- Berichten: 81
kunststof distributie tandwiel verpulverd
- J Serraris
- Premium lid
-
Tijdens ritje op de snelweg hoorde ik een 'klunk'-geluid en was het over met de aandrijving. Tijdens het wachten op ANWB even snel onder de kleppendeksel gekeken, die zaten allemaal dicht. Ik was even bang dat er iets mis was met de nokkenas die ik zelf een paar maanden terug heb vervangen - verschoven ofzo?
Nee, het tandwiel op de nokkenas is totaal weg, verpulverd, op, alleen nog een wiel te noemen...
Tijdens vervangen van de nokkenas wel goed op gelet dat pijltjes etc weer op de goede plek stonden, maar misschien toch teveel geweld oid gebruikt? Of gebeurt het gewoon vaker, het blijft natuurlijk maar kunststof en er zijn niet voor niets metalen varianten te koop?
Eigenlijk 3 belangrijke vragen:
1. Is het wijs om zo'n stalen tandwiel aan te schaffen, of voor veel minder geld ergens weer een kunststoffen vandaan te halen?
2. Met olie vermengd 'zaagsel'/pulp (wat ooit tanden) waren lag in de distributiedeksel, maar zover ik kan zien ook in de onderkant van het motorblok. Dat is daar via de opening tussen distributieruimte en die onderbak terecht gekomen. Zo goed als het kan weghalen, of hele onderkant eraf -> goed schoonmaken -> oliefilter vervangen -> nieuwe olie erin -> nog meer?
3. Had de kop er ook al afgehaald om de nokkenas te inspecteren: ziet er nog prima uit. Heb wel eens gehoord dat pakkingen altijd vervangen moeten worden als ze losgehaald worden. Moeten hier nu weer nieuwe pakkingen op? Huidige pakkingen zijn paar maanden oud en zien er prima uit, tijdens de nokkenas-operatie van toen erop gelegd.
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R.P. Leuvenink
- Premium lid
-
- Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
- Berichten: 87
Ik heb die fibertandwiel vervangen door een stalen. Het geluid zou veel harder zijn: mijns inziens valt het mee. Klinkt allemaal iets massiever. Zover ik me nog herinner zit er een sproeiertje die de tandwielen van een straaltje olie moet voorzien en die was toen bij de mijne verstopt. Mocht t nu weer gaan verstoppen bij de mijne dan slijt t alleen wat sneller en draait ie niet zo snel aan gort, was mn redenering.
Op je laatste vraag:
volgens mij wordt geadviseerd altijd nieuwe pakkingen te doen. Maar als ik het niet erg zou vinden om de boel nóg een keer open te trekken (oefening baart kunst) dan zou ik er op gokken...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 13041-dummy
- Premium lid
-
- Berichten: 101
Heb enige jaren geleden het zelfde geintje gehad.
Na 40 jaar kan een kunststof tandwiel wel op raken.
Heb olie afgetapt en via de opening bij de krukas doorgespoeld en het filter na draaien vervangen.
Kunststof tandwiel set bij de club of andere oldtimer dealer halen. Kunststof is stiller.
Als kop los geweest is, altijd nieuwe koppakking gebruiken.
Hans Slootweg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J Serraris
- Premium lid
-
- Berichten: 81
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik heb een gereviseerd en opgeleukt motorblok staan (grotere kleppen, andere nokkenas, lichter vliegwiel en hogere compressie), waar ik een aluminium tandwiel in heb gezet, omdat ik aanneem dat het meer op z'n duvel zal krijgen dan bij een standaard blok.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J Serraris
- Premium lid
-
- Berichten: 81
"Hans Slootweg" schreef:
Hallo J.
Heb enige jaren geleden het zelfde geintje gehad.
Na 40 jaar kan een kunststof tandwiel wel op raken.
Gekke is wel dat ik het tandwiel heb verwijderd tijdens vervangen van nokkenas en zag er toen nog piekfijn uit (klein hoekje van een tandje was er wel van af). 3000-4000 km later is er ineens niets meer van over. Lijkt me dus niet slijtage van de afgelopen 40 jaar. Of is het 40 jaar krachten verduren, waardoor op het oog weinig slijtage te zien is, maar als het dan eenmaal begint, dan is er ook meteen niets meer van over?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
En ik gebruik een tandwiel dat eraf is geweest sowieso niet meer maar monteer een nieuw setje.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J Serraris
- Premium lid
-
- Berichten: 81
Spuitertje had ik toen met compressortje al wel schoongespoten en goed teruggezet. Ik ga maar eens een nieuwe distributieset, olie en filter bestellen...
Heb olie afgetapt en via de opening bij de krukas doorgespoeld en het filter na draaien vervangen.
Doorspoelen met (demi)water?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 491
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het geeft wel aan dat je bij een stuk tandwiel eens even moet kijken of bijvoorbeeld de verdeler wel zonder weerstand draait. Wel eens gesmeerd met een paar druppels olie in het gaatje aan de zijkant?
Oh, en doorspoelen met een beetje olie lijkt me beter dan met water hoor!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.