B20 motor revisie
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-12-2013 17:36 #134512
door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-12-2013 18:02 #134515
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B20 motor revisie
Jeroen, deze ziet er uit als nieuw. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar heb je al Dasty geprobeerd? Een super middel, te koop bij jawel, de Wibra :oops: ..
Een goede manier om zuiger-/speling op te meten is de zuiger op zijn kop in de cilinder te steken, zonder veren. De onderkant van de zuiger slijt nagenoeg niet. Als je hem nu zo diep steekt dat hij precies daar zit waar de compressieveren op hun hoogste punt komen, kun je de speling voelen, evt meten met een meetklokje die je (magnetisch)op het blok vastzet.
Een andere manier is om een compressieveer voorzichtig in de cilinder te tikken, vervolgens precies vlak tikken met een zuiger. Als je nu de slotspeling meet op het bovenste punt waar hij komt, en vervolgens ook op het onderste punt, geeft dat je een redelijke indicatie van slijtage van de cilinderwand
Dan, om te honen heb ik wel eens gehoord (en gezien bij Mannessen tijdens de technische ochtend) dat ze niet deze steentjes gebruiken waarvan je een linkje geplaatst hebt, maar zo'n soort WC borstel. Met stenen bolletjes aan het eind van de "haren". Ook de hoek van honen is erg belangrijk, als ik het goed zag ongeveer een hoek van 30 graden ten opzichte bovenkant blok.
Succes ermee!
Een goede manier om zuiger-/speling op te meten is de zuiger op zijn kop in de cilinder te steken, zonder veren. De onderkant van de zuiger slijt nagenoeg niet. Als je hem nu zo diep steekt dat hij precies daar zit waar de compressieveren op hun hoogste punt komen, kun je de speling voelen, evt meten met een meetklokje die je (magnetisch)op het blok vastzet.
Een andere manier is om een compressieveer voorzichtig in de cilinder te tikken, vervolgens precies vlak tikken met een zuiger. Als je nu de slotspeling meet op het bovenste punt waar hij komt, en vervolgens ook op het onderste punt, geeft dat je een redelijke indicatie van slijtage van de cilinderwand
Dan, om te honen heb ik wel eens gehoord (en gezien bij Mannessen tijdens de technische ochtend) dat ze niet deze steentjes gebruiken waarvan je een linkje geplaatst hebt, maar zo'n soort WC borstel. Met stenen bolletjes aan het eind van de "haren". Ook de hoek van honen is erg belangrijk, als ik het goed zag ongeveer een hoek van 30 graden ten opzichte bovenkant blok.
Succes ermee!
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-12-2013 21:39 #134523
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic B20 motor revisie
Jaaaren geleden zijn we met de regio Zuid bij een revisie bedrijf in Eindhoven geweest. Dit bedrijf maakte op mij een zeer vakkundige en betrouwbare indruk. Wij hebben daar veel informatie opgedaan waarbij onder andere over het honen ging. Daar werd uit de doeken gedaan dat GOED honen niet bestond uit het op en neer halen van een hoonapparaat in een boormachine door de cilinders. Volgens deze vaklui bestond goed honen uit het met de juiste snelheid ronddraaien en met de juiste snelheid op en neer gaan van een hoontoestel in de cilinder. Als dit niet op de juiste manier gebeurt ontstaat er een cilinderwand die geen olie vast houdt en krijgt men een olie verbruikende motor.
Ik zou dus goed overwegen of ik zelf aan de gang zou gaan met een of andere boormachine.
m.vr.Volvo gr.
Jan
Ik zou dus goed overwegen of ik zelf aan de gang zou gaan met een of andere boormachine.
m.vr.Volvo gr.
