Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)

  • M. Bouhuis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2013 20:43 #132828 door M. Bouhuis (GAST)
Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?) is gemaakt door M. Bouhuis (GAST)
Beste mensen,

WIE HET WEET MAG HET ZEGGEN?

Eerst de geschiedenis van deze B18 motor,deze komt uit Noorwegen 12 jaar geleden door een oude man gereviseerd(met ervaring).
Naar Nederland gekomen ivm garage opkoop aldaar.
Dus 12 jaar in mijn bezit,nu gemonteerd in mijn volvo 544 ivm restauratie.
Ondanks nieuwe enkelvoudige zenith carburateurVN 36,en 123 ontsteking(curverstand 0-1-2 geprobeerd)alles op tijd gezet kleppen op 0,45,maar de motor blijft onrustig/schuddend lopen in het lage toerental alleen het hogere toerental heeft hij dat niet.
Druk op de cilinders 8,2(ook olie in de cilinders gespoten ivm afpersen) dat maakte wat druk niet zoveel uit.
Ter aanvulling regelmatig rond gedraaid in al die jaren.
Wel de oude bobine 12v met de stalen kabel
Oude carburateur--alle sproeiers--ontsteking terug geplaatst--onderling oude sproeiers in de nieuwe carburateur gezet.
Maar het wil mij niet lukken om de motor rustig te krijgen.

Graag advies

mvg Mart Bouhuis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Weffers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-10-2013 20:51 #132829 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
Heeft die van mij ook. Hoort zo denk ik.

Wel vind ik je compressie wat laag voor een gereviseerd blok...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-10-2013 21:28 #132831 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
Het eerste waar ik aan denk is valse lucht.
Even alle pakkingen inspuiten met remmenreiniger; als hij ergens valse lucht trekt dan reageert de motor direct op de remmenreiniger.

Een tweede optie is roestaanslag op de kleppen / klepzetels waardoor hij niet echt lekker afsluit.
Om dit de kunnen beoordelen moet je een compressie lektest uitvoeren.
Tuimelaaras eraf halen en bougies verwijderen. Vervolgens perslucht op het bougiegat zetten.
Als er een klep lekt dan hoor je dit of via de carburateur (inlaatklep) of in je uitlaat (uitlaatklep).
PS: je zult altijd gesis in het carter horen omdat er lucht weglekt via de zuigerveren ( = slotspeling)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • M. Bouhuis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2013 22:35 #132833 door M. Bouhuis (GAST)
Beantwoord door M. Bouhuis (GAST) in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
Pakkingen getest met remreiniger,geen valse lucht.

Mvg Mart.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • M. Bouhuis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2013 00:34 #132840 door M. Bouhuis (GAST)
Beantwoord door M. Bouhuis (GAST) in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
Zou misschien het nokkenastandwiel 1 tand verkeerd gemonteerd kunnen zijn (te laat of te vroeg)?
Moet ik wel weer aan het sleutelen, of is dit eenvoudiger te controleren?

Mvg Mart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2013 06:47 #132841 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
De vraag is watis er gereviseerd aan het blok, ik vind 8,2 bar niet echt om naar huis te schrijven. Ik zou eerst een compressie test doen om de conditie van De motor te bepalen. Dan weetje waar je aan toe bent.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2013 12:39 #132857 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
Hoe is de rest van de ontsteking, kaarsjes, kabels in goede staat?
123 is een mooi stukje elektronica en zou een mooi stabiele loop moeten geven maar kwestie van dingen uit te sluiten zou ik (als je die hebt) eens een gewone ouderwetse verdeler proberen, wel een goeie te verstaan, en kijk of dit helpt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2013 14:28 #132864 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
Beste M, een electronische ontsteking geeft een veel fellere vonk dus je kabels, kap en rotor moeten in optimale conditie zijn anders krijg je overslag zonder dat je het zelfs ziet.
Geloof me ik heb het zelf gehad met een Hotsparks module.
Alles in goede conditie gebracht en schoon gemaakt en hij liep weer goed.
Koop goede bougiekabels.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • M. Bouhuis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2013 15:15 #132867 door M. Bouhuis (GAST)
Beantwoord door M. Bouhuis (GAST) in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)
Ook heb ik nieuwe (de juiste kabels gekocht).
Alles nieuw, daarom vind ik het zo vervelend dat ik het nog steeds niet kan vinden.
Tenzij je de motor totaal gaat demonteren,misschien zit er een verkeerde type nokkenas in ?maar ja nu even nog niet aan denken.
Ik ben wel blij dat jullie meedenken om het probleem op te lossen .

mvg Mart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2013 15:17 - 10-10-2013 19:10 #132868 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Onrustig lopen gereviseerde B18(A-D?)

"Johan Geers" schreef:
Koop goede bougiekabels.

Plus een nieuwe bobine!
Een originele oude bobine met een 1-2-3 ontsteking is geen aanbevelenswaardige combinatie.
Laatst bewerkt 10-10-2013 19:10 door Gert Vegter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD