auto zonder de voorschakelwerstand kort te sluiten geen probleem.
Maar de orginele bobine mits in goede staat moet kunnen.
Hot spark is stuk gegaan en ik heb nog een orginele niet betrouwbare bobine. 
Sins kort staat    www.lazada.com.ph/products/pdp-i51926041...hlist.list.5&stock=1  deze op internet maar in hoeverre dat deze te vertrouwen is ?????? Volov 122 staat er wel tussen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Amazon Combi 1965

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.