Jan
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-12-2013 18:14 #134549
door Hansw
Jan, klopt. de hoonborstel ging er ook op een heel laag toerental doorheen, vergat ik te vertellen. ik weet niet of je zo'n laag toerental wel kunt halen met een (hand) boormachine.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-12-2013 18:50 #134550
Gezien de nog zichtbare hoonsporen is het ook niet mijn bedoeling serieus te gaan honen maar dit meer te doen om de koolstof aanslag te verwijderen. Engelsen noemen dit deglasing, geen idee hoe dit in het nederlands heet. Zoals ik al eerder zei: lafjes honen 
Net even de zuigerveer techniek geprobeerd. Zit idd iets verschil in de boven en onderkant van de cilinderwand. Het is natuurlijk geen wetenschap maar met voelermaatjes meet ik een verschil van 0,05mm tussen boven en onderkant. Geen idee of dit binnen de toleranties valt maar lijkt mij niet echt veel zullen we maar zeggen. Maar goed ik heb niet het idee dat ik ergens een referentiekader kan vinden
Zuigers gaan overigens wel lekker "snuck" in de cilinders, voelt erg goed aan.
Ps ik heb overigens wel een boormachine welke heeeeel traag kan zijn

Net even de zuigerveer techniek geprobeerd. Zit idd iets verschil in de boven en onderkant van de cilinderwand. Het is natuurlijk geen wetenschap maar met voelermaatjes meet ik een verschil van 0,05mm tussen boven en onderkant. Geen idee of dit binnen de toleranties valt maar lijkt mij niet echt veel zullen we maar zeggen. Maar goed ik heb niet het idee dat ik ergens een referentiekader kan vinden

Zuigers gaan overigens wel lekker "snuck" in de cilinders, voelt erg goed aan.
Ps ik heb overigens wel een boormachine welke heeeeel traag kan zijn
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-12-2013 22:36 #134577
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic B20 motor revisie
De ruimte tussen de zuiger en de cilinderwand moet ongeveer 0,04 mm zijn zowel onderaan als boven, kun je met een voelermaatje meten 0,05 zwaar passend is ook nog goed. Is de speling groter ga je het horen.
Ik heb vroeger eens een B18 blok in elkaar gezet met een speling van bijna 1,5 tiende mm in het midden van de cilinder gemeten (geen geld voor revisie) deze heeft ruim dertigduizend km gereden maar was wel een rauwe motor je hoorde altijd de zuigers klukkelen. Wel met nieuwe zuigerveren en gebruikte toch weinig olie.
Ik heb het blok nog staan Amazon is inmiddels gesloopt, teveel doorgeroest.
Succes.
Ik heb vroeger eens een B18 blok in elkaar gezet met een speling van bijna 1,5 tiende mm in het midden van de cilinder gemeten (geen geld voor revisie) deze heeft ruim dertigduizend km gereden maar was wel een rauwe motor je hoorde altijd de zuigers klukkelen. Wel met nieuwe zuigerveren en gebruikte toch weinig olie.
Ik heb het blok nog staan Amazon is inmiddels gesloopt, teveel doorgeroest.
Succes.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-12-2013 23:45 #134580
door Hansw
Google maar eens op zuigerveerslotspeling, of kijk eens hier:
www.killers4hire.com/files/mazda ... 10201.html
Zuigerdiameter is iets kleiner, principe hetzelfde..
www.killers4hire.com/files/mazda ... 10201.html
Zuigerdiameter is iets kleiner, principe hetzelfde..
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-12-2013 16:10 #134736
Zo net terug van de motor dokter.
Kop gaat in de revisie, geharde klepzetels, nieuwe klepgeleiders etc. Geen verrassing.
Rest van het blok in goede conditie: krukas, zuigers cilinderwanden. Wel ga ik de lagerschalen vervangen deze waren wat sleets.
Maar mijn eerste "revisie blunder" is een feit
Ik heb bij het demonteren niet genoteerd welke zuigerveer waar vandaan komt. Ik had het idee deze gewoon te vervangen maar dit schijnt dus niet zomaar te kunnen. Zuigerveren slijten in op de wanden (mits deze vers en op de juiste manier gehoond zijn). Huidige hoonsporen bezitten die eigenschap niet meer dus nieuwe zuigerveren zullen nooit gaan matchen met de wand. Dus in overleg ga ik zelf lafjes honen om weer wat verse hoonsporen te maken en nieuwe zuigerveren plaatsen. Het is een gokje en in het ergste geval (als de zuigerveren niet lekker ingesleten raken) zal het onderblok serieus gehoond moeten worden en zal ik ook nieuwe zuigers moeten plaatsen (maatje groter). Maar ik ben positief ingesteld dus ga met vertrouwen de klus aan. Beetje experimenteren is altijd leuk 
Ik heb overigens nog een oud b20 blok staan met nog de originele maat zuigers, misschien dat deze dan opgeboord kan worden tot mijn huidige maat zuiger. Dat zou kunnen betekenen dat ik geen nieuwe zuigers hoef te kopen. Maar zover is het nog niet.
