123 ontsteking
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-11-2009 18:02 #93802
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic 123 ontsteking
<p>Stop anders je orginele ontsteking in de koffer, die doet het immers altijd.</p><p>Kan de wegenwacht het desnoods terugzetten...........</p>
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-11-2009 18:11 #93801
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic 123 ontsteking
Ben een P1800-rijder en zeer tevreden over mijn 123, wel een originele ontsteking in de kofferbak. (heb geen aandelen)
24-11-2009 18:14 #93800
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 123 ontsteking
Gezien de titel van het topic en in het verlengde van de "nooit grappig's" op 3FM:
Een Volvo Amazon die er 123 mee stopt is nooit grappig.....
Er kan natuurlijk veel uitvallen, maar volgens mij zou de 123 een auto juist bedrijfszekerder moeten maken. Ik heb enkele maanden geleden ook een 123 geplaatst en was er erg blij mee (motor liep veel mooier en trok beter). Nu wil de auto echter opeens niet meer starten. Ik hoopte juist dat startproblemen definitief verleden tijd zouden zijn.
In dit geval verdenk ik echter eerder nog mijn bobine. De vonk is vrij zwak en het is bekend dat een 123 hogere eisen stelt aan de bobine. Die eerst maar eens vervangen. Mocht dat niet helpen, dan ga ik verder op inspectie.
Een Volvo Amazon die er 123 mee stopt is nooit grappig.....
Er kan natuurlijk veel uitvallen, maar volgens mij zou de 123 een auto juist bedrijfszekerder moeten maken. Ik heb enkele maanden geleden ook een 123 geplaatst en was er erg blij mee (motor liep veel mooier en trok beter). Nu wil de auto echter opeens niet meer starten. Ik hoopte juist dat startproblemen definitief verleden tijd zouden zijn.
In dit geval verdenk ik echter eerder nog mijn bobine. De vonk is vrij zwak en het is bekend dat een 123 hogere eisen stelt aan de bobine. Die eerst maar eens vervangen. Mocht dat niet helpen, dan ga ik verder op inspectie.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-11-2009 18:53 #93799
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic 123 ontsteking
@ Cees:
Ik ben wel héél erg nieuwsgierig naar wat de fabrikant gaat antoorden; of hij aangeeft wat de fout is of dat hij alleen maar uit coulance een ontsteking vergoedt.
Ik ben er daarom nieuwsgierig naar, omdat de fout indien gevonden iets kan zeggen over de algemene betrouwbaarheid. En daar is iederéén wel in geintereseerd, denk ik. Daarom mijn verzoek om ons op de hoogte te houden.
Zoals gezegd, ik heb nog geen problemen met de 123-ontsteking gehad, maar heb net zo'n gevoel als jij, dat het vertrouwen op een wat lager pitje is gaan branden.
Groet: Sven
Ik ben wel héél erg nieuwsgierig naar wat de fabrikant gaat antoorden; of hij aangeeft wat de fout is of dat hij alleen maar uit coulance een ontsteking vergoedt.
Ik ben er daarom nieuwsgierig naar, omdat de fout indien gevonden iets kan zeggen over de algemene betrouwbaarheid. En daar is iederéén wel in geintereseerd, denk ik. Daarom mijn verzoek om ons op de hoogte te houden.
Zoals gezegd, ik heb nog geen problemen met de 123-ontsteking gehad, maar heb net zo'n gevoel als jij, dat het vertrouwen op een wat lager pitje is gaan branden.
Groet: Sven
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-11-2009 19:18 #93798
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic 123 ontsteking
<p>ik denk toch dat ik het bij Velleman el.ontst. ga houden (levensduur in
mijn AMs was ong. 10 jaar) om de redenen in mijn voorgaande mail vermeld.
Eventueel installeer ik dan toch maar mijn schema voor directe omschakeling
in de AM (heb dan idd niet meer het probleem van ingebrande punten, was
eigenlijk mijn enige redenen voor installatie van el.ontst., +ev. het
gevoel van wat soepeler lopen vd motor, is vooral heel goedkoop), en laat,
na eerst zelf uittesten, de minder begaafde techneuten dan maar in de
klassieke originele AM ontsteking rondrijden, die heeft het in 600.000Kms</p><p>(van in totaal 850.000Kms, met 2 nog rijdende AMs) immers nog geen enkele </p><p>keer begeven. Het is verder
zoals Niek, Hans e.a. schrijven dat hoe ingewikkelder de techniek en
elektronica zijn, hoe groter de kans van defect. Vorig jaar begaf de
centrale comp. van mijn vrouw's 945, knaagt ook aan het vertrouwen, is
echter geen reden om nooit meer in auto te stappen...
