Volvo Amazon '71: Upgrades

  • Arend-Jan van Hilten
  • Arend-Jan van Hilten's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
02-01-2021 15:29 #191800 door Arend-Jan van Hilten
Volvo Amazon '71: Upgrades is gemaakt door Arend-Jan van Hilten
Ik ben geen Volvo purist en zeker ook niet zo'n grote fan van lassen en bodywork als sommigen anderen van deze vereniging, maar ben meer van de interne techniek en dan vooral (digitale) elektronica. Ik studeer Embedded Systems(software), dus dat past er wel een beetje bij. Mijn auto is dus ook geen glimmende perfecte Amazon, maar meer een rijdend project, waar ik steeds iets aan repareer of upgrade.
Om mijn (gelukte en gefaalde) upgrades een beetje te documenteren wil ik hier dat hier een beetje bijhouden en zo nu en dan een update plaatsen.

De eerste upgrade die ik heb gedaan is de verlichting. Ik heb alle lampen, behalve koplampen, vervangen voor LED lampjes. Alle lampjes via AliExpress besteld. Voor de knipperlichten BAY15S(1156) en voor de achterlichten BAY15D(1157), gewoon de lampjes uitgekozen met de meeste led's en hoogste score. De achterlichten konden zo verwisseld worden, voor de knipperlichten moest er ook een ander knipperlichtrelais( AliExpress ) bij komen en een viertal diodes om te zorgen dat het verklikkerlampje het bleef doen en voor alarmlichten, zie www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...azon?start=10#183084 .
Ook een derde remlicht leek mij een goed idee, dus deze 60 led balk(46cm) gemonteerd. Omdat de achterruit gekromd is, vielen de plakkers er natuurlijk na een paar dagen al vanaf. Hiervoor dus twee pootjes geprint om op de hoedenplank te maken. Dit van PLA gemaakt, waardoor ze na een paar maanden krom waren door de warmte. Samen met een mechanische rem schakelaar ipv de hydraulische in het remsysteem was dit een fijne upgrade voor de veiligheid.

3e remlicht(met nieuwste pootjes):



Om een beetje relaxed te rijden wilde ik een intervalschakeling voor de ruitenwissers. Mijn vader had toen ook nog een Katterug, dus wilden we een print maken die voor beide autos zou werken. Na een paar prototypes een paar printplaten gemaakt met een microcontroller(ATtiny85), potmeter en een(of twee voor Katterug) relais. Hier ook een doosje voor gemaakt(onder dashboard) en dit werkt al weer meer dan een jaar. Hij schakelt in als de ruitenwisser op de langzame stand aangaat(bij snelle stand niet) en is tussen 3.5 seconden en 11 seconden interval. De potmeter heeft ook een schakelaar(helemaal links draaien) en dan gaat hij continu wissen. Het is niet op de Katterug gekomen ivm verkoop, maar Cor Kraaijeveld heeft het ook op zijn Amazon gekregen. Het plan was om ze op de beurs(2020) te verkopen(past op meer modellen), maar dit is er helaas niet van gekomen, maar als er vraag naar is, dan kunnen we er wel een paar maken.


Hierna geprobeerd centrale deurvergrendeling in te bouwen met een universele set die met een lineaire motor het palletje omhoog of naar beneden beweegt. Twee dagen op een deur zitten stellen en proberen, maar het toch opgegeven omdat het systeem van een oude Amazon toch een beetje te wiebelig is, beetje weinig ruimte heeft en het dus niet goed werkte. Dit is wel een groot verschil met de 240 serie, daar is het een kwartiertje per deur ongeveer. Uiteindelijk het dus opgegeven, dingen afgeknipt en achterin de garage gegooid.


De volgende(wel succesvolle) upgrade was een nieuw audiosysteem om de herrie van de motor te onderdrukken. Om helemaal met de tijd mee te gaan een DAB+ radio gekocht(waar ik vooral bluetooth van gebruik) Kenwood 504DAB met een tweetal mooie 6x9 inch 5 weg( Pioneer TS-A6990F ) speakers. De radio was makkelijk aansluiten en paste goed in het gat dat ik al eerder (voor een slechtere radio, sorry puristen :lol: ) had gemaakt. De speakers konden niet zo op de hoedenplank, dus daarvoor houders getekend in Fusion360 en geprint(4 keer 9 uur…), maar het resultaat is heerlijk om naar te luisteren.

De cable management is nu we ietsje beter:

Hier goed te zien dat de linker pootje van het 3e remlicht een bocht heeft:



De laatste upgrade(op het moment) is een dashcam met camera naar achteren. Ik had al een dashcam(hele goedkope van AliExpress), maar wilde iets beters die niet steeds van de ruit viel. Ik kwam toen binnenspiegels met dashcam tegen en heb uiteindelijk de Azdome PG12( AliExpress , let op invoerbelasting... ) met gps en achterruit camera gekocht.
Omdat de pootjes van het 3e remlicht het begaven heb ik hier nieuwe voor geprint met petg, maar met houder voor de tweede camera. Hierdoor waren geen extra gaten nodig en is het minder opvallend. De dashcamspiegel is een stuk groter en de houder ervan te groot om de kleine spiegel van een amazon vast te houden. Om dit te verhelpen, een tekening van de gewone spiegel gemaakt(scannen en overtekenen), rand eromheen en dikker gemaakt, zodat het over de spiegel heen valt en de dashcam wel strak vast zit. De eerste versie zat iets te laag(nog minder zicht…), dus uitsnede iets verplaatst zodat de dashcam iets hoger zit. Naast leuke beelden(voor verzekering en crash filmpjes) is het ook een veel fijnere spiegel dan wat er origineel op zit, veel groter.
(Een GPS tracker met een sim kaartje is ook fijn in het geval dat hij gestolen wordt en kost maar een paar cent per dag)

Eerste houder(oranje) met dashcamspiegel:

Nieuwe houders voor 3e remlicht en achterruit camera:



Dit zijn alle upgrades van de afgelopen 2 jaar, naast APK klaar maken, LPG inbouwen, het eindeloze gepruts met remmen(lekkende klauw, gloeiende trommels, lucht, etc) en slechtste plamuur en verfwerk(Hammerite met de kwast..). Daarnaast ook mn vader helpen met z’n gouden 245 ombouwen naar elektrisch .

Op het moment bezig met meerdere upgrades, zoals elektrische temperatuurmeter( naar voorbeeld van Matthias Dejonckheere ), electrische fan en een touchscreen voor op het dashboard(zoals tesla, maar dan kleiner) op basis van een STM32H7 microcontroller.


Ik heb de tekeningen van de 3d geprinte onderdelen op volvo.arend-jan.com gezet(mag niet op dit forum) en kan ook wel eens wat printen voor degenen zonder printer. Opmerkingen of vragen zijn altijd welkom!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2021 17:30 #191806 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Volvo Amazon '71: Upgrades
Wanneer je een nieuw audiosysteem koopt om de herrie van de motor te onderdrukken, raad ik je aan een nieuwe versnellingspookhoes te kopen en te monteren .Dat zal de herrie van de motor aanzienlijk verminderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2021 10:44 #191847 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Volvo Amazon '71: Upgrades
Ik las dat je er niet uit kwam met de centrale deurvergrendeling. Het is inderdaad wel een klusje om het werkend te krijgen. Ik heb het als volgt gedaan: Op de slotplaat zit een beugeltje waarop een stangetje zit dat achter de klink zorgt voor vergrendeling/ ontgrendeling. Ik heb in dit beugeltje naast de bevestiging van het stangetje een gaatje geboord en daar een m4 boutje in gedraaid. Aan het eind van dit boutje heb ik het stangetje van de centrale vergrendeling geplaatst. Hierdoor kom je terecht buiten het compacte slotmechanisme en heb je meer hefboom waardoor de motor van de centrale vergrendeling zijn werk kan doen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groet, Paul Franse

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2021 12:46 #191848 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Volvo Amazon '71: Upgrades
Dag Arend-Jan,

Wat een leuk verhaal. Ben erg benieuwd naar de intervalschakelaar die je hebt ontworpen. Ik heb een katterug en zou er best eentje willen monteren. Had vroeger in de Amazons die ik heb gehad een exemplaar van Hella dat traploos instelbaar was van 2 tot 30 x per minuut.

Mijn zoon is ook een tovenaar op de 3D printer. Hij heeft zelfs de glaasjes van de kentekenverlichting van de Katterug voor me geprint evenals de asbakknopjes en de rozetten onder de opener en raamslinger op het portier. Ik heb zo'n 15 3D-geprinte onderdelen op de Katterug.

Succes,

Rik Tuin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2021 14:24 #191851 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Volvo Amazon '71: Upgrades
Met wat zoeken kun je de Hella schakelaar nog steeds kopen. Nordicar heeft een replica in zijn webshop, kost 89 euro. Geschikt voor Amazon en mogelijk ook kattenrug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2021 15:03 #191852 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Volvo Amazon '71: Upgrades
Oké, zal ik ook eens naar kijken. Had die moeite eerlijk gezegd nog niet genomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arend-Jan van Hilten
  • Arend-Jan van Hilten's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
05-01-2021 12:44 #191863 door Arend-Jan van Hilten
Beantwoord door Arend-Jan van Hilten in topic Volvo Amazon '71: Upgrades
Bedankt voor de tips @Niek en @Paul, als het weer een beetje mooi weer is ga ik weer een deur openschroeven.

De Katterug ruitenwisser schakelaar schakelt twee draden, 1 naar 12V bij aanzetten en 1 naar aarde bij uitzetten, mijn schakeling heeft dan ook twee relais om beide te schakelen.
De Hella schakelaar schakelt er maar eentje en de schakeling staat altijd aan, itt mijn schakeling, die alleen aangaat als de knop een standje is uitgetrokken.
Ik weet niet wat er gebeurd als er maar een draad wordt geschakeld.
Ik zal eind deze week een paar fotos plaatsen van de intervalschakeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arend-Jan van Hilten
  • Arend-Jan van Hilten's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
10-01-2021 20:04 #191971 door Arend-Jan van Hilten
Beantwoord door Arend-Jan van Hilten in topic Volvo Amazon '71: Upgrades
Vanmiddag een filmpje gemaakt van de intervalschakelaar:

De interval tijd kan aangepast worden, is een variabele in de code.

Ook van mn dashcam een opname gepakt en de achtercamera erbij geplakt:

(dat het hapert komt waarschijnlijk door slechte sd-kaart kwaliteit)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arend-Jan van Hilten
  • Arend-Jan van Hilten's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
09-06-2021 18:54 - 09-06-2021 18:56 #194412 door Arend-Jan van Hilten
Beantwoord door Arend-Jan van Hilten in topic Volvo Amazon '71: Upgrades
 Afgelopen tijd weer wat ‘upgrades’ gedaan:

Ten eerste stond er al anderhalf jaar 30 liter benzine in de tank, die ik waarschijnlijk niet meer ga verstoken omdat ik heerlijk op LPG rij. Daarom heb ik de benzine maar gedoneerd aan m’n zwager zijn grasmaaier. Hij wilde de benzine het liefst gefilterd, dus daarom de leiding losgehaald van de carburateur en in de jerrycan gestopt. Benzineafsluiter open gezet, motor aan en na een half uurtje was de tank leeg genoeg en kan m’n zwager weer wat weilanden maaien.

 

Spiegels zijn altijd een feest bij Amazons, daarom ook de grotere binnenspiegel, maar ik wilde mijn rechter buitenspiegel ook iets beter maken. Het is een spiegel die op de felsrand geklemd zit en alleen maar de berm laat zien door de hoek. Hier heb ik een dodehoekspiegel voor een vrachtwagen( www.aliexpress.com/item/2027087908.html 95mm) op geplakt, zodat ik iets meer kan zien. Het is okay, maar een goede buitenspiegel (met zo’n wig) is waarschijnlijk beter.

 

Na ‘aanbeveling’ van Stijn v.d. Linde (zie www.volvokv.nl/forum/mijn-restauratie-pr...nden?start=20#192913 ) heb ik een 3e remlicht streng gekocht ( www.aliexpress.com/item/1005001802650878.html ), maar i.p.v. alleen de rode leds (alleen remlicht) had ik leuk gekozen voor de 7 kleuren variant. Dit had ik gedaan omdat mijn auto geen achteruitrijlampen heeft, waar ik deze streng dan voor zou kunnen gebruiken. Eenmaal aangesloten was het toch iets te veel disco dan gehoopt. Bij remmen knipperen de lampjes een paar keer voordat ze constant aan gaan en zo nog wat grappen. Hier ga ik dan maar zelf een controller voor maken. 


Een kabel van mijn achterlichten was opeens stukgegaan, precies op de laatste millimeter voor het contactje van de bayonetfitting. Het onderdelendepot had de contactjes niet, maar gelukkig Rick Donkers wel ( www.rdae.nl/1603001-00-glaszekeringkontakt-messing.html , staat niet in beschrijving, maar werkt ook voor BA15S en BA15D). Deze zijn met de gewone ongeïsoleerde krimptang te krimpen. Ik had makkelijk dat ene lampje kunnen repareren, maar toch gekozen om de hele kabelboom vanaf de stekker in de kofferbak te vervangen, ook omdat er ooit iemand een trekhaak onder heeft gezet met van die matige snijverbinders en een paar kroonsteentjes. Het was een middagje werk samen met mn vader, maar het is weer mooi geworden met een nieuwe trekhaak met nieuwe kabels, overal nieuw draad en allemaal nieuwe contactjes op de lampen en ook niet meer de plakbende zoals eerst.
     


Afgelopen weekend even bezig geweest met het verbeteren van de elektrische installatie onder het dashboard en alle fratsen die ik de laatste tijd heb toegevoegd. Ik had mooi steeds een draadje doorgeknipt, splitsing met een schuifstekkertje gemaakt en klaar, maar dit was een beetje lelijk en een bende geworden. Toen ik bij Rick Donkers die contactjes kocht, gelijk een steekzekeringhouder gekocht, waardoor nu alles afgezekerd kan worden. Daarnaast een relais toegevoegd, waardoor het contactslot niet de stroom schakelt voor de radio, dashcam etc., maar schakelt het contactslot alleen dat relais die de elektronische componenten aanzet.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2021 08:02 #194439 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Volvo Amazon '71: Upgrades
Goed bezig Arend-Jan,

Bijzonder dat ze bij het remlicht de andere variant ook anders laten werken. In mijn 'simpele' versie is het gewoon aan of uit zonder geknipper (gelukkig maar).

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.