Over een week of twee is de kop klaar en kan ik weer gaan opbouwen. Ik moet nog wel ergens zuigerveren scoren, maar eens kijken in de vkv shop. Het is een overmaat.
Nu bedenken welke kleuren combi ik het blok ga geven. Zit zelf te denken aan zwart en alles wat nu aluminium is baby blauw of oranje. Is een keer wat anders dan rood......
Edit: even naar zuigerveren gezocht. Lijkt mij dat ik deze set moet hebben:
www.volvokv.nl/index.php?page=sh ... Itemid=163
Alleen ziet de olieschraper er heel anders uit dan de schraper welke eruit komt:
Maakt dit verschil of is het gewoon een ander type?
Thanks!
Kop gaat in de revisie, geharde klepzetels, nieuwe klepgeleiders etc. Geen verrassing.
Rest van het blok in goede conditie: krukas, zuigers cilinderwanden. Wel ga ik de lagerschalen vervangen deze waren wat sleets.
Maar mijn eerste "revisie blunder" is een feit

Ik heb overigens nog een oud b20 blok staan met nog de originele maat zuigers, misschien dat deze dan opgeboord kan worden tot mijn huidige maat zuiger. Dat zou kunnen betekenen dat ik geen nieuwe zuigers hoef te kopen. Maar zover is het nog niet.
Over een week of twee is de kop klaar en kan ik weer gaan opbouwen. Ik moet nog wel ergens zuigerveren scoren, maar eens kijken in de vkv shop. Het is een overmaat.
Nu bedenken welke kleuren combi ik het blok ga geven. Zit zelf te denken aan zwart en alles wat nu aluminium is baby blauw of oranje. Is een keer wat anders dan rood......
Edit: even naar zuigerveren gezocht. Lijkt mij dat ik deze set moet hebben:
www.volvokv.nl/index.php?page=sh ... Itemid=163
Alleen ziet de olieschraper er heel anders uit dan de schraper welke eruit komt:
Maakt dit verschil of is het gewoon een ander type?
Thanks!
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-12-2013 21:14 #134744
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic B20 motor revisie
toen ik mijn motor had gereviseerd, kreeg ik van het revisiebedrijf de juiste maat zuigerveren mee.
In mijn geval niet originieel MWM (merk motor) maar ze pasten precies voor de betreffende zuiger.
Misschien dat je het aan het revisiebedrijf kan overlaten?
In mijn geval niet originieel MWM (merk motor) maar ze pasten precies voor de betreffende zuiger.
Misschien dat je het aan het revisiebedrijf kan overlaten?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-12-2013 01:40 #134749
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 motor revisie
Beste Jeroen, als de cilinderwanden van het originele blok nog goed zijn zou je aan een klein overmaatje kunnen denken zie mijn vorige bericht.
Er zijn ook zuigerveren te koop met een hoekje uit de bovenkant dit voor eventule een eventule stootrand aan de bovenzijde cilinder.
Je zou eens bij een automaerialen bedrijf kunnen informeren die hebben meestal ook wel goed contacten of informatie van mensen die een blok zelf willen reviseren.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik ben een keer bij Van Breemen in BoZ geweest daar woonde ik toen en die hebben mij toen der tijd aan zuigerveren en lagerschalen geholpen alswel een pakkingset.
Misschien dat je ook een Van Breemen bij lou in de buurt heb.
succes
Johan Geers
Er zijn ook zuigerveren te koop met een hoekje uit de bovenkant dit voor eventule een eventule stootrand aan de bovenzijde cilinder.
Je zou eens bij een automaerialen bedrijf kunnen informeren die hebben meestal ook wel goed contacten of informatie van mensen die een blok zelf willen reviseren.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik ben een keer bij Van Breemen in BoZ geweest daar woonde ik toen en die hebben mij toen der tijd aan zuigerveren en lagerschalen geholpen alswel een pakkingset.
Misschien dat je ook een Van Breemen bij lou in de buurt heb.
succes
Johan Geers