Twijfels over de 123 ontsteking

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-08-2025 17:38 #1478179 door Joan Tacx
Twijfels over de 123 ontsteking is gemaakt door Joan Tacx
Hallo allemaal,

Heb een amazon en sinds een tijdje heeft die iets vreemds.
Als de Motor koud is loopt de auto goed zowel op benzine als op gas.
Maar als de motor goed warm is (bijv puzzelrit rijden) dan stottert de motor een beetje. Effect is sterker op gas dan op benzine. Op gas is er slecht mee te rijden, op benzine gaat dan veel beter.

Bobine al uitgewisseld maar geen succes.
Onsteking staat goed afgesteld is ook niet verandert. Bougies al vervangen, kabels zijn nieuw. 
Komt iemand dit probleem bekend voor?
Ik verdenk de 123, maar ben niet zeker.

Misschien iemand een goede tip?

Groet
Joan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-08-2025 20:20 #1478182 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Twijfels over de 123 ontsteking
Tijdelijk een originele Bosch-verdeler plaatsen  om er achter te komen !
groet , Niek de Boer

• Johan Geers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-08-2025 00:57 #1478183 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Twijfels over de 123 ontsteking
Ja, ik heb het gehad met Cherryberg,terug gegaan naar een punten ontsteking (bosch) auto rijdt nu weer geod.
Ik blijf bij punten gelukkig zaten bij de cherryberg ook punten dus die moet ik nog een keer er in bouwen houd de Cherryberg als reserve.
Ik rijdt overigs op Euro 95 en gebruik NGK BP5HS bougies.
Een contactpunt naar de bobine is harder (minder weerstand) dan een benaderingscontact. 
Hoe is de spanning naar je 123, is die niet te laag? Dan gaat een benaderingsschakelaar het ook slechter doen.

succes

Johan Geers

• Johan Geers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-08-2025 04:47 #1478185 door Johan Geers (GAST)
Beste Joan, de 123 eens even bekeken.
In principe zou zo een onstekeing het moeten doen vanaf een spanning van 4 volt.
Maar die spaning moet dan wel konstant aangeleverd worden.
Als jij b.v. een slecht contactslot heb moet je er niet van kijken dat zo 123 gaat haparen.
Wat je zou kunnen doen is een separate voeding met schakelaar naar jou 123 en bobine leggen rechtstreeks vanuit de accu (wel een sweefzekering ertussen installeren).
Ik weet niet of dat je nog de orginele bobine heb anders ook even een losse bobine monteren.
Ik weet wel dat de Sherryberg er gevoelig voor zijn maar ik heb 25jaar HotSparks gehad en die deed het altijd maar deze heeft helaas de geest gegeven.
Slechte electrische overgangen kunnen ook een probleem geven dus dat is ook de moeite van het controleren waard. 
Ik denk dat jou 123 volgens aangehecht schema is aangesloten. 

Succes

Johan Geers 
Bijlagen:

• Peter de Bruijn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-08-2025 20:26 #1478195 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic Twijfels over de 123 ontsteking
Hallo Johan,

Ik wil zeker weer GEEN discussie starten maar ben wel nieuwsgierig.
Ik lees dat jij op Euro 95 rijdt, gebruik jij een toevoeging i.v.m. het Ethanol probleem?
Zo niet, hoelang tank jij dan al de Euro 95 ?
Het verhaal is dat er pakkingen e.d. oplossen.
Zelf tank ik Shell V-Power, waar beslist geen Ethanol inzit, maar is een stuk duurder.

