Twijfels over de 123 ontsteking

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-08-2025 18:07 - 19-08-2025 18:11 #1478316 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic Twijfels over de 123 ontsteking
Hallo Johan,

De spanning is netjes 12volt.
Ik heb alles over relais lopen. Dus heb geen spannings verliezen.

Dank voor het meedenken.

Ga de orginele ontsteking tijdelijk terugplaatsen en kijken wat er gebeurd.

Laatst bewerkt 19-08-2025 18:11 door Joan Tacx.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-08-2025 00:31 #1478321 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Twijfels over de 123 ontsteking
Beste Joan, dat is een goed systeem interface relais dat doe ik ook maar ik had toch problemen net Cherryberg maar die heeft net als 123 zijn eigen bobines en die had ik niet en ga ik ook niet aanschaffen ik blijf bij punten.
Maar ik vond dit nog over 123; 

Voor 123ignition-systemen wordt over het algemeen een hoogwaardige bobine aanbevolen, met name voor 6- en 8-cilindermotoren vanwege de kortere laadtijden bij hogere toerentallen.
Voor standaard straatmotoren zijn de Bosch Blue of Beru ZS106 bobines geschikt, terwijl voor motoren met een hoog toerental de Bosch Red (0 221 119 030) of Beru ZS109 betere keuzes zijn.
Zorg er bij gebruik van een 123ignition-systeem voor dat de bobine een primaire weerstand heeft van minimaal 1,0 Ohm (voor 6-cilinders) of 0,6 Ohm (voor 8-cilinders).
De 123 Blue bobine is ook een populaire hoogwaardige optie, met name voor 2- en 4-cilindermotoren.

succes

Johan Geers

• Harry Oosterhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2025 21:34 #1478551 door Harry Oosterhof
Beantwoord door Harry Oosterhof in topic Twijfels over de 123 ontsteking
3BOS4U2L ES33HEC E-Spark. Betaalbaar en zonder poespas. Zelf onlangs in mijn 142 gezet en loopt er prima op. Een goede bekende van mij rijdt er al jaren mee in zijn BMW 2002 met dubbele webers. je kunt het voor dat geld altijd eens proberen.. 

• Johan Geers (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-09-2025 00:36 #1478552 door Johan Geers (GAST)
Was dit vroeger geen hotspark? Zelf lang met hotspark gereden is na lange trouwe dienst stuk geggaan.
Heb deze toendertijd uit Amarika laten komen, was in Nederland nog niet verkrijgbaar, goed spul.

m.vr.gr.

Johan Geers 

• Harris Visser
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2026 16:50 #1479628 door Harris Visser
Beantwoord door Harris Visser in topic Twijfels over de 123 ontsteking
Ik heb zelf zowat een jaar gezeur gehad (rij momenteel 5000 KM per jaar vooral kleine stukjes) met mijn ontsteking achteraf. ik dacht eerst dat het aan de brandstoftoevoer lag. De motor schokte af en toe even. Toen kwam ik erachter dat mijn bobine sms niet goed werkte. Preventief een nieuwe Bosch bobine geplaatst (uitsluiten dus), verdelerkap, zekeringen bougieskabels was allemaal al vervangen.. . Dat leek goed. totdat ik een half uur in een file voor een stoplicht terecht kwam. Achteraf had ik vaker juist problemen in fileachtige situaties.  Motor sloeg af en ging niet meer aan. Van alles geprobeerd naar huis gesleept. Het bleek dat ik de verkeerde bobine had gekocht omdat er een soort elektronische ontsteking bij was geplaatst (van Chat GPT begrepen en dat klopte). Dus de nieuwe bobine zal ook stuk zijn gegaan. Verder wist Chat GPT me ook te vertellen dat bobines slecht tegen lage spanningen (onder de 9 V kunnen) ik bleek 10.4 bij de bobine te hebben. Niet overdreven en het was me ook al opgevallen op mijn USB laadstation met Volt meter, dat ik in de file maar 11 a 11.5 V had bij stationair toerental. Dat had ik zonder die Voltmeter nooit geweten. Ik snap nu waarom het altijd voor stoplichten, inritten etc mis ging. Dan sloeg ineens de motor af enzo. 

ln elk geval ik was het spuugzat en heb een nieuwe 123 verdeler gekocht met bijpassende bobine en een nieuwe 60A ipv 33A dynamo.
Vervolgens had ik weer geen vonk. alles goed aangesloten. Tot bij een nieuwe startpoging met een enorme knal de middelste uitlaaddemper ge-explodeerd bleek te zijn. Toch een vonk dus, alleen op het verkeerde moment. Bleek dat ik alle kabels keurig op volgorde 90 graden verkeerd in de verdelerkap had zitten. de nieuwe verdeler zat anders in de motor. Weer wat geleerd. de Rotor schijnt te moeten wijzen naar de juiste kabel. nieuwe uitlaad en broemm . Ik heb 13.5 V stationair 14.5 tijdens het rijden en de auto rijdt als lang geleden met zijn verse sterke vonkjes. 
Achteraf wel een ding. Die auto liep altijd prima op gas en benzine. De vraag is of de eerste bobine samen met die halve elektronische ontsteking vervangen had moeten worden als ik eerder de dynamo had vervangen.

Ik rij waarschijnlijk al tijden met veel te lage spanning. mijn accu laadde slecht en die bobine is waarschijnlijk vooral stuk gegaan door lage spanning.

Een ding echter wel. ik ben heel tevreden over die 123 ontsteking. Ik vraag me af of de motor ooit zo mooi heeft gelopen. 

Wellicht heeft iemand iets aan dit verhaal.

Groet,
Harris

• Edward Tielenburg
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Pv544 B18d&P210 B18?
Meer
11-01-2026 12:00 #1479642 door Edward Tielenburg
Beantwoord door Edward Tielenburg in topic Twijfels over de 123 ontsteking
Goeie tip Fred, ik heb twee 123 ontstekingen 1 op de pv544 en 1 op de p210 gehad en beide gaven na een paar jaar problemen. Ploffen terugslaan enz. Nieuwe kabels, bobines en externe voedingen brachten geen verbetering rijd nu dus met punten zoals voorheen maar ga het set wat jij laat zien bestellen.

• Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
11-01-2026 12:37 #1479644 door Derk Idsardi
Beantwoord door Derk Idsardi in topic Twijfels over de 123 ontsteking
Ik voeg de reactie van Han Misdom op het verkooptopic van Harris hier even toe, omdat het aansluit op deze discussie. 

Ik weet niet welk type bobine je gebruikt hebt, maar een verkeerde bobine kan schade aanrichten aan een elektronische ontsteking.

Dat je voor een elektronische ontsteking een speciale bobine nodig hebt is totale onzin. Zo'n Retronics (maar ook een 123) doet het uitstekend op de originele bobine van Volvo. Sterker nog, de origine Volvo bobine behoort een van de beste in zijn soort.
Voor details verwijs ik naar mijn artikelenreeks die in het VKM 82 t/m 85 zijn gepubliceerd.

Een poosje geleden had een mede clublid ook allerlei rare verschijnselen, zijn auto viel ook om de haverklap stil. Heb hem toen geadviseerd om de Retronics module te verwijderen en hij rijdt sindsdien probleemloos rond met de standaard ontstekingsconfiguratie.
De desbetreffende ontstekingsmodule ligt nu op mijn labtafel voor verder onderzoek, maar aangezien ze compleet zijn ingegoten zal de analyse van de foutoorzaak niet eenvoudig zijn.

En minimaal 12 V bij stationair draaien voor een betrouwbare vonk is natuurlijk ook een raar verhaal. Als je start heb je misschien nog maar 10V op de bobine en dan doet hij het ook gewoon; onder de 9V mag je problemen verwachten.
Dat jouw accuspanning te laag was bij stationair draaien is uiteraard niet goed maar de vonk behoort bij die spanning nog altijd voldoende sterk te zijn.

Amazon Combi 1965

• Harris Visser
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2026 18:25 #1479646 door Harris Visser
Beantwoord door Harris Visser in topic Twijfels over de 123 ontsteking
ik had ook geen vonk toen ik de Retronix er tussen uit haalde. Bobines schijnen langdurig lage spanningen niet leuk te vinden. Kan ook de aarding zijn geweest zul je denken, maar als ik de min pool verbond met het motorblok kreeg ik 'm ook niet aan de praat. Ik heb het probleem van een schokje nu en dan lang gehad. Achteraf gebeurde afslaan alleen tijdens stilstaan voor toplichten en in files af en toe. meestal startte de auto dan wel weer. totdat ik het zelfde had met een preventief vervangen bobine. Ik had constant een te lage accuspanning 11 V bij stationair, 13 tijdens rijden. Nu met een nieuwe dynamo is dat 13.5 en 14 V
Met een radio aan met versterkers en equilyser, laden van mobiele telefoon en de lampen aan was dat allemaal niet best. Nu is alles over, maar ja ook alles vernieuwd. Ik denk toch dat uiteindelijk het probleem in de dynamo zat en eventueel niet best contact ergens.
Niet zo vervelend als een auto die het meestal wel en soms niet doet als je het probleem moet vinden.

• Johan Geers (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-01-2026 00:13 #1479649 door Johan Geers (GAST)
Ik heb de spanning naar mijn bobine met een hulprelais gedaan, heb je altijd de volle spanning.
Electronische ontsteking gaat zomaar niet met elke bobine je moet de goede combinatie zoeken.
Ik ben er vanaf gestapt en heb weer gewooon puntjes.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Peter de Bruijn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-01-2026 10:22 #1479652 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic Twijfels over de 123 ontsteking
Hallo,
Nu dan weer eens een positieve reactie van een 123 gebruiker.
Dit is mijn ervaring met de 123 ontsteking:
Momenteel heb ik drie oldtimers waar een 123 ontsteking inzit.
Hiervoor heb ik er 6 gehad waar ook de 123 ontsteking in zat.
In mijn amazon heb ik 6 jaar geleden door Leen A.P.K. in Gouderak ook een 123 ontsteking laten plaatsen, er is daar laatst een presentatie gegeven. 
De laatste in een VW kever, ook met de bestaande bobine.
Bij 2 van de 9 heb ik een nieuwe bobine laten plaatsen, puur omdat ze echt slecht waren, zeker geen speciale.
Bij geen van allen heb ik In al die jaren problemen gehad. 
Onderhoud is alleen een druppeltje olie onder de rotor, net als bij de puntjes.
Mijn gevoel is ook dat de motor rustiger draait en beter oppakt bij gas geven.
Jaarlijks ga ik naar Oostenrijk, niet altijd met de Volvo maar altijd met een auto waar een 123 ontsteking inzit, en in Nederland maak ik ook wel de nodige kilometers.
Mijn resumé :
De bobine moet gewoon goed zijn, niks speciaals.
De juiste curve moet ingesteld zijn en goed afgesteld.
Heb je geen goede ervaring met een 123 ontsteking, waar ligt dat dan aan ?? ja dan vindt je het niks, niet gebruiken dan.
Er zijn ook mensen die absoluut niet in een Volvo willen rijden, hebben daar een slechte ervaring mee, dat is met alles.
Ieder moet maar doen wat hij het beste vindt, ik ben heel tevreden over de 123 ontsteking.

vr.gr. Peter