Twijfels over de 123 ontsteking
- Joan Tacx
-
- Premium lid
-
De spanning is netjes 12volt.
Ik heb alles over relais lopen. Dus heb geen spannings verliezen.
Dank voor het meedenken.
Ga de orginele ontsteking tijdelijk terugplaatsen en kijken wat er gebeurd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Premium lid
-
Maar ik vond dit nog over 123;
Voor 123ignition-systemen wordt over het algemeen een hoogwaardige bobine aanbevolen, met name voor 6- en 8-cilindermotoren vanwege de kortere laadtijden bij hogere toerentallen.
Voor standaard straatmotoren zijn de Bosch Blue of Beru ZS106 bobines geschikt, terwijl voor motoren met een hoog toerental de Bosch Red (0 221 119 030) of Beru ZS109 betere keuzes zijn.
Zorg er bij gebruik van een 123ignition-systeem voor dat de bobine een primaire weerstand heeft van minimaal 1,0 Ohm (voor 6-cilinders) of 0,6 Ohm (voor 8-cilinders).
De 123 Blue bobine is ook een populaire hoogwaardige optie, met name voor 2- en 4-cilindermotoren.
succes
Johan Geers
- Harry Oosterhof
- Nieuw lid
-
- Johan Geers (GAST)
- Premium lid
-
Heb deze toendertijd uit Amarika laten komen, was in Nederland nog niet verkrijgbaar, goed spul.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Harris Visser
- Nieuw lid
-
ln elk geval ik was het spuugzat en heb een nieuwe 123 verdeler gekocht met bijpassende bobine en een nieuwe 60A ipv 33A dynamo.
Vervolgens had ik weer geen vonk. alles goed aangesloten. Tot bij een nieuwe startpoging met een enorme knal de middelste uitlaaddemper ge-explodeerd bleek te zijn. Toch een vonk dus, alleen op het verkeerde moment. Bleek dat ik alle kabels keurig op volgorde 90 graden verkeerd in de verdelerkap had zitten. de nieuwe verdeler zat anders in de motor. Weer wat geleerd. de Rotor schijnt te moeten wijzen naar de juiste kabel. nieuwe uitlaad en broemm . Ik heb 13.5 V stationair 14.5 tijdens het rijden en de auto rijdt als lang geleden met zijn verse sterke vonkjes.
Achteraf wel een ding. Die auto liep altijd prima op gas en benzine. De vraag is of de eerste bobine samen met die halve elektronische ontsteking vervangen had moeten worden als ik eerder de dynamo had vervangen.
Ik rij waarschijnlijk al tijden met veel te lage spanning. mijn accu laadde slecht en die bobine is waarschijnlijk vooral stuk gegaan door lage spanning.
Een ding echter wel. ik ben heel tevreden over die 123 ontsteking. Ik vraag me af of de motor ooit zo mooi heeft gelopen.
Wellicht heeft iemand iets aan dit verhaal.
Groet,
Harris
- Edward Tielenburg
- Nieuw lid
-
- Pv544 B18d&P210 B18?
- Derk Idsardi
-
- Moderator
-
Ik weet niet welk type bobine je gebruikt hebt, maar een verkeerde bobine kan schade aanrichten aan een elektronische ontsteking.
Dat je voor een elektronische ontsteking een speciale bobine nodig hebt is totale onzin. Zo'n Retronics (maar ook een 123) doet het uitstekend op de originele bobine van Volvo. Sterker nog, de origine Volvo bobine behoort een van de beste in zijn soort.
Voor details verwijs ik naar mijn artikelenreeks die in het VKM 82 t/m 85 zijn gepubliceerd.
Een poosje geleden had een mede clublid ook allerlei rare verschijnselen, zijn auto viel ook om de haverklap stil. Heb hem toen geadviseerd om de Retronics module te verwijderen en hij rijdt sindsdien probleemloos rond met de standaard ontstekingsconfiguratie.
De desbetreffende ontstekingsmodule ligt nu op mijn labtafel voor verder onderzoek, maar aangezien ze compleet zijn ingegoten zal de analyse van de foutoorzaak niet eenvoudig zijn.
En minimaal 12 V bij stationair draaien voor een betrouwbare vonk is natuurlijk ook een raar verhaal. Als je start heb je misschien nog maar 10V op de bobine en dan doet hij het ook gewoon; onder de 9V mag je problemen verwachten.
Dat jouw accuspanning te laag was bij stationair draaien is uiteraard niet goed maar de vonk behoort bij die spanning nog altijd voldoende sterk te zijn.
Amazon Combi 1965
- Harris Visser
- Nieuw lid
-
Met een radio aan met versterkers en equilyser, laden van mobiele telefoon en de lampen aan was dat allemaal niet best. Nu is alles over, maar ja ook alles vernieuwd. Ik denk toch dat uiteindelijk het probleem in de dynamo zat en eventueel niet best contact ergens.
Niet zo vervelend als een auto die het meestal wel en soms niet doet als je het probleem moet vinden.
- Johan Geers (GAST)
- Premium lid
-
Electronische ontsteking gaat zomaar niet met elke bobine je moet de goede combinatie zoeken.
Ik ben er vanaf gestapt en heb weer gewooon puntjes.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Nu dan weer eens een positieve reactie van een 123 gebruiker.
Dit is mijn ervaring met de 123 ontsteking:
Momenteel heb ik drie oldtimers waar een 123 ontsteking inzit.
Hiervoor heb ik er 6 gehad waar ook de 123 ontsteking in zat.
In mijn amazon heb ik 6 jaar geleden door Leen A.P.K. in Gouderak ook een 123 ontsteking laten plaatsen, er is daar laatst een presentatie gegeven.
De laatste in een VW kever, ook met de bestaande bobine.
Bij 2 van de 9 heb ik een nieuwe bobine laten plaatsen, puur omdat ze echt slecht waren, zeker geen speciale.
Bij geen van allen heb ik In al die jaren problemen gehad.
Onderhoud is alleen een druppeltje olie onder de rotor, net als bij de puntjes.
Mijn gevoel is ook dat de motor rustiger draait en beter oppakt bij gas geven.
Jaarlijks ga ik naar Oostenrijk, niet altijd met de Volvo maar altijd met een auto waar een 123 ontsteking inzit, en in Nederland maak ik ook wel de nodige kilometers.
Mijn resumé :
De bobine moet gewoon goed zijn, niks speciaals.
De juiste curve moet ingesteld zijn en goed afgesteld.
Heb je geen goede ervaring met een 123 ontsteking, waar ligt dat dan aan ?? ja dan vindt je het niks, niet gebruiken dan.
Er zijn ook mensen die absoluut niet in een Volvo willen rijden, hebben daar een slechte ervaring mee, dat is met alles.
Ieder moet maar doen wat hij het beste vindt, ik ben heel tevreden over de 123 ontsteking.
vr.gr. Peter