</p>
mijn AMs was ong. 10 jaar) om de redenen in mijn voorgaande mail vermeld.
Eventueel installeer ik dan toch maar mijn schema voor directe omschakeling
in de AM (heb dan idd niet meer het probleem van ingebrande punten, was
eigenlijk mijn enige redenen voor installatie van el.ontst., +ev. het
gevoel van wat soepeler lopen vd motor, is vooral heel goedkoop), en laat,
na eerst zelf uittesten, de minder begaafde techneuten dan maar in de
klassieke originele AM ontsteking rondrijden, die heeft het in 600.000Kms</p><p>(van in totaal 850.000Kms, met 2 nog rijdende AMs) immers nog geen enkele </p><p>keer begeven. Het is verder
zoals Niek, Hans e.a. schrijven dat hoe ingewikkelder de techniek en
elektronica zijn, hoe groter de kans van defect. Vorig jaar begaf de
centrale comp. van mijn vrouw's 945, knaagt ook aan het vertrouwen, is
echter geen reden om nooit meer in auto te stappen...
</p>
- 11654-dummy
-
- Elite lid
-
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Minder
Meer
24-11-2009 22:29 #93797
door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic 123 ontsteking
<p>@ lars,</p><p>De ontsteking is 123 heel gemakkelijk te controleren. Haal de verdeelkap er af en de rotor er uit. zet je contact aan en verdraai de krukas zodat de eerste cylinder op het bovenste dodepunt staat. Het ledje in de ontsteking moet je dan zien branden. Rood of Groen. Brand die niet dan is ook jou ontsteking 123 overleden.
Ik weet niet hoelang jij de ontsteking al gebruikt maar 2 jaar garantie moet er toch op zitten.
Anders een nieuwe printplaat voor 50 euro door de producent er 123 in laten zetten.</p><p>Maar goed ook jij dus welkom bij de club van de defecte 123 ontstekingen.</p><p>Hoe is het met je overdriveschakelaar? Werkt die goed?</p>
Ik weet niet hoelang jij de ontsteking al gebruikt maar 2 jaar garantie moet er toch op zitten.
Anders een nieuwe printplaat voor 50 euro door de producent er 123 in laten zetten.</p><p>Maar goed ook jij dus welkom bij de club van de defecte 123 ontstekingen.</p><p>Hoe is het met je overdriveschakelaar? Werkt die goed?</p>
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-11-2009 23:02 #93796
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 123 ontsteking
<p>de anwb heeft jarenlang het beleid gevoerd om autos ouder dan 8 jaar niet uit het buitenland te repatrieren , althans niet op hun kosten.(bij pech wel te verstaan)</p><p>om die rede had ik nooit een buitenland dekking.</p><p>enige jaren geleden is de anwb tot een nieuw inzicht gekomen.</p><p>bij intern onderzoek zijn ze er achter gekomen dat er juist veel nieuwere autos stil komen te staan door defecte electronica , hoe geavanceerder de electronica hoe moeilijker te repareren.</p><p>het is juist die electronica die in de 123 ignition is verwerkt , de electronica kan inderdaad stuk gaan , maar de voordelen t.o.v. een oude tor met speling en ingebrande en onnauwkeurige punten wegen voor mij zwaarder dan het risico dat het wel eens stuk kan gaan.</p><p>ik heb de 123 vanaf het begin toen ze net op de markt kwamen , nooit geen problemen , en inderdaad ook in het begin de originele tor mee in de kofferbak , nu niet meer , wel anwb pas op zak , net als in onze moderne auto.</p><p>de 123 is voor mij een goed en aanvullend product.</p><p> </p>
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-11-2009 16:12 #93795
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic 123 ontsteking
<p>De anwb heeft altijd de insteek gehad dat als de dagwaarde de transportkosten niet zou dekken het transport alleen zou doen als ze de zekerheid had dat de auto in Nederland hersteld zou worden.</p><p>Een auto met forse schade met meer als de dagwaarde wordt immers ook niet meer naar Nederland gehaald.
