Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2013 17:35 #132877 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
Lektest (compreesi meten met olie op de zuigers) gaf geen verbetering begrijp ik: hij verliest het dus over de kleppen. Roest waarschijnlijk? En verder kan het natuurlijk inderdaad zo zijn dat de distributie verkeerd staat: dan heb je minder compressie. Dus: eerst de distributie controleren en anders de kop eraf.....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2013 17:59 #132879 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
Distributie een tand verkeerd geeft echt veel minder compressie.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2013 18:29 #132882 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
De verdelerkap en rotor zitten bij een nieuwe 123 inbegrepen, dus die zullen wel goed zijn.
Als de kabels ook nieuw zijn kan het natuurlijk zeker in het blok, de kop of de distributie zitten, maar ik zou voor ik daar aan begin toch even proberen met een andere verdeler, en zoals Gert zegt een andere bobine.
Ik rijd in mijn katterug al een hele tijd met de oude bobine en een 123 maar ideaal is het inderdaad niet, en als de bobine weerstand niet goed meer is gaat de 123 zelfs stuk.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2013 18:31 #132883 door Tom Steverink
@ Niek: Uit ervaring: inderdaad! En als de compressie op alle cilinders dezlefde lage waarde hebben is dat een zeer goede kandidaat!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2013 19:26 #132889 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
Mart, als de motor een aantal jaren heeft stilgestaan, en alles staat op tijd/ goed, zou ik hem eens aan een CO kast hangen. Ik weet niet waar je woont, maar regio midden heeft volgende week een technische ochtend in Nijkerk. Dan kun je eens kijken wat CO/O2, maar vooral HC doet. ik had enkele jaren geleden hetzelfde, bleek een (iets) lekke koppakking te zijn. te zien aan een hoog HC gehalte.
Een B18 moet ook stationair zijdezacht kunnen lopen.
succes in ieder geval!
Hans

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2013 21:35 #132896 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
Ik bedoel,dat als de distributie een tand verkeerd staat,de compressie geen 8 zal zijn ,maar eerder 4 .

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-10-2013 00:44 #132912 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
Beste Mart, voor je aan demontage van het blok begint om dat het misschien een lekke koppaking is zou ik eerst de motor eens warm laten lopen goed op temperatuur en dan de kop eens aantrekken op een iets hogere spanning dan voorgeschreven staat.
Is niets aan verloren als je hem toch open wilt maken.
Is het probleem weg heb je geluk en kun je hem weer goed afstellen heb je geluk.
Je moet er rekening mee houden het blok heeft na revisie 12 jaar stilgelegen dus nooit gedraaid dus is het waarschijnlijk dat de kop nooit is aangedraaid na warm lopen.

succes.

Johan Geers

• M. Bouhuis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-10-2013 11:33 #132914 door M. Bouhuis (GAST)
Beantwoord door M. Bouhuis (GAST) in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
Hallo allemaal,

Vandaag ga ik eerst een nieuwe bosch bobine ophalen,na montage van de bobine zal ik ook de kopbouten natrekken.
Ik zal jullie op de hoogte houden,wat het resultaat daarvan is.
nogmaals dank voor jullie snelle reactie.

mvg Mart

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-10-2013 14:01 #132917 door Tom Steverink
Succes Mart, en we zijn zonder twijfel allemaal benieuwd! ;)

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-10-2013 18:28 #132923 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)

"M. Bouhuis" schreef:
Hallo allemaal,

Vandaag ga ik eerst een nieuwe bosch bobine ophalen,na montage van de bobine zal ik ook de kopbouten natrekken.
Ik zal jullie op de hoogte houden,wat het resultaat daarvan is.
nogmaals dank voor jullie snelle reactie.

mvg Mart

Doe dit niet samen, probeer dingen één voor één uit zodat je weet waar het probleem zit. Stel je voor dat een kopbout breekt en het met de bobine al opgelost zo kunnen geweest zijn... Ik blijf herhalen om ook eerst een andere verdeler te proberen voor je aan het blok gaat sleutelen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD