B20 motor revisie
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Ook in de late 140's."Gert Vegter" schreef:
Ook de hogere compressie? En alleen toegepast in de eerste 240-modellen of ook in late 140-types?
Ik zal de kophoogte eens meten van een aantal koppen die ik heb liggen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
Vandaag het blok uit de ama getild en op een bok gezet. Hans super bedankt dat ik hem mag lenen, top!!
Gelijk begonnen met het demonteren erg leuk om te doen. Oliepomp vertoont veel speling hier heb ik een nieuwe voor klaar liggen. Lagerschalen zijn ook aan vervanging toe lijkt me. Bij een paar kun je het koper al zien. Cilinderwanden zien er nog goed uit, ik denk dat ik deze alleen lafjes ga honen. Hiermee haal ik gelijk het laatste beetje koolstof weg en maak weer verse hoonsporen.
Een paar plaatjes (als jullie iets kunnen vertellen over de mate van slijtage e.d. hoor ik dit graag. Weet zelf ook niet zo goed wat ik zie

Heeft iemand nog een goede tip om de koolstof aanslag van de zuigers te verwijderen? En dien ik altijd de zuigerveren te vervangen?
En ik voelde dat ik een heel klein beetje speling heb tussen de distributie tandwielen (staal) mag dit? Of moet het spelingsvrij in mekaar grijpen. Het is minimaal.
Lagerschalen van de nokkenas kan misschien beter ook maar vervangen, hoe zitten deze vast en wat is de manier om deze te vervangen??? (-edit: net even de nokkenas terug geplaatst en dit voelt zeer solide aan, geen speling en ook geen koperkleur te zien in de lagerschalen. Misschien toch maar laten dan)
Bedankt voor het kijken en meedenken alvast.
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
De nokkenaslagerschalen vervangen is lastig. Heb je net het juiste materiaal voor nodig. Aan de andere kant, de schalen zelf kosten bijna niets. Dus wel het overwegen waard.
Ik zou zeker nieuwe zuigerveren plaatsen, helemaal na het honen.
Groet, Boele
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels Brugman
-
- Premium lid
-
- Berichten: 83
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Nokkenas heb ik niets aan gedaan.
Als het zuigerveren betreft er is volgens Olyslager een tussenmaatje verkrijgbaar tussen de standaartmaat en de eerste overmaat. (88,94-88,95 Amotor 88,95-88,96 E-Fmotoren).
Ik weet niet of het blok nog de standaart boring heeft als dat wel zo is en de cilinderwand is iets uitgesleten zou je aan dat tussenmaatje kunnen denken.
Dus eerst meten wat de cilinderdiameter is liefst op een paar verschilnde plekken in de cilinder.
eerste overmaat is 89,29-89,30 Amotor 89,30-89,31 E-F motoren
teede overmaat is 89,67-89,68 Amotor 89,68-89,69 E-F motoren
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
Hoontool, zoiets ben ik volgens mij nodig om de cilinderwand voorzichtig wat op te frissen:
www.automotive-line.nl/fc-9g0901 ... inder.html
En niet te vergeten een tool om de zuigers weer te plaatsen:
www.automotive-line.nl/speciaal- ... maten.html
Zuigers liggen inmiddels te weken in een warm badje met remmenreiniger:
Ik ben erg benieuwd hoe schoon ze gaan worden.
-edit: nu de zuigers weer wat schoner worden kan ik het volgende lezen: 89,63. Sp004 en ,030" Ik heb geprobeerd wat op te zoeken het lijkt erop dat die ,030 aangeeft dat het om een tweede overmaat gaat, klopt dit en wie kan me vertellen welke zuigerveren ik icm deze zuigers dien te gebruiken. Zoals eerder gezegd cilinderwanden vertonen nog lichte hoonsporen dus ga ervan uit dat de slijtage hier dermate klein is ik gewoon een setje van dezelfde maat zuigerveren terug kan plaatsen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Jansens
- Premium lid
-
- Berichten: 102

En opgelet met warme remmenreinigerdampen... Zeer gevaarlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1917
De rode verkleuring in de verbrandingsruimte van cilinder 4 lijkt me koelwaterlekkage.Ik zou het blok laten opmeten bij een revisiebedrijf.Dus cilinders en ook de krukas.Zij kunnen dan meteen de nokkenaslagers inspecteren .Neem ook de lagerschalen en zuigers mee voor een advies.Ik ben bang dat je anders verkeerde beslissingen neemt.Je zou anders veel werk voor niets doen en onnodige kosten maken.
Groeten niek de boer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.