1800ES restauratie

Lees meer
14-09-2017 07:02 - 16-09-2017 09:59 #171801 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Het heeft even geduurd en ik weet ook niet meer precies hoeveel rondes er uiteindelijk geweest zijn, maar op een mooie dag stuurt Jos mij het bericht dat de auto zover klaar is dat er gekit kan worden. Dit is een paar dagen werk maar niet zo moeilijk, dat hoeft Jos niet te doen en daarom doe ik het zelf. Zo spaar ik uren uit die ik anders aan de spuiter moet betalen. Jos wet wel wat hij aan mij overlaat...Een smerig klusje!







Na het kitten van de naden in de binnenkant van de cabine en de koffer en motorruimte heb ik geluidsisolatie aangebracht. Om vocht tegen te gaan worden de randen van de dreunplaten ook afgekit.





Hierna wordt de wagen gekanteld en kunnen de naden aan de onderkant worden afgekit

Uiteindelijk een dag of vijf werk geweest!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2017 07:32 - 16-09-2017 09:53 #171802 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Ik heb gekozen voor een compleet zwart interieur. Om het allemaal strak te houden wil ik de binnenkant dan ook helemaal zwart geverfd hebben. Er zijn maar een paar plekken waar de kleur van de wagen aan de binnenkant te zien is en bovendien scheelt dit in de prijs. De bodem van de cabine en kofferbak worden in de bodyschutz gezet om alles echt helemaal af te sluiten. Dit geeft bovendien ook extra geluidsisolatie.
Dus.. opnieuw de wagen helemaal aftapen en afdekken en weer de spuitcabine in!





Nu wordt de wagen weer gekanteld en gebeurt hetzelde aan de onderkant. De onderkant krijgt ook een laklaag van 2k verf. Dit is samen met de bodyschutz super sterk en geeft een afwerking die makkelijk is schoon te houden





Het strak spuiten van de onderkant met alle hoeken en gaten is niet eenvoudig maar het eindresultaat mag er wezen. Tussen al deze handelingen heeft elke laag zeker een week kunnen drogen. Ook moet er door al het keren regelmatig naar buiten worden gereden om de straalsoda weg te blazen. Dat spul blijft tevoorschijn komen! Nu moet de complete onderkant goed worden ingepakt. Deze afdekking moet er onder blijven tot de auto helemaal klaar is. Weer een klus voor mij!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
14-09-2017 11:09 #171804 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic 1800ES restauratie
Hallo Frits,

Vol bewondering heb ik je fotoreportage bekeken en heb veel respect voor de manier waarop je deze volledige restauratie aanpakt. Leuk om te zien en lezen op hoeveel verschillende manieren mensen de roestverwijdering en bescherming weer aanpakken. Wij zullen er niet meer achterkomen wat de beste manier is geweest. Ik kit geen enkel naadje af met als doel onmiddellijk te kunnen ingrijpen als tussen de gelaste plaatdelen roest ontstaat. Maar ja, mijn P1800 komt niet in de pekel. Maar na 20 jaar ook nog steeds geen enkel plekje roest.
Ik heb wel een vraag: Ben je er zeker van dat je de schokdempers in de vooras niet ondersteboven hebt gemonteerd?

Veel succes en plezier verder met deze prachtige restauratie!

gr. Cor Kraaijeveld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2017 20:15 #171811 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Hallo Cor,
Bedankt voor je reactie, ik heb er gek genoeg niet zo op gelet hoe bij andere wagens de schokdempers zijn gemonteerd
haha ik zal het even gaan nakijken.
Voor wat betreft de roestbescherming, de bodyschutz is als het goed is een lang soepel blijvend goedje. Door de verfbehandeling die erover heen zit is de bodem goed schoon te houden. Ik probeer eigenlijk elke vorm van vocht binnendringen tegen te gaan. De dorpels, deuren en kokerbalken worden zometeen aan de binnekant in de WD40 gezet. De olie kruipt dan van binnen alle naden in. Dit is een manier die door mijn plaatwerker al lang naar tevredenheid wordt toegepast. Je kunt na een tijd zelfs nog tecktyleren over de plekken waar de WD40 heeft gezeten. Dit spul bijt mekaar niet. ben trouwens zeker niet van plan om door de pekel te gaan rijden :-)
Maar je hebt gelijk, je kunt het probleem op veel manieren benaderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2017 20:45 - 16-09-2017 09:49 #171812 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie


De binnen~ en onderkant zijn nu klaar. Er volgt nu een laatste ronde om de wagen strak te maken. De auto wordt in verschillende stappen droog geschuurd tot korrel 500. Het schuren moet vooral met de hand worden gedaan. Er zitten weinig vlakke stukken op de wagen!





Hierna worden de laaste naden dichtgekit

Mijn vrouw heeft mij laten beloven de auto niet goud te laten spuiten:-) Ik vind het wel een mooie kleur maar ik heb er zoveel afgeschuurd, dan krijg ik het gevoel dat ik alles voor niets heb gedaan,ik wil nou wel eens een andere kleur zien! Ik ben een paar keer van gedachte veranderd van groen naar lichtblauw of wit. De spuiter zei, ik bestel de verf pas als hij helemaal klaar is om gespoten te worden.



Na veel plaatjes gekeken te hebben heb ik (lees mijn vrouw) voor kleur 115 gekozen. Zeegroen.



Een '73 kleur (weet ik! :-) ) maar het staat m super!
Vanwege de metallic in de lak moeten de deuren en motorkap gemonteerd op de carosserie gespoten worden. Dit betekent eerst de dorpels en motorruimte spuiten



Hierna opniew alles afplakken,deuren en motorkap monteren en dan alles spuiten.



Na een laag spuiten volgt een droogtijd, blokken (dof opschuren) en daarna een tweede laag verf en na drogen een laag clearcoat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2017 21:02 - 14-09-2017 22:42 #171813 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Pfff!
Dit draadje is nu bij vandaag aangekomen.

Ik heb de vooras en de motor en andere onderdelen meegenomen naar de spuiter. We hebben de auto enkele keren op een karretje vervoerd maar daar is hij nu te kwetsbaar voor. Binnenkort gaan de assen en wielen eronder. Later monteren we de motor en vooras door de carrosserie eroverheen te plaatsen.

Maar eerst gaan we het resultaat van 7 maanden bij de spuiter bekijken! We mogen hem zelf uitpakken. Kerstdag in september!


Werkelijk schitterend...


Selfie






Vanaf nu probeer ik jullie up to date te houden over mijn 1800ES!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2017 19:16 #171835 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Ergens in juli heb ik de stoelbekleding en het tapijt en nieuwe riemen besteld bij VP in Zweden. Toevallig wordt de bestelling deze week geleverd. De stoelframes had ik al onderhanden genomen. Aan de linkerstoel zat nog wat laswerk. Daarna heb ik de frames gestraald en in de POR 15 gezet. Het monteren van de rugleuning aan de zitting leverde in het begin wat problemen op omdat de assen moeten oplijnen met de veer onder spanning. Ik kreeg het niet voor elkaar. Met 2 bandenlichters,tieraps en wat ijzerdraad kon ik de veer onder spanning fixeren. De montage was toen makkelijk.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-09-2017 13:31 #171870 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic 1800ES restauratie
Dag Frits,
Ik zie dat de onderste fuseekogel op de onderste draagarm gemonteerd zit. Origineel zit de kogel onder in het U profiel van de draagarm.
Dit om te voorkomen bij het op de wielen zetten dat U zou denken dat de voorveren ingezakt zijn.De foto's zeggen genoeg over de
vakkundige restauratie van de 1800 ES.
Groeten en sucses Albert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-09-2017 14:34 #171871 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Hoi Albert, Bedankt voor de tip, ik ga het nakijken.
Groeten Frits

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-09-2017 14:34 - 18-09-2017 14:56 #171872 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Hoi Albert, inderdaad, op de foto's gemaakt tijdens de demontage zitten ze zoals je zegt. Volgende week gaat de voortrein er weer onder,dan staan we op de brug, kan ik het mooi aanpassen. Ik moet ook de schokdempers nog omdraaien.
Groeten Frits

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.