- Berichten: 64
Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
- Rutger Peereboom
- Senior lid
-
- Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Minder
Meer
24-11-2025 02:13 - 24-11-2025 02:16 #1479170
door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
De laatste stap is dus het maken van de binnendorpel. Ik heb flink wat zoekwerk gedaan op internet en verschillende foto's van opengewerkte dorpels van de PV gevonden.
In onderstaande foto zie je een versteviging die halverwege de dorpel zit en door loopt tot achter de voorstoel.
Hier zie je hem ook goed zitten
En hier ook
Een vereenvoudigde versie er van is te koop:
De geperste vormen lijken me vooral voor de stevigheid te zijn en hoeven er wat mij betreft niet in, maar ik wilde de functie van de versteviging er wel in. Voor de rest heb ik hem zo veel mogelijk nagemaakt, omdat ik het ook wel een oefening vond. Van een kennis die ook ooit in de PV's zat kreeg ik nog een schets met ruwe maten.
Hieronder foto's van het proces en de proefpassing:
Eerst heb ik het uiteinde omgezet in mijn zetbankje, om aan te kunnen sluiten op het nog bestaande restant. Vervolgens heb ik het andere deel ingeklemd tussen een stuk hoekijzer met een scherpe rand en een balkje en ben ik gaan hameren tot ik een 90-graden flens had. De reden dat ik dit heb gehamerd is omdat het om een lengte van bijna 70 cm ging, en dat wil mijn zetbankje niet meer mooi recht omzetten. Je moet dan ontzettend veel kracht zetten en er komt zo veel kracht op de zetbank dat het deel dat kantelt wat doorbuigt en je dus geen mooie rechte vouw krijgt. Met hameren lukt dat prima.
Daarna heb ik de boel omgedraaid en de andere kant omgeklopt.
Daarna heb ik nog wat gaten geboord op de plekken waar die oorspronkelijk ook zitten. Ik weet niet waarom die gaten er in zitten, of waarom het uiteinde zo gevorkt is, maar ik heb er vaak schik in om dingen zo fabrieksgetrouw te maken. Vooral omdat ik er van leer en erg veel voldoening haal uit hoe 'echt' het er dan uit ziet. Het grootste gat is 40 mm en dat kon ik niet boren dus die heb ik laten zitten. Ik moet nogmaals de curve maken voor de binnenbocht naar het deel van de A-stijl, maar dat komt nog. Hieronder de proefpassing:
Van boven ziet het er ongeveer zo uit. De versteviging zit volgens mij oorspronkelijk gepuntlast op de boven- en onderzijde van de buitendorpel. Kans bestaat dat ik hem eerst aan de binnendorpel vast tack.
Dit is hoe het er nu voor staat. Het lijkt dat er weer wat schot in de zaak zit en dat ik wat puzzelstukjes heb kunnen vinden die ik erg lastig vond. Maar het punt begint naar het lijkt in zicht te komen dat het nieuwe paneel met A-stijl en dorpel ineen ingelast kan worden.
Later meer.
In onderstaande foto zie je een versteviging die halverwege de dorpel zit en door loopt tot achter de voorstoel.
Hier zie je hem ook goed zitten
En hier ook
Een vereenvoudigde versie er van is te koop:
De geperste vormen lijken me vooral voor de stevigheid te zijn en hoeven er wat mij betreft niet in, maar ik wilde de functie van de versteviging er wel in. Voor de rest heb ik hem zo veel mogelijk nagemaakt, omdat ik het ook wel een oefening vond. Van een kennis die ook ooit in de PV's zat kreeg ik nog een schets met ruwe maten.
Hieronder foto's van het proces en de proefpassing:
Eerst heb ik het uiteinde omgezet in mijn zetbankje, om aan te kunnen sluiten op het nog bestaande restant. Vervolgens heb ik het andere deel ingeklemd tussen een stuk hoekijzer met een scherpe rand en een balkje en ben ik gaan hameren tot ik een 90-graden flens had. De reden dat ik dit heb gehamerd is omdat het om een lengte van bijna 70 cm ging, en dat wil mijn zetbankje niet meer mooi recht omzetten. Je moet dan ontzettend veel kracht zetten en er komt zo veel kracht op de zetbank dat het deel dat kantelt wat doorbuigt en je dus geen mooie rechte vouw krijgt. Met hameren lukt dat prima.
Daarna heb ik de boel omgedraaid en de andere kant omgeklopt.
