- Berichten: 13
Ontsteking volgorde
- Roy Bakker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2025 12:39 #1477002
door Roy Bakker
Beantwoord door Roy Bakker in topic Ontsteking volgorde
Heb een video maar kan ik helaas niet uploaden hier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1415
01-05-2025 17:13 #1477003
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Ontsteking volgorde
Hoi Roy, dan denk ik dat je er nu twee goed hebt zitten.
Ik wil je je adviseren om de manier van Han te volgen. is nog geen kwartiertje werk en dan weet je het zeker. De verdeler zit ook verdraaid erin, maar dat moet niet uitmaken, alleen met afstellen kan je vastlopen.
Zijn de contactpunten goed, niet per ongeluk massasluiting gemaakt, heb je de goede kap gemonteerd? Je schrijft niet waarom je dit hebt vervangen, anders oude setje even proberen?
Succes, Hans
Ik wil je je adviseren om de manier van Han te volgen. is nog geen kwartiertje werk en dan weet je het zeker. De verdeler zit ook verdraaid erin, maar dat moet niet uitmaken, alleen met afstellen kan je vastlopen.
Zijn de contactpunten goed, niet per ongeluk massasluiting gemaakt, heb je de goede kap gemonteerd? Je schrijft niet waarom je dit hebt vervangen, anders oude setje even proberen?
Succes, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 413
01-05-2025 21:57 - 02-05-2025 00:21 #1477007
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic Ontsteking volgorde
Beste Roy,
In het kader van kennis delen wil ik hierbij graag mijn steentje bijdragen., Gaat misschien klinken als een oude schoolmeester,
maar de basis is het belangrijkste.
A/ probeer in oud "amazon' handleiding te bemachtigen" in de jaren "90 uitgegeven door onze club meo als titel "VOLVO AMAZON"
het complete handboek. (ISBN 908042511-?)
B/ Net als Han schreef,draai de krukas Tot de klepstoters van de eerst cyl speling hebben en de poelie op "0" of ca 10 Gr er voor staat.
Maak het klem boutje onder los en trek rigoreus de verdeler eruit. Als het goed is zie met een zaklampje in het toegangkelijke aluminium huis onder in de verbinding waarin de verdeler as vallt een sleuf , deze sleuf zit uit het midden en het deel met de kleinste stukjes moeten dan ca 30 gr schuin topv de horizontal lijn zitten Dan zie dit beeld.
Als dat niet zo is vermoedelijk ligt daar bij jou het probleem , dan met een punttang deze as eruit trekken en verdraaien in de goed stand. Let op dat met eruit trekken de as al verdraaid tgv de vertanding waarmede deze door de nokken as wordt aangedreven.
Als dat oke is, en de verdeler weer er in het huis geschoven kan worden zal de rotor schuin links naar de 1 e cyl wijzen , bovendien zit in het verdeler huis een kerf, welk over een komt met cyl 1
De verdeler draait LINKS om!!
En dan ziet er ongeveer zo uit, N.B. Op deze verdeler zit geen vacuum vervroeger.
Succes Fred
Hierbij nog een aanvulling:
Rotorstand
In het kader van kennis delen wil ik hierbij graag mijn steentje bijdragen., Gaat misschien klinken als een oude schoolmeester,
maar de basis is het belangrijkste.
A/ probeer in oud "amazon' handleiding te bemachtigen" in de jaren "90 uitgegeven door onze club meo als titel "VOLVO AMAZON"
het complete handboek. (ISBN 908042511-?)
B/ Net als Han schreef,draai de krukas Tot de klepstoters van de eerst cyl speling hebben en de poelie op "0" of ca 10 Gr er voor staat.
Maak het klem boutje onder los en trek rigoreus de verdeler eruit. Als het goed is zie met een zaklampje in het toegangkelijke aluminium huis onder in de verbinding waarin de verdeler as vallt een sleuf , deze sleuf zit uit het midden en het deel met de kleinste stukjes moeten dan ca 30 gr schuin topv de horizontal lijn zitten Dan zie dit beeld.
Als dat niet zo is vermoedelijk ligt daar bij jou het probleem , dan met een punttang deze as eruit trekken en verdraaien in de goed stand. Let op dat met eruit trekken de as al verdraaid tgv de vertanding waarmede deze door de nokken as wordt aangedreven.
Als dat oke is, en de verdeler weer er in het huis geschoven kan worden zal de rotor schuin links naar de 1 e cyl wijzen , bovendien zit in het verdeler huis een kerf, welk over een komt met cyl 1
De verdeler draait LINKS om!!
En dan ziet er ongeveer zo uit, N.B. Op deze verdeler zit geen vacuum vervroeger.
Succes Fred
Hierbij nog een aanvulling:
Rotorstand
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 02-05-2025 00:21 door Fred Kok. Reden: Miste nog tekst + aanvulling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1909
04-05-2025 14:15 #1477036
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Ontsteking volgorde
Hoi Roy,
Hoe is het afgelopen ?
vriendelijk groet, Niek de Boer.