vr.gr.Peter

• Johan Geers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-08-2025 00:33 #1478196 door Johan Geers (GAST)
Beste Peter, ik tank al 15 jaar Euro 95 er is niets anders te verkrijgen hier. (Bais City Fillipijnen)
En inderdaat de auto is aangepast op deze brandstof. www.bccp.eu/contents/nl/p951.html heeft mij alle onderdelen opgstuurd om de carburators aan te passen.
Ik heb een electriesche benzienepomp geplaatst de benzieneleiding is uit het motorcompartiemet gehaald er is een benzienekoeler geplaatst, een retourleiding voor de eventuele vaporlock en dikkere 40MM isolatieblokken tussen de carburators.
IK heb nu geen last meer van vaporlock.
Vaporlock begon op te treden toen ik airco in had gebouwd hierdoor werd het en stuk warmer onder de motorkap.
Bougies zijn NGK BP5HS, vooronsteking 10gr B20E met carburators.
Bioethanol heeft een verkoelende werking vandaar de NGK BP5HS.
En of de tank aan het roesten is ik weet het niet ik kan de binnenkant niet bekijken.
Rijden op Euro 95 draait om koelen, je moet de benziene koel houden
Maar als je geen airco hebt is een retourleiding en het verleggen van de benzieneleiding en een electriesche benziene pomp meestal al genoeg.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Peter de Bruijn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-08-2025 10:36 #1478197 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic Twijfels over de 123 ontsteking
Hallo Johan,
Duidelijk verhaal.
Het Ethanol probleem speelt bij jou (niet) meer.
Dacht even dat het probleem niet bekend was bij jou, gezien de uitleg had ik het gelukkig fout en weet jij er genoeg van.
Hier blijf ik V-Power tanken ! 
gr. Peter

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-08-2025 12:06 #1478200 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Twijfels over de 123 ontsteking
 Beste mensen,
 Rondom de discussie over 123 ontstekingen, in mijn Volvo herinnering al zo'n 15 jaar gaande Heb ik al ruim 20 jaar ervaring .\met een zeer eenvoudige en altijd goed werkende electronische ontsteking IGNITOR   en niet die moeilijke procedures om het ooit goed aan de gang te krijgen. 
(Ik zal hier wel een paar heilige huisjes mee omver schoppen)
En als je zorgt dat de as in de verdeler niet veel radiale speling heeft werkt dit prima

Deze foto is van de onlangs gemonteerde unit in m"n gerestaureerde Amazon
Mvg Fred Kok

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• Johan Geers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-08-2025 00:45 #1478219 door Johan Geers (GAST)
Pertronix verkoopt men hier ook, goed aan de prijs en alleen voor Volkswagen en als ik een nieuwe Hotsparks had willen hebben had ik deze uit Amerika moeten laten komen dus ik heb het goedkope Cherreyberg geprobeert maar deze geeft problemen na lange tijd gebruik.
Ik rijdt nog geen 1000Km per jaar dus is het simpelle contactpunten systeem goed genoeg voor mij.
In de Cherryberg verdeler die ik heb, zitten nu contactpunten, werden er bijgeleverd is nu reserve. 

Maar Petronix is ook een goed systeem.

Een 123 moet goed kunnen werken maar het is een halve computer dus een goede voeding is essencieel.
Een puntenonstekeing is minder gevoelig voor voeding.
Dus de 123 uitwisselen voor een puntenontsteking die het dan wel goed doet en dan de conclusie trekken de 123 is stuk is wel erg kort door de bocht.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Johan Geers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-08-2025 05:36 #1478250 door Johan Geers (GAST)
Bobine al uitgewisseld maar geen succes.
Tegen wat voor een bobine heb je deze uitgewisseld je hebt voor een vier cilinder de 123bleu coil nodig als ik de 123documentatie bekijk.

Ik heb zelf de NEW ERA MIC 1000J op mijn auto zitten, ik kreeg deze niet goed lopend met een electronische ontstekeing maar met een contctpunt onsteking wel.
Blijkt dat deze zo universeel niet is dat unverseel is beperkt tot contactpunten.
Wat ik wil zeggen je kunt zomaar niet alles aan elkaar knopen.
NEW ERA is een goed japans merk zie New Era is famous for its stiff hat shape, fine craftsmanship and high durability . It is suitable for hat lovers who pursue quality and fashion . Whether it is sports field or street wear, it can be easily controlled.F.

m.vr.gr.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD