Getik bij bepaald toerental

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-05-2014 01:16 #140343 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Getik bij bepaald toerental
Beste Pieter, nog even gekeken en er staat 0,4 en 0,45 warm en koud.
Dus ik ga er van uit dat de inlaat 0,4 en de uitlaat 0,45 moet zijn.
En dat is normaal uitlaat staat altijd iets ruimer dan inlaat.


Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pieter van der Kloet (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2014 04:02 #140344 door Pieter van der Kloet (GAST)
Beantwoord door Pieter van der Kloet (GAST) in topic Getik bij bepaald toerental
Ik lees dat anders, in de Haynes staat het geschreven als:

"Haynes Owners Workshop Manual" schreef:

Valve clearance:
B 20A, B 20E and B 20F: 0.40 - 0.45mm (warm and cold)

Dit betekent volgens mij dat de klepspeling tussen deze waarden moet bevinden. Dezelfde waarden staan bij de inlaatklep en de uitlaatklep. Wat ik wel kan terugvinden in een forumtopic dat hier aan is gewijd is dat het voor LPG-rijders slim kan zijn om de uitlaat ruimer af te stellen:

"Willy de Baerne" schreef:
De reden daarvoor is dat de uitlaat kleppen dan een fractie van
een seconde (: enkele duizendsten?) langer dicht blijven, en deze zo hun
extra warmte (een gevolg vd hogere verbrandingstemp bij LPG) aan de kop
kunnen afgeven. Misschien is dit ook nuttig bij motoren uitgerust met "harde kop"?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-05-2014 07:32 #140345 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Getik bij bepaald toerental
Kleppen stellen volgens Volvo Greenbook:

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2014 07:39 #140346 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Getik bij bepaald toerental

"Marc Schunck" schreef:
Kleppen stellen volgens Volvo Greenbook:


Weer een andere manier om te stellen :D Vandaag eens proberen maar het zal allemaal wel niet zoveel uitmaken lijkt me.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2014 15:40 #140357 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Getik bij bepaald toerental
Even een update. Compressie blijkt toch prima in orde te zijn. Compressiemeter deed niet helemaal meer wat hij zou moeten doen en gelukkig kwam ik hier optijd achter.

Getik laat ik voor wat het is, vanalles bekeken en bevoelt en zolang het niet erger wordt hobbel ik ermee door.

Iedereen dank voor de input iig.

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-05-2014 19:30 #140365 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Getik bij bepaald toerental

"Jeroen Visser" schreef:
Even een update. Compressie blijkt toch prima in orde te zijn. Compressiemeter deed niet helemaal meer wat hij zou moeten doen en gelukkig kwam ik hier optijd achter.

Getik laat ik voor wat het is, vanalles bekeken en bevoelt en zolang het niet erger wordt hobbel ik ermee door.

Iedereen dank voor de input iig.

Groet Jeroen


Hey Jeroen,

Foute compressie door een slechte meter heb ik ook al voor gehad...
De manier van kleppen stellen maakt echt een groot verschil, ook al zelf ondervonden.
Ik heb toen genoteerd hoe ik het gedaan heb nadat het getik verdwenen was, ik zoek het vanavond even voor je op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2014 21:13 #140367 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Getik bij bepaald toerental

"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:

"Jeroen Visser" schreef:
Even een update. Compressie blijkt toch prima in orde te zijn. Compressiemeter deed niet helemaal meer wat hij zou moeten doen en gelukkig kwam ik hier optijd achter.

Getik laat ik voor wat het is, vanalles bekeken en bevoelt en zolang het niet erger wordt hobbel ik ermee door.

Iedereen dank voor de input iig.

Groet Jeroen


Hey Jeroen,

Foute compressie door een slechte meter heb ik ook al voor gehad...
De manier van kleppen stellen maakt echt een groot verschil, ook al zelf ondervonden.
Ik heb toen genoteerd hoe ik het gedaan heb nadat het getik verdwenen was, ik zoek het vanavond even voor je op.


Dank Ivo,

Ik ben benieuwd naar de tikloze klepsteltechniek :) . Ik ken: cilinder 1 op tuimelen cilinder 4 stellen (regel van vijf). Klep 1 helemaal open klep 8 stellen (regel van negen) en cilinder 1 op tdc kleppen 3, 6, 7 & 8 (uit mn hoofd weet niet zeker of dit klopt) stellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-05-2014 23:05 #140370 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Getik bij bepaald toerental
Ik heb het even opgezocht voor je Jeroen, hier mijn ervaringen:

Het klep stellen volgens de tuimelmethode gaf geen goed resultaat, de kleppen bleven hard tikken, met name de inlaat kleppen.
Met de tuimelmethode bedoel ik als cilinder 1 op tuimelen staat, cilinder 4 stellen, enz...
Het zal ook van je nokkenas afhangen maar bij mij was het profiel van de nokken dus zo dat bij 1 op tuimelen de inlaat van 4 nog niet op de maximale sluiting stond, dat geldt dan in volgorde ook voor alle andere cilinders.

Ik heb het vervolgens met de regel van 9 gedaan met wel goede resultaten, maar omdat die regel soms anders wordt geïnterpreteerd, zet ik nog even op een rijtje hoe ik het gedaan heb.
Ik benoem de kleppen van 1 tot 8, waarbij klep 1 de uitlaat is van Cilinder 1, vervolgens heb je 2 inlaatkleppen (cilinder 1&2), weer 2 uit (cil. 2&3), nog 2 in (cil. 3&4) en ten slotte 1 uit (cilinder 4).

Omdat de ontstekingsvolgorde 1-3-4-2 is stel ik ook in die volgorde, de krukas hoeft maar 2 keer rond.
- Begin met Cilinder 1 op tuimelen te zetten en stel de kleppen 6 en 8
- 1/2 slag doordraaien tot 3 tuimelt en stel dan kleppen 4 en 7
- 1/2 slag doordraaien tot 4 tuimelt en stel klep 1 en 3
- 1/2 slag draaien tot 2 tuimelt en 2 en 5 stellen.

Je stelt dus telkens één in en één uitlaatklep, maar van verschillende cilinders.
Je hoeft niet per se bij cilinder 1 te beginnen, je kunt de dichtst bij tuimelen zijnde cilinder op tuimelen zetten, en dan wel in de juiste volgorde verder werken.
Ik hoor graag of het bij jou ook enige verbetering geeft zo.

Succes!
Ivo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-05-2014 06:21 #140373 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Getik bij bepaald toerental
Ivo dank! Ik hoop morgen even kans te zien dit te proberen en zal mijn bevindingen even laten weten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-05-2014 11:08 - 09-05-2014 11:17 #140374 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Getik bij bepaald toerental
beste Ivo, ondanks dat je goede resultaten hebt bereikt met de regel van 9 begrijp ik je interpretatie hiervan niet.

volgens mij -correct me if i'm wrong- is de regel van 9 als volgt:
klep 1 open - klep 8 stellen
klep 2 open - klep 7 stellen
klep 3 open - klep 6 stellen
klep 4 open - klep 5 stellen
klep 5 open - klep 4 stellen
klep 6 open - klep 3 stellen
klep 7 open - klep 2 stellen
klep 8 open - klep 1 stellen

Groet, Hans
Laatst bewerkt 09-05-2014 11:17 door 05703-dummy.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD