1800ES restauratie

Lees meer
20-02-2018 23:37 #175283 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800ES restauratie
Het is inderdaad gemakkelijker om de sierlijst er in te zetten als de ruit er nog niet in zit...kan ook als hij al in de sponning zit, oefening baart de kunst

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2018 23:55 #175285 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Ik heb de oude chrome lijst nog, daar heb ik een beetje mee geoefend en met een dik touwtje kun je de rubber open laten staan zodat ie in de chromelijst vastgrijpt. Blijft wel lastig denk ik hoor. Ik ga wel een nieuwe lijst kopen. Ik ga t posten als hij zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2018 00:00 #175286 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 1800ES restauratie
Ik heb de sierlijst bij mijn amazone met de ruit erin gedaan.
Je moet in de gleuf een 3mm electriesche soepele draad leggen.
Leg die draad goed onder in de gleuf.
Hierdoor gaat de gleuf aan de bovezijde iets open staan.
Doe voldoende afwasmiddel in de gleuf daar het achteraf somsnodig is om de lijst iets te verschuieven
Het volgende moet je met twee man doen.
Je legt de sierlijst zo diep mogelijk in de gleuf,
Dan trek je de electriesche draad er langzaam uit terwijl je helper de lijst verder in gleuf drukt.
Op deze manier lukt het mij om de voor en achterruit binnen een uurtje er in te krijgen.
Gebruik geen te dikke draad daar de gleuf te ver open gaat staan en je de draad er slecht uit krijgt,te dun jrijg je de lijst er slecht in.
3mm werkte bij mij het beste.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2018 11:33 #175292 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Bedankt voor de tips Johan. Ik ga het proberen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2019 16:32 - 15-03-2019 11:18 #182414 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Het is al weer even geleden dat ik voor het laatst iets op het forum heb gezet, ik heb niet stilgezeten,maar dat was meer omdat er in huis ook het een en ander moest gebeuren. De 1800 heeft even op de laatste plaats gestaan maar aan het eind van de afgelopen winter heb ik de draad weer opgepakt en de Volvo klaar gemaakt voor de taxatie en de RDW keuring. Ik hoop over een maand te kunnen rijden.


Een lastige klus was het monteren van de chrome strip in de voorruit rubber. ik was alleen en dat maakte het niet makkelijker. Met zeep en een touw heb ik m na een aantal pogingen erin gekregen.


Na het monteren van de ruitenwissermotor en de electrische bedrading achter het dashboard kon de nieuwe bekleding erin. Ik heb een complete set zwart interieur bij Veteran Parts in Zweden besteld. De deurpanelen, de panelen bij de voetenruimte en bij de achterbank zijn kant en klaar. Voor de bekeding van de wanden in de achterbak moet je zelf hardboard op maat zagen en buigen. De passing was allemaal goed.



Ook de stoelen krijgen nieuwe hoezen en nieuw schuim. Die heb ik wel laten doen door een bekleder,maar toch niet naar volle tevredenheid.





De achterbank is van skai en nog in goede conditie, die heb ik met zwarte leerverf geverfd.




Het stuur heb ik opnieuw met leer bekleed omdat ik geen goede hoes kon vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2019 18:02 - 15-03-2019 11:21 #182416 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Met de bekleding er grotendeels in kunnen nu eindelijk de deuren er weer op. dat ging best vlot, de nieuwe rubbers in de deursponning lijken wel wat dikker of stugger dan de originele, die zijn echter compleet vergaan. het monteren van het slot, de raamsponning en de ruit was een kwestie van aanhouden van de goede volgorde, dit had ik al uitgezocht omdat er een andere linkerdeur op gekomen is. Deze had een aantal andere ophangpunten voor de raamslinger, de deurgreep aan de binnenkant en ook de gaten voor het slot. Daar was ik gelukkig achter gekomen voordat de verf erop ging. Het was wel een gedoe om de likrubber aan de buitenkant van de ruit er stevig op te krijgen. Die heb ik uiteindelijk op de chromelijst vastgepopt met vlakke popnagels.



Het afstellen van de ruit duurde ook nog even maar is uiteindelijk redelijk goed gegaan. met de deurpanelen op de deuren kan nu de laatste bling erop. De grille omlijsting heb ik opnieuw laten verchromen daar zat een deukje in.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2019 18:15 #182417 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic 1800ES restauratie
Dat wordt een heeeel mooie, en prachtige kleur, mijn favoriet!!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2019 18:33 - 15-03-2019 11:27 #182418 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
De originele kabelboom voor de injectie was echt op, daar had ik al eens een andere voor gekocht op de beurs in Rosmalen. Na wat wikken en wegen toch besloten deze er toch ook uit te trekken en een nieuwe te maken ook al functioneerde hij nog goed. Hij voelde erg stug aan en dan is het alleen maar wachten op problemen.



De bedrading lijkt op sommige plaatsen wel ongekookte spagetti.

De oude kabelboom gecopieerd met nieuwe rubber hoesjes.



De stekkers die in het plastic stekkerblok gestoken worden zijn niet meer te vinden. Daarom heb ik de stekker afgeknipt en nieuw draad erop gesoldeerd. Met wat gekleurd draad om het wat overzichtelijker te maken



Wel een leuke klus die een dag of 2 duurde



Starten en lopen, dat geeft een goed gevoel.

Er is nu niet veel meer te doen. Voordat de auto naar de RDW gaat wordt ie getaxeerd, mischien dat we daar nog iets tegenkomen. 9 April a.s. is de grote dag, dan zet ik wel weer wat op t forum..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2019 09:51 #182433 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800ES restauratie
Heel netjes gedaan, ben benieuwd wat het aan materiaal heeft gekost... zo'n injectiekabelboom kost ruim 400 euro en snap dat je daar zelf mee aan de slag gaat.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2019 10:58 - 15-03-2019 11:01 #182434 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Ik was ongeveer €200 kwijt. Het had voor wat minder gekund want ik heb de rubbers voor de stekkers niet bij VKO gekocht. Ik kwam er achteraf pas achter dat ze daar de beste prijs hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.