Daarna heb ik nog wat gaten geboord op de plekken waar die oorspronkelijk ook zitten. Ik weet niet waarom die gaten er in zitten, of waarom het uiteinde zo gevorkt is, maar ik heb er vaak schik in om dingen zo fabrieksgetrouw te maken. Vooral omdat ik er van leer en erg veel voldoening haal uit hoe 'echt' het er dan uit ziet. Het grootste gat is 40 mm en dat kon ik niet boren dus die heb ik laten zitten. Ik moet nogmaals de curve maken voor de binnenbocht naar het deel van de A-stijl, maar dat komt nog. Hieronder de proefpassing:
Van boven ziet het er ongeveer zo uit. De versteviging zit volgens mij oorspronkelijk gepuntlast op de boven- en onderzijde van de buitendorpel. Kans bestaat dat ik hem eerst aan de binnendorpel vast tack.
Dit is hoe het er nu voor staat. Het lijkt dat er weer wat schot in de zaak zit en dat ik wat puzzelstukjes heb kunnen vinden die ik erg lastig vond. Maar het punt begint naar het lijkt in zicht te komen dat het nieuwe paneel met A-stijl en dorpel ineen ingelast kan worden.
Later meer.
Laatst bewerkt 24-11-2025 02:16 door Rutger Peereboom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 313
24-11-2025 06:32 - 24-11-2025 06:33 #1479171
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Ik dacht al even bij mijzelf, Rutger heeft afgehaakt wegens andere prioriteiten in het leven,
maar nee, je doorzettingsvermogen, creativiteit, oplossingsgericht denken en de noodzakelijke koppigheid dwingen heel veel respect af .
Zonder foto' s zou dit resultaat moeilijk te geloven zijn.
Is de rechterkant van de PV ook zo sterk aangetast door de roest?
Dank voor het delen!
maar nee, je doorzettingsvermogen, creativiteit, oplossingsgericht denken en de noodzakelijke koppigheid dwingen heel veel respect af .
Zonder foto' s zou dit resultaat moeilijk te geloven zijn.
Is de rechterkant van de PV ook zo sterk aangetast door de roest?
Dank voor het delen!
Laatst bewerkt 24-11-2025 06:33 door P. Hanot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rutger Peereboom
- Senior lid
-
- Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Minder
Meer
- Berichten: 64
24-11-2025 12:35 #1479172
door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Haha, er waren dingen die de prioriteit kregen ja, maar afgehaakt ben ik niet.
Ik ga wel proberen iets meer regelmaat in het werk aan te houden, zodat er ten minste elke week iéts gebeurt, maar we gaan zien hoe dat gaat uitpakken in de praktijk. Vooral het puzzelen vond ik in dit geval op een gegeven moment lastig, omdat er zo veel onbekenden in de vergelijking zaten. Ik denk dat later laswerk, waarbij je gewoon iets uit slijpt en er iets nieuws in maakt, leuker is en sneller gaat. Dan kun je ten minste wat door werken, en dat vind ik leuker.
Hoe dan ook, binnenkort komt er vast de update over de hele dorpelconstructie.
Ja, de andere zijde van de auto is ook ontzettend gaar. Daar zal min of meer hetzelfde moeten gebeuren. Gelukkig is dat dan gewoon een herhalingsoefening, en zou ik dus gewoon lekker door moeten kunnen werken. Daar heb ik wel zin in.
Dank voor je goede woorden weer, dat doet me goed!
Ik ga wel proberen iets meer regelmaat in het werk aan te houden, zodat er ten minste elke week iéts gebeurt, maar we gaan zien hoe dat gaat uitpakken in de praktijk. Vooral het puzzelen vond ik in dit geval op een gegeven moment lastig, omdat er zo veel onbekenden in de vergelijking zaten. Ik denk dat later laswerk, waarbij je gewoon iets uit slijpt en er iets nieuws in maakt, leuker is en sneller gaat. Dan kun je ten minste wat door werken, en dat vind ik leuker.
Hoe dan ook, binnenkort komt er vast de update over de hele dorpelconstructie.
Ja, de andere zijde van de auto is ook ontzettend gaar. Daar zal min of meer hetzelfde moeten gebeuren. Gelukkig is dat dan gewoon een herhalingsoefening, en zou ik dus gewoon lekker door moeten kunnen werken. Daar heb ik wel zin in.
Dank voor je goede woorden weer, dat doet me goed!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 556
25-11-2025 13:17 #1479186
door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Complimenten, Rutger!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





