B18 bij starten hoog toerental en slaat dan af.

  • Peter Hoogeveen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2012 11:48 #110913 door Peter Hoogeveen (GAST)
Beantwoord door Peter Hoogeveen (GAST) in topic B18 bij starten hoog toerental en slaat dan af.
Oorzaak gevonden: Als ik de vacuumslang naar de remservo en carterontluchting dichtzet zakt het toerental naar een constante 3000 toeren, dat is nog een kwestie van afstellen lijkt mij.

Als ik blaas of zuig in de vacummslang krijg ik helemaal geen tegendruk.
Moet nog controleren of het de servo of carterontluchting is.

Kon mij al niet voorstellen dat het een kleine lek was rond inlaatspruitstuk want het was wel heel erg hoog toerental (5000 of meer)

Binnenkort weer verder zoeken naar de definitieve oorzaak

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2012 12:08 #110915 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic B18 bij starten hoog toerental en slaat dan af.
Bij de carterontluchting even nakijken of het terugslagklepje met de vernauwde opening nog in de slang gemonteerd is (als je B18 nog de originele configuratie heeft, zie werkplaatshandboek, opletten: bij B20 anders). Dit klepje moet in de juiste stand in het slanggedeelte tussen de motor en de aftakking van de slang naar de rembekrachtiger zitten (zorgt voor luchtstroom in maar een richting en verhinderd een te grote luchtstroom, de rembekrachtiger moet de onderdruk echter ongehinderd krijgen). De rembekrachtiger beter eens direct op het houden van de onderdruk testen, deze mag helemaal niet lekken. De carterontluchting zal altijd lucht doorlaten, maar zonder het genoemde klepje met vernauwde opening veel te veel.
Het testen op valse lucht aan de inlaatkant (vooral het inlaatspruitstuk; vanwege afwijkende dikte: niet het originele uitlaatspruitstuk gemonteerd?) moet echter zeker ook gebeuren, een bus remmenreiniger kost bijna niets en mag eigenlijk niet missen bij iemand die aan auto's sleuteld.
groeten en succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Hoogeveen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2012 16:47 #110925 door Peter Hoogeveen (GAST)
Beantwoord door Peter Hoogeveen (GAST) in topic B18 bij starten hoog toerental en slaat dan af.
Zoals de slang nu zit gaat deze vanaf het inlaatspruitstuk naar een t-stuk dan een aftakking direct naar de carterontluchting (zonder terugslagklep) de andere aansluiting gaat naar terugslagklep en dan naar het remservo.

Moet ik eerst naar de terugslagklep en dan T-stuk naar carterontluchting en remservo?

Inlaatspruitstuk is gecontroleerd op lekkage en is dicht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2012 17:02 #110928 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic B18 bij starten hoog toerental en slaat dan af.
De terugslagklep in de carterontluchting zit net boven het 'eitje' aan de linkerkant van de motor. De slangen van remservo en carterontluchting horen apart op het inlaatspruitstuk aangesloten te zitten. Zie ook de onderdeelboeken.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Hoogeveen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2012 17:15 #110929 door Peter Hoogeveen (GAST)
Beantwoord door Peter Hoogeveen (GAST) in topic B18 bij starten hoog toerental en slaat dan af.
Apart aansluiten gaat helaas niet, ik heb maar 1 aansluiting op inlaatspruitstuk (penta).
Als volgt aansluiten?:

Inlaatspruitstuk > Terugslagklep > t-stuk > Remservo en carterontluchting

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2012 17:29 #110930 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic B18 bij starten hoog toerental en slaat dan af.
De klep voor de carterontluchting, vlak boven het eitje op het blok is een andere dan de klep die in de leiding naar de remservo kan zitten. Laat ff een foto zien van wat er zit.

En kijk ff in de onderdeelboeken...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2012 17:58 #110932 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic B18 bij starten hoog toerental en slaat dan af.
Of kijk even in de OnderdelenShop:
KLEP CARTERVENT.B18/B20
artikelnummer: 418982
Deze heeft als het goed is een kleine luchtdoorlaatopening wat heel belangrijk is omdat je anders veel lucht via het carter aanzuigt. De terugslagklep in dit onderdeel is minder belangrijk omdat deze er alleen maar voor moet zorgen dat de carterontluchtingsluchtstroom maar in een richting kan gaan.
Bij de B20 zit er geen terugslagklep in de slang maar een aansluitplug met kleine opening in het spruitstuk, die je echter in jouw geval niet kunt gebruiken omdat anders je rembekrachtiger niet genoeg onderdruk heeft.
Op de rembekrachtiger zit een terugslagklep die ervoor zorgt dat er nog een tijdje onderdruk in de rembekrachtiger blijft als de motor deze niet (genoeg) levert, bijvoorbeeld als de motor afslaat. Deze heeft dus een andere en belangrijke functie.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-02-2012 18:40 #110933 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic B18 bij starten hoog toerental en slaat dan af.
Als je maar één aansluiting op je inlaatspruitstuk hebt, en deze is niet zoals bij de B20 voorzien van een gaatje van ongeveer 2mm dan zou ik het blok voorzien van een open carterventilatie, eventueel met een apart filtertje erop. De aansluiting van je rembekrachtiger dan alleen aansluiten op je inlaatspruitstuk, zal dan ook beter werken omdat die dan de volle onderdruk krijgt, bovendien trek je geen valse lucht omdat de rembekrachtiger in principe niet kan/mag lekken.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Hoogeveen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2012 15:28 #110959 door Peter Hoogeveen (GAST)
Beantwoord door Peter Hoogeveen (GAST) in topic B18 bij starten hoog toerental en slaat dan af.
De boel weer even nagekeken:

Remoservo was oké, luchtlek kwam van carterontluchting, er zit ook geen terugslagklep op de carterontluchting. Heeft er ook nooit opgezeten, vreemd.

Maar nu zonder valse lucht blijft de motor 3000 toeren draaien, carbs gaskleppen zover mogelijk dicht en spoeiermoer helemaal naar boven zakt tot zo'n 2000 toeren, krijg h 'm niet lager.

Misschien toch maar die SU's eruit en andere carburateur(s) erin, las over de japanse Mikuni, lijkt veel beter en rijd een stuk zuinig dan die oude SU's. iemand ervaring?

Nog iemand ideeën hoe toerental omlaag te krijgen is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-02-2012 15:41 #110960 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic B18 bij starten hoog toerental en slaat dan af.
Als je gaskleppen van de carbs dicht staan, sluiten ze (mits in goede staat) echt goed af.. in dat geval kan er niet eens brandstof in de cilinders komen. Dat de motor met dichte gaskleppen toch op 2000tpm blijft lopen is raar --> hoe kan er toch brandstof in de cilinders komen??

Sommige gaskleppen hebben een opening (paar mm) in de gasklep zelf, heb jij dat misschien ook? Je zou kunnen proberen wat er gebeurt als je die gaatjes dicht stopt. (tijdelijk een boutje erdoor oid)

En, ik durf het eigenlijk niet nogmaals te noemen.. heb je nou al een keer gecontroleerd op valse lucht? Remmenreiniger is factoren goedkoper dan mikuni's, en een hoop minder werk. Met dichte gaskleppen kan er ook nauwelijks lucht in de cilinders komen, dus de kans is groot dat er toch via een andere weg lucht in de motor komt.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD