kunststof distributie tandwiel verpulverd
- R.P. Leuvenink
- Premium lid
-
- Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- J Serraris
- Premium lid
-
"Tom Steverink" schreef:
Het geeft wel aan dat je bij een stuk tandwiel eens even moet kijken of bijvoorbeeld de verdeler wel zonder weerstand draait. Wel eens gesmeerd met een paar druppels olie in het gaatje aan de zijkant?
Hmm, de kop van het asje tussen nokkenas en verdeler is ook beschadigd. Van de twee halve maantjes waar de verdeler in steekt is er eentje afgebroken... Oorzaak/gevolg?
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Pech als zo’n distributiewiel desintegreert. Voor iedereen die meeleest: altijd nieuw wiel monteren na demontage/nokkenasvervanging.
1. Kunststof of aluminium (staal zou ik nooit nemen) maakt eigenlijk niets uit. De smeernippel is wel belangrijk. Met water doorspoelen is beter dan olie, omdat water harder is (kleinste molecuul in dit deel van het heelal). Roesten doet het ding niet. Nog prettiger: doe het in een ultrasoonreiniger.
Als je een aluminiumset voor bodemprijs wilt hebben: www.rockauto.com .
Het was er in drie dagen en dat vanuit de USA. Nergens goedkoper. Je krijgt een set van het merk Cloyes, type 2032S en dat is het beste op de markt en mooi stil. Deze wielen zijn zonder meer opnieuw te gebruiken na démontage.
Met de kunststof wielen is niets mis, want stuklopen is een zeldzaamheid. Voor een normale motor voldoen ze uitstekend, maar neem dus nooit een gebruikt exemplaar. Ook niet als deze “bijna nieuw” zijn!
Wet van mijn opa: als je iets niet begrijpt gaat het meestal om geld. De fabricage van deze wielen was beduidend goedkoper dan van stalen wielen. Het verschil in gewicht maakt in de rotatieenergie bij onze motoren bijna niets uit. Geluid was een extra argument. Onder andere BMW had in de oude (vijftiger jaren) modellen ook dit soort wielen.
2. Het is vervelend, maar ik zou absoluut de carterpan er afhalen en de oliepomp goed schoonmaken. Als de blubber in je distributieleidingen komt is het over en uit.
Een koppakking deformeert iets tijdens het aanhalen. Altijd nieuwe gebruiken als de kop
er af is geweest! Aub ook de conditie van de kopbouten inspecteren.
Uitzondering zijn de koperen koppakkingen, maar ik weet even niet of die voor de B18/20-serie te krijgen is.
Het zijn allemaal ondankbare uitgaven, maar het kan je een complete motorrevisie besparen en daar kan ik prachtige verhalen over vertellen.
Wat betreft jouw laatste post over de as tussen verdeler en oliepomp: vond je het afgebroken stukje nog terug? Zo niet is de schade waarschijnlijk al lang geleden ontstaan en meestal ten gevolge van gebrekkige smering.
Je kan er mee doorrijden, maar uiteraard bestaat er nu een asymmetrische belasting dus ergens gaat dat fout.
Ander blokje?
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Ik keek vanochtend nog even op de site van Rockauto en zag dat de Cloyes 2032S nog steeds op voorraad is en voor
$ 87,00 over de toonank gaat. Dat is € 68,00. (daar komt transport, BTW/invoerrechten bij)
Een fiber distributiewiel staat bij Nordicar voor € 180,00 in de boeken en een set voor € 267,00. Makkelijke keuze lijkt me.
Is het misschien iets voor de clubshop om een zending te laten overkomen (eventueel intekenactie), hetgeen nog meer in de kosten scheelt en vast nog wel wat korting oplevert. (ik woon in Zeeland. vandaar .....)
Teun
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Martin van Limbeek
- Senior lid
-
- Martin van Limbeek
- Senior lid
-
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
€ 118,00 betaald één jaar geleden. Een lachertje voor dit mooie set.
Moet zich dus lonen. Komt er respons van de clubshop op mijn voorstel?
Teun
- Martin van Limbeek
- Senior lid
-