Retronix CB1 ontsteking uit een Amazon
- Harris Visser
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2026 18:25 #1479632
door Harris Visser
Retronix CB1 ontsteking uit een Amazon is gemaakt door Harris Visser
Heel eenvoudig aan te sluiten op een gewone verdeler. Stuk goedkoper dan een 123 ontsteking die ik er nu in heb zitten. Achteraf was mijn probleem een slechte dynamo en de verkeerde nieuwe bobine. ik was het zat en heb alles vernieuwd. helemaal achteraf was het probleem waarschijnlijk alleen de dynamo die maar 11 V leverde stationair.
Je moet alleen even kijken of je een passende bobine hebt voor bij zo'n Retronix., dat kun je zo aan Chat GPT vragen. de juiste heb je al voor € 60 euro.
aansluiten is heel simpel. een extra draad en je laat het draadje dat van de bobine normaal naar de verdeler gaat, via de retronix naar de verdeler lopen.
voor een goede werking moet je dynamo wel goed zijn minimaal 12 V stationair bij de bobine. Daar zat mijn probleem ik had 11 V en de verkeerde bobine achteraf..Dat had me enkele honderden euros gescheeld. Je hebt een betere vonk, puntjes branden minder.
Ik ben aan het opruimen € 25,- ex. verzending.
je kunt 'm ook in Giesbeek komen ophalen. eventueel even aansluiten kan dat ook, het extra draadje heb ik nog liggen. Dat is vlak bij Arnhem nog dichter bij de vuilverbranding bij Duiven/Arnhem
Je moet alleen even kijken of je een passende bobine hebt voor bij zo'n Retronix., dat kun je zo aan Chat GPT vragen. de juiste heb je al voor € 60 euro.
aansluiten is heel simpel. een extra draad en je laat het draadje dat van de bobine normaal naar de verdeler gaat, via de retronix naar de verdeler lopen.
voor een goede werking moet je dynamo wel goed zijn minimaal 12 V stationair bij de bobine. Daar zat mijn probleem ik had 11 V en de verkeerde bobine achteraf..Dat had me enkele honderden euros gescheeld. Je hebt een betere vonk, puntjes branden minder.
Ik ben aan het opruimen € 25,- ex. verzending.
je kunt 'm ook in Giesbeek komen ophalen. eventueel even aansluiten kan dat ook, het extra draadje heb ik nog liggen. Dat is vlak bij Arnhem nog dichter bij de vuilverbranding bij Duiven/Arnhem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-01-2026 11:33 #1479635
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Retronix CB1 ontsteking uit een Amazon
Ik weet niet welk type bobine je gebruikt hebt, maar een verkeerde bobine kan schade aanrichten aan een elektronische ontsteking.
Dat je voor een elektronische ontsteking een speciale bobine nodig hebt is totale onzin. Zo'n Retronics (maar ook een 123) doet het uitstekend op de originele bobine van Volvo. Sterker nog, de origine Volvo bobine behoort een van de beste in zijn soort.
Voor details verwijs ik naar mijn artikelenreeks die in het VKM 82 t/m 85 zijn gepubliceerd.
Een poosje geleden had een mede clublid ook allerlei rare verschijnselen, zijn auto viel ook om de haverklap stil. Heb hem toen geadviseerd om de Retronics module te verwijderen en hij rijdt sindsdien probleemloos rond met de standaard ontstekingsconfiguratie.
De desbetreffende ontstekingsmodule ligt nu op mijn labtafel voor verder onderzoek, maar aangezien ze compleet zijn ingegoten zal de analyse van de foutoorzaak niet eenvoudig zijn.
En minimaal 12 V bij stationair draaien voor een betrouwbare vonk is natuurlijk ook een raar verhaal. Als je start heb je misschien nog maar 10V op de bobine en dan doet hij het ook gewoon; onder de 9V mag je problemen verwachten.
Dat jouw accuspanning te laag was bij stationair draaien is uiteraard niet goed maar de vonk behoort bij die spanning nog altijd voldoende sterk te zijn.
Dat je voor een elektronische ontsteking een speciale bobine nodig hebt is totale onzin. Zo'n Retronics (maar ook een 123) doet het uitstekend op de originele bobine van Volvo. Sterker nog, de origine Volvo bobine behoort een van de beste in zijn soort.
Voor details verwijs ik naar mijn artikelenreeks die in het VKM 82 t/m 85 zijn gepubliceerd.
Een poosje geleden had een mede clublid ook allerlei rare verschijnselen, zijn auto viel ook om de haverklap stil. Heb hem toen geadviseerd om de Retronics module te verwijderen en hij rijdt sindsdien probleemloos rond met de standaard ontstekingsconfiguratie.
De desbetreffende ontstekingsmodule ligt nu op mijn labtafel voor verder onderzoek, maar aangezien ze compleet zijn ingegoten zal de analyse van de foutoorzaak niet eenvoudig zijn.
En minimaal 12 V bij stationair draaien voor een betrouwbare vonk is natuurlijk ook een raar verhaal. Als je start heb je misschien nog maar 10V op de bobine en dan doet hij het ook gewoon; onder de 9V mag je problemen verwachten.
Dat jouw accuspanning te laag was bij stationair draaien is uiteraard niet goed maar de vonk behoort bij die spanning nog altijd voldoende sterk te zijn.
- Derk Idsardi
-
- Moderator
-
Minder
Meer
11-01-2026 12:40 #1479645
door Derk Idsardi
Amazon Combi 1965
Beantwoord door Derk Idsardi in topic Retronix CB1 ontsteking uit een Amazon
Deze inhoudelijke reactie even toegevoegd aan de discussie over dit onderwerp.
Voor nu laat ik het hier ook even staan, omdat het van toegevoegde waarde zou kunnen zijn voor een aspirant koper.
Voor nu laat ik het hier ook even staan, omdat het van toegevoegde waarde zou kunnen zijn voor een aspirant koper.
Amazon Combi 1965
- Johan Geers (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-01-2026 00:41 #1479650
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Retronix CB1 ontsteking uit een Amazon
Ik heb jarenlang met een hotspark module geredem op een orginele bobine, geen problemen.
Ik heb nu een NEW ERA IGNITION COIL met voorschakelweerstand en puntjes deze bobine werkte niet best open electronische ontsteking.
Ik start de auto zonder de voorschakelwerstand kort te sluiten geen probleem.
Maar de orginele bobine mits in goede staat moet kunnen.
Hot spark is stuk gegaan en ik heb nog een orginele niet betrouwbare bobine.
Sins kort staat www.lazada.com.ph/products/pdp-i51926041...hlist.list.5&stock=1 deze op internet maar in hoeverre dat deze te vertrouwen is ?????? Volov 122 staat er wel tussen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik heb nu een NEW ERA IGNITION COIL met voorschakelweerstand en puntjes deze bobine werkte niet best open electronische ontsteking.
Ik start de auto zonder de voorschakelwerstand kort te sluiten geen probleem.
Maar de orginele bobine mits in goede staat moet kunnen.
Hot spark is stuk gegaan en ik heb nog een orginele niet betrouwbare bobine.
Sins kort staat www.lazada.com.ph/products/pdp-i51926041...hlist.list.5&stock=1 deze op internet maar in hoeverre dat deze te vertrouwen is ?????? Volov 122 staat er wel tussen.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Derk Idsardi
-
- Moderator
-
Minder
Meer
12-01-2026 12:08 #1479656
door Derk Idsardi
Amazon Combi 1965
Beantwoord door Derk Idsardi in topic Retronix CB1 ontsteking uit een Amazon
Voorgaande inhoudelijke reactie aan het betreffende topic in techniek toegevoegd, omdat dit een verkooptopic en geen discussietopic is én uiteindelijk ook verdwijnt.
Dit topic wordt binnenkort opgeschoond.
Dit topic wordt binnenkort opgeschoond.
Amazon Combi 1965