- Berichten: 3560
Getik bij bepaald toerental
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Dus ik ga er van uit dat de inlaat 0,4 en de uitlaat 0,45 moet zijn.
En dat is normaal uitlaat staat altijd iets ruimer dan inlaat.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter van der Kloet (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 6
Dit betekent volgens mij dat de klepspeling tussen deze waarden moet bevinden. Dezelfde waarden staan bij de inlaatklep en de uitlaatklep. Wat ik wel kan terugvinden in een forumtopic dat hier aan is gewijd is dat het voor LPG-rijders slim kan zijn om de uitlaat ruimer af te stellen:"Haynes Owners Workshop Manual" schreef:
Valve clearance:
B 20A, B 20E and B 20F: 0.40 - 0.45mm (warm and cold)
"Willy de Baerne" schreef:
De reden daarvoor is dat de uitlaat kleppen dan een fractie van
een seconde (: enkele duizendsten?) langer dicht blijven, en deze zo hun
extra warmte (een gevolg vd hogere verbrandingstemp bij LPG) aan de kop
kunnen afgeven. Misschien is dit ook nuttig bij motoren uitgerust met "harde kop"?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"Marc Schunck" schreef:
Kleppen stellen volgens Volvo Greenbook:
Weer een andere manier om te stellen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
Getik laat ik voor wat het is, vanalles bekeken en bevoelt en zolang het niet erger wordt hobbel ik ermee door.
Iedereen dank voor de input iig.
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 491
"Jeroen Visser" schreef:
Even een update. Compressie blijkt toch prima in orde te zijn. Compressiemeter deed niet helemaal meer wat hij zou moeten doen en gelukkig kwam ik hier optijd achter.
Getik laat ik voor wat het is, vanalles bekeken en bevoelt en zolang het niet erger wordt hobbel ik ermee door.
Iedereen dank voor de input iig.
Groet Jeroen
Hey Jeroen,
Foute compressie door een slechte meter heb ik ook al voor gehad...
De manier van kleppen stellen maakt echt een groot verschil, ook al zelf ondervonden.
Ik heb toen genoteerd hoe ik het gedaan heb nadat het getik verdwenen was, ik zoek het vanavond even voor je op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
"Jeroen Visser" schreef:
Even een update. Compressie blijkt toch prima in orde te zijn. Compressiemeter deed niet helemaal meer wat hij zou moeten doen en gelukkig kwam ik hier optijd achter.
Getik laat ik voor wat het is, vanalles bekeken en bevoelt en zolang het niet erger wordt hobbel ik ermee door.
Iedereen dank voor de input iig.
Groet Jeroen
Hey Jeroen,
Foute compressie door een slechte meter heb ik ook al voor gehad...
De manier van kleppen stellen maakt echt een groot verschil, ook al zelf ondervonden.
Ik heb toen genoteerd hoe ik het gedaan heb nadat het getik verdwenen was, ik zoek het vanavond even voor je op.
Dank Ivo,
Ik ben benieuwd naar de tikloze klepsteltechniek

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 491
Het klep stellen volgens de tuimelmethode gaf geen goed resultaat, de kleppen bleven hard tikken, met name de inlaat kleppen.
Met de tuimelmethode bedoel ik als cilinder 1 op tuimelen staat, cilinder 4 stellen, enz...
Het zal ook van je nokkenas afhangen maar bij mij was het profiel van de nokken dus zo dat bij 1 op tuimelen de inlaat van 4 nog niet op de maximale sluiting stond, dat geldt dan in volgorde ook voor alle andere cilinders.
Ik heb het vervolgens met de regel van 9 gedaan met wel goede resultaten, maar omdat die regel soms anders wordt geïnterpreteerd, zet ik nog even op een rijtje hoe ik het gedaan heb.
Ik benoem de kleppen van 1 tot 8, waarbij klep 1 de uitlaat is van Cilinder 1, vervolgens heb je 2 inlaatkleppen (cilinder 1&2), weer 2 uit (cil. 2&3), nog 2 in (cil. 3&4) en ten slotte 1 uit (cilinder 4).
Omdat de ontstekingsvolgorde 1-3-4-2 is stel ik ook in die volgorde, de krukas hoeft maar 2 keer rond.
- Begin met Cilinder 1 op tuimelen te zetten en stel de kleppen 6 en 8
- 1/2 slag doordraaien tot 3 tuimelt en stel dan kleppen 4 en 7
- 1/2 slag doordraaien tot 4 tuimelt en stel klep 1 en 3
- 1/2 slag draaien tot 2 tuimelt en 2 en 5 stellen.
Je stelt dus telkens één in en één uitlaatklep, maar van verschillende cilinders.
Je hoeft niet per se bij cilinder 1 te beginnen, je kunt de dichtst bij tuimelen zijnde cilinder op tuimelen zetten, en dan wel in de juiste volgorde verder werken.
Ik hoor graag of het bij jou ook enige verbetering geeft zo.
Succes!
Ivo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
volgens mij -correct me if i'm wrong- is de regel van 9 als volgt:
klep 1 open - klep 8 stellen
klep 2 open - klep 7 stellen
klep 3 open - klep 6 stellen
klep 4 open - klep 5 stellen
klep 5 open - klep 4 stellen
klep 6 open - klep 3 stellen
klep 7 open - klep 2 stellen
klep 8 open - klep 1 stellen
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.