Hoe is het afgelopen ?
vriendelijk groet, Niek de Boer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roy Bakker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 13
14-05-2025 14:33 #1477145
door Roy Bakker
Beantwoord door Roy Bakker in topic Ontsteking volgorde
Hallo allen,
dank voor de hulp.
Kleppen zaten dicht en zijn inmiddels opnieuw gesteld. Gasklep staat correct.
en alles staat volgens behoren.
Nu na 1 dag ervaarde ik dat tijdens het rijden hij zo nu en dan begint te stotteren en heel af en toe een backfire geeft.
Volgens de oldtimer monteur zou welleens mijn ontsteking geheel vervangen dienen te worden. Nou zoek ik op het web maar vind alleen 1.2.3. Ontsekingen. En 1 gebruikte oude type bij willems classics. Hij gaf aan beter een oude ontsteking weer te gaan plaatsen.
zijn jullie het daarmee eens ?
dank voor de hulp.
Kleppen zaten dicht en zijn inmiddels opnieuw gesteld. Gasklep staat correct.
en alles staat volgens behoren.
Nu na 1 dag ervaarde ik dat tijdens het rijden hij zo nu en dan begint te stotteren en heel af en toe een backfire geeft.
Volgens de oldtimer monteur zou welleens mijn ontsteking geheel vervangen dienen te worden. Nou zoek ik op het web maar vind alleen 1.2.3. Ontsekingen. En 1 gebruikte oude type bij willems classics. Hij gaf aan beter een oude ontsteking weer te gaan plaatsen.
zijn jullie het daarmee eens ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roy Bakker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 13
14-05-2025 14:34 #1477146
door Roy Bakker
Beantwoord door Roy Bakker in topic Ontsteking volgorde
Aanvulling via scandcar kan ik ook gereviseerde oude type ontstekingen kopen maar die zitten op 330 plus aan euro's. Is dat wel een normaal bedrag ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Graan
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 94
14-05-2025 15:35 #1477147
door Kevin de Graan
Beantwoord door Kevin de Graan in topic Ontsteking volgorde
Frans gaf meerdere punten aan, maar ik denk dat zijn opmerking over de koolstof stift in de verdelerkap wellicht een goede is om te controleren. Op jouw foto lijkt het namelijk of de koolstof stift is afgebroken. Er hoort namelijk een stift ongeveer 5mm uit te steken in het midden. Bij mij is hij ook eens afgebroken, waardoor de motor niet lekker liep. Daarbij had ik ook een rammelend geluid uit de ontsteking omdat de stift nog rondgeslingerd werd door de rotor. Vergelijk het eens met je oude verdelerkap.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1909
15-05-2025 14:00 #1477152
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Ontsteking volgorde
Hoi,
Ja ,ik heb ook naar die stift gekeken .Je moet de verdelerkap voorzichtig plaatsen. Hij kan bij scheef zitten breken. Als dat in orde is, zou ik de condensator vervangen. Ik zou geen 123 verdeler kopen.
vriendelijke groet, Niek de Boer.
Ja ,ik heb ook naar die stift gekeken .Je moet de verdelerkap voorzichtig plaatsen. Hij kan bij scheef zitten breken. Als dat in orde is, zou ik de condensator vervangen. Ik zou geen 123 verdeler kopen.
vriendelijke groet, Niek de Boer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roy Bakker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 13
15-05-2025 17:47 #1477159
door Roy Bakker
Beantwoord door Roy Bakker in topic Ontsteking volgorde
Hallo Niek,
zojuist via de webshop van de vereniging gevraagd een Bosch ontsteking op te gaan sturen.
Condensator waar zit die geplaatst?
zojuist via de webshop van de vereniging gevraagd een Bosch ontsteking op te gaan sturen.
Condensator waar zit die geplaatst?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Graan
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 94
15-05-2025 19:06 #1477161
door Kevin de Graan
Beantwoord door Kevin de Graan in topic Ontsteking volgorde
condensator is bij mij een cilinder vormig dingetje met een draadje aan de zijkant van de ontsteking. Gezien het euvel is ontstaan na het vervangen van verdelerkap en de rotor, zou ik toch het eerste daar kijken. Wellicht de oude onderdelen terug plaatsen en kijken of het werkt?
Verderkap is dus de stift intact? ( Verdelerkap snel kapot - Volvo Klassieker Forum - Volvo Klassieker Vereniging )
Hele ontsteking vervangen lijkt me een apart advies van de monteur, als hij eerder wel goed liep.
Verderkap is dus de stift intact? ( Verdelerkap snel kapot - Volvo Klassieker Forum - Volvo Klassieker Vereniging )
Hele ontsteking vervangen lijkt me een apart advies van de monteur, als hij eerder wel goed liep.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.