Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962

• P. Hanot
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-12-2025 13:03 #1479428 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Mooi om je werk te volgen Rutger.
Als alles open ligt, is dit misschien ook het moment om karosseriedelen waar je achteraf niet meer bij kan, van een anti-roest waxlaag te voorzien?
Alleen moet je dan nog meer opletten met lassen dat de was niet gaat branden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rutger Peereboom
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Meer
15-12-2025 13:10 - 15-12-2025 13:11 #1479429 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Dank! Inderdaad een goeie om in het achterhoofd te houden. Ik ga echter eerst alles in elkaar lassen, daarna via gaten op strategische plekken de holte ruimtes met een lange slang met 'sproeikop' inspuiten met Mike Sanders-vet. Dat breng je op die manier aan. Die kop sproeit het in wezen in de rondte, waardoor alles bedekt wordt. Invetten van tevoren is inderdaad geen optie, omdat dat bij het inlassen van volgende delen gaat smelten, lopen en dan problemen veroorzaakt bij je laswerk. Dat verknoeit je lassen echt vrij ernstig.

Was of heel dik vet is inderdaad wel dé manier. Eerst komt het kitten van alle naden, dan het spuiten, en dan het inspuiten van de holle ruimtes. Ik heb dat bij mij Renault 4 ook gedaan en dat werkt ideaal. 
Laatst bewerkt 15-12-2025 13:11 door Rutger Peereboom.

• P. Hanot
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-12-2025 16:12 #1479431 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Mike Sanders is een prima product.
Kwasten vanuit een opgewarmd frituurpannetje is een heel stuk gemakkelijker dan spuiten. Eenmaal opgewarmd heb je ca < 30 minuten, bij 20 graden C is het ietsje zachter dan een kaars. Bij spuiten moet je de slang ook onder temperatuur weten te houden. Het ideale is een hete zomerdag. Het product behoudt volgens de fabrikant zijn werking ca 40 jaar. Maar is een zeer smerig werk weet ik uit ervaring, van de andere kant ben je dan ook met minder dan 100 euro voor eeuwig gerust voor de roestduivel. (en vergeet vooral ook niet om de raampjes naar boven te draaien bij het spuiten ;-)

• Rutger Peereboom
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-12-2025 16:26 #1479433 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Haha eens, maar in holle ruimtes kom je niet met en kwast, en dat is precies waar ik het wil hebben ;). Inderdaad destijds gedaan met een frituurpan. Ging toen heel prima. Warme dag is er ideaal inderdaad. Maar het gaat mij dus vooral om de binnenkant van de dorpels. Vlakken die bereikbaar zijn gaan in de lak en rubber undercoating.

• Johan Geers (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-12-2025 23:26 #1479437 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Ik heb dit  www.google.com/search?q=m3+cavity+wax&rl...vid:fMbmCacb9nY,st:0 gebruikt een paar jaar achter elkaar blijft vettig.

M.vr.gr.

Johan Geers

• Rutger Peereboom
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-12-2025 11:51 #1479445 door Rutger Peereboom
Ah ja, er zijn veel verschillende producten inderdaad. Ik heb heel goede ervaringen met Mike Sanders met mijn Renault 4, dus dat wilde ik weer gebruiken. 

Maar goed, is nog laaaang niet aan de orde. Eerst verder met laswerk. Vettigheid aanbrengen is het laatste werk van de restauratie. 

• Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
16-12-2025 13:40 - 16-12-2025 13:42 #1479449 door Derk Idsardi
Beantwoord door Derk Idsardi in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Respect voor je werk!

Ik kwam net op Facebook nog zo'n doorzetter tegen:

www.facebook.com/share/p/1HbenLGeEz/

Amazon Combi 1965
Laatst bewerkt 16-12-2025 13:42 door Derk Idsardi.

• Rutger Peereboom
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-12-2025 14:06 #1479450 door Rutger Peereboom
Dank Derk!

Haha dat lijkt inderdaad ook iemand die door alle voorgaande reparaties geen idee meer heeft waar ie naar kijkt. Precies mijn ervaring!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD