- Berichten: 831
Getik bij bepaald toerental
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Net even een stuk in de "nieuwe" combi gereden en wat me opvalt is dat er een (scherpig, beetje hoog) getik ontstaat bij optrekken (stationair ok) maar weer verdwijnt bij wat hogere toerentallen.
Voorbeeld 100 km/u in zn vier geen getik en zak de snelheid onder de 80 komt het op en verdwijnt weer bij stationair.
Het is volgens mij een b20a motor, kleppen gestelt op 0.45.
Misschien is dit heel gebruikelijk en hoor ik het gewoon meer dan bij de andere, die heeft een alu kleppendeksel en nog wel schutbord bekleding

Ik ben benieuwd.
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Dus je inlaatkleppen staan te ruim.
kan het probleem zijn van het tikken.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
Vanmorgen even de kleppen op 0.4 gezet. Het lijkt iets minder maar goed soms wil je natuurlijk gewoon horen wat je beter uitkomt

Het blok klinkt verder prima dus rij er voorlopig mee door en hou in de gaten of het erger wordt.
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
- Berichten: 303
Tikkend geluid kan ook van de distributietandwielen komen, als die versleten zijn willen ze ook wel eens een tikkend geluid produceren.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
Ik neig toch steeds meer naar klepgetik, er kan toch niet zoveel misgaan met kleppenstellen? Cilinder 1 op tuimelen (punt waarop beide kleppen van een cilinder mekaar aflossen zeg maar) en cilinder vier stellen. Ik heb ze nog op 0.4 staan. Overigens ook nog op een andere manier gesteld: uitlaatklep 1 helemaal open, uitlaat klep cilinder 4 stellen, regel van negen zeg maar.
Geen voelbare speling op de distributietandwielen.
Iemand nog een idee?
Thanks
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Een drijfstanglager kan je ook horen tikken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831

12 bar op cilinders 1,3 en 4 nummer twee helaas maar 7. Compressor er even opgezet en kan absoluut geen druk houden. Laagje olie veranderde ook niets. Nu bezig om de kop eraf te halen en eens te zien wat er loos is.
Balen
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter van der Kloet (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 6
"Johan Geers" schreef:
Beste Jeroen, volgens olieslager moet de klepspeling 0,4 en 0,45 zijn.
Dus je inlaatkleppen staan te ruim.
Weet je zeker dat dit klopt? Volgens mijn Haynes Owners workshop manual moeten inlaat- en uitlaatkleppen beide op 0.40mm - 0.45mm (warm en koud) gesteld worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.