Ombouw Volvo 240 naar elektrische aandrijving
- Erik van Hilten
- Junior lid
In de kerstvakantie van 2019 had ik tijd om rond te kijken en kwam via marktplaats een redelijk gave 245 tegen uit 1982. Goudkleurig was niet mijn eerste keus, maar is wel toepasselijk dit project en ik vind het steeds mooier. De auto had 7 jaar stilgestaan in een boerenschuur, een proefrit zat er niet in, de auto was helemaal ingebouwd. Maar ach, de motor zou er toch uitgaan, dus maakte me niet zoveel uit of ie wel of niet reed, als de body maar gaaf was. Dat laatste klopte enigsinds, maar wist ik toen nog niet.
Na een week kwam de auto rijdend met garageplaten naar ons, en kon de auto een wasbeurt krijgen, ook onder de motorkap.
Inmiddels een plan bedacht hoe het ombouwproject op te starten: eerst rijdend te krijgen en in het najaar de ombouw starten, zodat in de tussentijd eventuele problemen aan het licht zouden komen. De banden, remmen, vering, schokbrekers, uitlaat en distributieriem+waterpomp is daarom meteen vervangen, zodat de auto door de APK kon komen. Dat lukte al was het inmiddels wel enkele maanden later. De auto reed enkel op LPG, maar dat geeft niet, en hij rijd heerlijk.
De stoelen bleken, zoals met de meeste auto's uit dit tijdperk, doorgezakt, dus die heb ik bij Jolanda van Stofstyle laten herstellen en van een nieuw fris lapje voorzien in dezelfde kleurstelling als de auto.
In de zomer is onze zoon met de auto naar Duitsland op vakantie geweest en erna nog even naar Groningen. Tijdens deze test bleek dat de koppeling helemaal slecht was, dus dat is inmiddels ook vervangen. Ook had ik inmiddels gemerkt dat de dorpels en wielkastrand krokant waren, maar deze zijn nu professioneel gerepareerd.
De volgende stap is nu de ombouw te beginnen, en ik ben erg blij dat dat nu ook van start gaat. Met hulp van Lars Rengersen heb ik hetzelfde type Siemens motor aangeschaft, welke ik deze week kan opgehalen. Het avontuur gaat beginnen!!
De elektromotor wordt via een speciale adapterplaat aan de bestaande versnellingsbak gekoppeld. Op de as van de motor komt een koppelstuk (puck) die verbind met het vliegwiel uit een B18/B20 motor.
De bestaande 2.1 motor gaat nu uitgebouwd worden, net als gasinstallatie, uitlaat, K-Jetronic systeem enzoverder.
Ik wil hier regelmatig een update over de ombouw plaatsen, hoop dat jullie dit leuk vinden te lezen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 798
Ik ben ook benieuwd of je het net zo ingewikkeld en uitgebreid gaat installeren als Lars doet of dat je nadenkt over een eenvoudiger concept, dat mogelijk ook navolging kan krijgen.
Met belangstelling kijk ik uit naar het vervolg!
Succes en groeten,
Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat is al een eerste uitdaging, met de beperkte ruimte in de garage Ook wil ik het nu zo (relatief) eenvoudig mogelijk houden, dat is makkelijker (en naar verwachting sneller). Ook voor later in het onderhoud. Waar mogelijk wil ik gebruik maken van bestaande onderdelen of systemen.
In tweede instantie kan ik wanneer dit project afgelopen is nog extra opties inbouwen, zoals geavanceerder display, stuurbekrachtiging, airco, elektrische rembekrachtiging e.d., maar dat is het doel nu niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Er is overigens al een elektrische 245, wellicht kun je daar nog wat tips krijgen.
Weet iemand hier op het forum wie dat was ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- G. Los
- Premium lid
- Berichten: 146
Erik van Hilten schreef : Ik wil hier regelmatig een update over de ombouw plaatsen, hoop dat jullie dit leuk vinden te lezen.
Jazeker! Zeer leuk en informatief om te lezen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Franse
- Platinum lid
- Berichten: 362
Life is what you make it!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ja deze auto ken ik, tenminste van toen hij een paar jaar geleden op de beurs stond. Is ook een van mijn inspiraties.Paul Franse schreef : Dat is Martijn Hendriks. Schitterende auto overigens, die 245. m.facebook.com/electricvolvo
De motor en motor drive (frequentieregelaar) heb ik zondag op kunnen halen, het begin is er.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De uitlaat tot aan het spruitstuk verwijderen en ook de aandrijfas meteen loshalen. Ondertussen kon Rob de gastank loskoppelen en eruit halen. Ook de benzinetank werd meteen verwijderd. Dit ging nog wat lastig, omdat de vulleiding star vast zit aan de tank. Het rubber van binnenuit naar buiten duwen en verwijderen. Ook alle slangen loshalen, daarna met een draaiende beweging kwam de tank eruit.Met de takel op de uiterste stand en met wat geweld kwam de motor los. Uiteindelijk is het allemaal voorspoedig gegaan.
Bij het verwijderen van de stalen benzineleiding zagen we dat deze heel broos was; hij brak door op een andere plek als waar we hem doorzaagden, blij dat dit nu verleden tijd is.De versnellingsbak (M46) losgehaald van de motor en meteen het "magic number" opgemeten. Het magic number is de afstand die de krukas (montage vliegwiel) terugvalt binnen de motor (aansluitvlak belhousing).
Bij mij was dit 3.4 mm ( /- 0.2 mm), redelijk veel tolerantie dus. Dit zal voornamelijk komen door mijn meetmethode en wellicht ook vlakheid van het aansluitvlak. Aan de hand van het magic number wordt de adapterplaat en de puck (voor montage vliegwiel op de elektromotor) getekend. Het tekenen van de adapterplaat en de puck gaat in samenwerking met Lars en is uitbesteed aan New Electric. New Electric heeft meerdere 240's inmiddels voorzien van elektrische aandrijving. Lars adviseert en begeleid mij vanuit zijn bedrijf EVCreate. Met auto van de dochter is de auto rustig naar huis gesleept, zodat ik in de thuisgarage verder kan sleutelen en alle roestige delen kan behandelen.
Ook de versnellingsbak kreeg een een opknapbeurt, waarschijnlijk de eerste in bijna 40 jaar. Na behandeling met Dasty en Remmenreiniger (in willekeurige volgorde) is deze weer blinkend. Helaas zag ik nu wel dat er een scheurtje lijkt te zitten in de bellhousing. Precies heb ik het nog niet bekeken, maar wellicht moet er een ander voor komen.
Vandaag is de versnellingsbak naar Lars gegaan, samen met het vliegwiel, zodat ze bij New Electric een goede passing van de adapterplaat kunnen garanderen en deze gaan produceren. Ondertussen kan ik me richten op de elektrische aansluiting tussen de motor en de drive (frequentieregelaar), plus het ontroesten van de motorruimte.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arend-Jan van Hilten
- Senior lid
- Berichten: 50
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.