De anwb is immers geen transporteur voor de Nederlandse sloop. Wel kunnen ze regelen dat de auto evt in het land van pech daar mag/kan blijven.</p><p>Bij twijfel over de reparatie in Nederland wordt nog wel eens verlangd dat de bestuurder de transportkosten voorschiet en dat in Nederland bij de anwb moet worden aangetoond dat de auto hersteld is. Dat hoeft niet perse met een garagebon maar de auto mag ook getoond worden bij een anwb keuringsstation bv. De transportkosten worden dan direkt teruggestort.</p><p>Verder heeft de anwb alleen een hele lichte premieverhoging voor auto' s van 12 jaar en ouder.</p><p>Of ze nu 15 of 65 jaar oud zijn dat maakt dan niet meer uit.</p><p>Ik weet dat ze bv in Frankrijk diverse contacten hebben met garages die graag oude Volvo's met liefde willen herstellen tegen een redelijk(!) tarief.</p><p>Ook onderdelen kunnen met spoed door de anwb geregeld en verzonden worden.</p><p>Ik weet ook dat bv Franse onderdelen vaak sneller door de anwb kunnen worden geregeld dan dat de Franse garage kan doen!</p><p>(Onze) oldtimers zijn toch vaak in een betere conditie dan het moderne wagenpark.</p><p>Bijna altijd worden oldtimers gerepatrieerd, die bestuurders willen eigenlijk altijd hun auto weer terug, het gaat de anwb meer om gewone oude barrels.</p><p>Om die reden heb ik altijd een IRK gehad. Dat doet de anwb toch beter dan zijn concurrentie.</p><p>gr marcel, amazon met contactpunten en heel wat Frankrijk en Engeland kilometers</p>
De anwb is immers geen transporteur voor de Nederlandse sloop. Wel kunnen ze regelen dat de auto evt in het land van pech daar mag/kan blijven.</p><p>Bij twijfel over de reparatie in Nederland wordt nog wel eens verlangd dat de bestuurder de transportkosten voorschiet en dat in Nederland bij de anwb moet worden aangetoond dat de auto hersteld is. Dat hoeft niet perse met een garagebon maar de auto mag ook getoond worden bij een anwb keuringsstation bv. De transportkosten worden dan direkt teruggestort.</p><p>Verder heeft de anwb alleen een hele lichte premieverhoging voor auto' s van 12 jaar en ouder.</p><p>Of ze nu 15 of 65 jaar oud zijn dat maakt dan niet meer uit.</p><p>Ik weet dat ze bv in Frankrijk diverse contacten hebben met garages die graag oude Volvo's met liefde willen herstellen tegen een redelijk(!) tarief.</p><p>Ook onderdelen kunnen met spoed door de anwb geregeld en verzonden worden.</p><p>Ik weet ook dat bv Franse onderdelen vaak sneller door de anwb kunnen worden geregeld dan dat de Franse garage kan doen!</p><p>(Onze) oldtimers zijn toch vaak in een betere conditie dan het moderne wagenpark.</p><p>Bijna altijd worden oldtimers gerepatrieerd, die bestuurders willen eigenlijk altijd hun auto weer terug, het gaat de anwb meer om gewone oude barrels.</p><p>Om die reden heb ik altijd een IRK gehad. Dat doet de anwb toch beter dan zijn concurrentie.</p><p>gr marcel, amazon met contactpunten en heel wat Frankrijk en Engeland kilometers</p>
Amazon Combi '66
- 11654-dummy
-
- Elite lid
-
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Minder
Meer
05-12-2009 16:38 #93794
door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic 123 ontsteking
<p>De leverancier `TonCar' heeft een terugkoppeling gekregen van de producent. De oude defecte 123 ontsteking is onder garantie gerepareerd en de printplaat is vervangen. Probleem was de bobine. De weerstand moet minimaal 1 ohm zijn. Door onverziene omstandigheden is de weerstand onder deze 1 ohm gekomen en heeft zo de 123 ontsteking opgeblazen.</p><p>Ik heb de nog oude bobine met panserkabel er in zitten. Deze moet nu dus vervangen worden voor een nieuwe bobine. Dat wordt dus panserkabel door slijpen en de nieuwe bobine op de plaats persen van de oude en dan opnieuw aansluiten.</p><p>Het is zonde om de oude bobine die het nog perfect doet met een oude onsteking te gaan slopen. Ik ga dus opzoek naar een bobine met panserkabel, die defect is, om deze om te bouwen.</p><p> </p><p>Dus als je een 123 ontsteking gaat aanschaffen doe dan ook gelijk de bobine omwisselen. Dit scheelt een hoop narigheid en irritatie. </p>
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-12-2009 17:14 #93793
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 123 ontsteking
<p>dan is je ontsteking vervangen zonder dat je daar recht op hebt , dit hadden ze niet hoeven doen , in de beschrijving staat duidelijk het verhaal van de minimale weerstand vermeld.</p><p>ook wordt sterk aangeraden om een nieuwe bobine te kopen en geen risico hiermee te nemen.</p><p>ik heb zo het idee dat meer mensen werken met oude bobines of gewoon verkeerd aansluiten.</p><p>nogmaals buitengewoon coulant van 123 ignition.</p>