B20 motor revisie

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-11-2013 12:59 #134469 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B20 motor revisie

"Gert Vegter" schreef:

Ook de hogere compressie? En alleen toegepast in de eerste 240-modellen of ook in late 140-types?

Ook in de late 140's.
Ik zal de kophoogte eens meten van een aantal koppen die ik heb liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2013 17:08 #134474 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie
Heren dank! Mijn nieuwe kop is een b20e kop de oude een late b20a. Deze is gevlakt tbv een wat hogere compressie en voorzien van dubbele klepveren. Ik zal een kosten baten staatje maken om te beslissen welke kop gebruikt gaat worden. Dat van die betere flow kan ik niet zien/voelen iig.

Vandaag het blok uit de ama getild en op een bok gezet. Hans super bedankt dat ik hem mag lenen, top!!

Gelijk begonnen met het demonteren erg leuk om te doen. Oliepomp vertoont veel speling hier heb ik een nieuwe voor klaar liggen. Lagerschalen zijn ook aan vervanging toe lijkt me. Bij een paar kun je het koper al zien. Cilinderwanden zien er nog goed uit, ik denk dat ik deze alleen lafjes ga honen. Hiermee haal ik gelijk het laatste beetje koolstof weg en maak weer verse hoonsporen.

Een paar plaatjes (als jullie iets kunnen vertellen over de mate van slijtage e.d. hoor ik dit graag. Weet zelf ook niet zo goed wat ik zie ;)

Heeft iemand nog een goede tip om de koolstof aanslag van de zuigers te verwijderen? En dien ik altijd de zuigerveren te vervangen?

En ik voelde dat ik een heel klein beetje speling heb tussen de distributie tandwielen (staal) mag dit? Of moet het spelingsvrij in mekaar grijpen. Het is minimaal.

Lagerschalen van de nokkenas kan misschien beter ook maar vervangen, hoe zitten deze vast en wat is de manier om deze te vervangen??? (-edit: net even de nokkenas terug geplaatst en dit voelt zeer solide aan, geen speling en ook geen koperkleur te zien in de lagerschalen. Misschien toch maar laten dan)

Bedankt voor het kijken en meedenken alvast.

Groet Jeroen

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-11-2013 19:03 #134476 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B20 motor revisie
Jeroen.

De nokkenaslagerschalen vervangen is lastig. Heb je net het juiste materiaal voor nodig. Aan de andere kant, de schalen zelf kosten bijna niets. Dus wel het overwegen waard.

Ik zou zeker nieuwe zuigerveren plaatsen, helemaal na het honen.

Groet, Boele

• Niels Brugman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-11-2013 21:55 #134480 door Niels Brugman
Beantwoord door Niels Brugman in topic B20 motor revisie
Koolstof verwijderen, zou dat misschien met remmenreiniger gaan? Dat is ook altijd vrij hardnekkige aanslag...

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2013 23:47 #134487 door Jeroen Visser (GAST)

"Niels Brugman" schreef:
Koolstof verwijderen, zou dat misschien met remmenreiniger gaan? Dat is ook altijd vrij hardnekkige aanslag...

Morgen deze aanpak proberen:

Remmenreiniger en warm water.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2013 00:35 #134488 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 motor revisie
Beste Niels, ik heb het een keer gedaan een motor reviseren en heb toen alleen lagerschalen en zuigerveren gedaan.
Nokkenas heb ik niets aan gedaan.
Als het zuigerveren betreft er is volgens Olyslager een tussenmaatje verkrijgbaar tussen de standaartmaat en de eerste overmaat. (88,94-88,95 Amotor 88,95-88,96 E-Fmotoren).
Ik weet niet of het blok nog de standaart boring heeft als dat wel zo is en de cilinderwand is iets uitgesleten zou je aan dat tussenmaatje kunnen denken.
Dus eerst meten wat de cilinderdiameter is liefst op een paar verschilnde plekken in de cilinder.

eerste overmaat is 89,29-89,30 Amotor 89,30-89,31 E-F motoren
teede overmaat is 89,67-89,68 Amotor 89,68-89,69 E-F motoren

succes

Johan Geers

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-12-2013 09:49 #134494 door Jeroen Visser (GAST)
Ik heb helaas geen speciaal meetapparaat om de cilinders te meten maar met mijn schuifmaat kom ik op 89,7. Dit komt dus aardig in de buurt van de tweede overmaat. Verder even rondgekeken voor wat tools:

Hoontool, zoiets ben ik volgens mij nodig om de cilinderwand voorzichtig wat op te frissen:

www.automotive-line.nl/fc-9g0901 ... inder.html

En niet te vergeten een tool om de zuigers weer te plaatsen:

www.automotive-line.nl/speciaal- ... maten.html

Zuigers liggen inmiddels te weken in een warm badje met remmenreiniger:

Ik ben erg benieuwd hoe schoon ze gaan worden.

-edit: nu de zuigers weer wat schoner worden kan ik het volgende lezen: 89,63. Sp004 en ,030" Ik heb geprobeerd wat op te zoeken het lijkt erop dat die ,030 aangeeft dat het om een tweede overmaat gaat, klopt dit en wie kan me vertellen welke zuigerveren ik icm deze zuigers dien te gebruiken. Zoals eerder gezegd cilinderwanden vertonen nog lichte hoonsporen dus ga ervan uit dat de slijtage hier dermate klein is ik gewoon een setje van dezelfde maat zuigerveren terug kan plaatsen.

• Pieter Jansens
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-12-2013 10:51 #134497 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic B20 motor revisie
Je zou ze ook ultrasoon kunnen poetsen ;)

En opgelet met warme remmenreinigerdampen... Zeer gevaarlijk.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2013 11:03 #134498 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic B20 motor revisie
Hoi Jeroen,

De rode verkleuring in de verbrandingsruimte van cilinder 4 lijkt me koelwaterlekkage.Ik zou het blok laten opmeten bij een revisiebedrijf.Dus cilinders en ook de krukas.Zij kunnen dan meteen de nokkenaslagers inspecteren .Neem ook de lagerschalen en zuigers mee voor een advies.Ik ben bang dat je anders verkeerde beslissingen neemt.Je zou anders veel werk voor niets doen en onnodige kosten maken.

Groeten niek de boer

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-12-2013 11:45 #134500 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic B20 motor revisie
Hi Jeroen, Ik heb dezelfde overmaat zuigers in m'n B20 blok zitten. Idd 0.30 89,63. Bij mij waren het nieuwe zuigers en het blok was ca 15 jaar geleden al opgeboord tot deze maat. Ik hoefde alleen de vliegroest dmv licht honen te verwijderen. Mbt de zuigerveren kun je gewoon 0.30 zuigerveren bestellen. Maar zoals Niek al aangeeft zou ik ea eerst door een revisie bedrijf laten opmeten, dat heb ik ook laten doen tijdens het lafjes honen en bij mij was alles gelukkig perfect passend. Zie volvo-122s.blogspot.com.au/2012/08/assem...vo-b20b-pistons.html and volvo-122s.blogspot.com.au/2012/08/fitti...s-back-in-block.html

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD