1800ES restauratie

Lees meer
12-09-2017 15:38 - 16-09-2017 10:24 #171742 door 14652-dummy
1800ES restauratie is gemaakt door 14652-dummy
Hallo allemaal, even voorstellen, mijn naam is Frits Bonder. Ik ben sinds 2015 lid van de vereniging,ik ben 50 jaar oud en woon in Lelystad. Dit is mijn eerste post.

Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik een auto restaureer, een lang gekoesterde wens. Het ontbrak mij echter aan een lekkere werkruimte, ik ben drie jaar bezig geweest om zelf een garage te bouwen in de achtertuin. Hierna is de zoektocht begonnen naar een geschikte1800/1800ES. Eentje met werk zodat ik ook lassen en plaatwerken kan leren.
Ik ben nu samen met mijn vader precies 2 jaar bezig met de restauratie van een '72 ES. Door een handelaar vanuit Californië naar Nederland gebracht en ik heb de auto uiteindelijk( na een behoorlijk lange zoektocht )via markplaats gevonden.
Alhoewel de auto inmiddels klaar is voor afmonteren wil ik jullie graag laten zien wat er allemaal al gebeurd is





11 september 2015
De auto wordt thuis bezorgd. 1800ES met M41 bak. Chassis nr 1773


De auto ziet er wat vermoeid uit maar tijdens de inspectie op de brug ziet de auto er gezond en hard uit



Dit interieur gaat m in ieder geval niet worden



De auto loopt en remt maar daar is ook alles mee gezegd.Toen de auto voor het in mijn garage stond ben ik meteen begonnen met de demontage( achteraf niet de beste volgorde,daarover later meer), alles in zakjes, labellen foto's maken en opbergen, alle moeren en bouten gingen op een (ophanging linker voorbumper) na allemaal los. Tijdens de demontage kwamen we er wel achter dat de auto een behoorlijke klap had gehad van links voor. De linkerdeur vertoond schade en er zit een coupe raam in dat natuurlijk niet goed afsluit en het linker voorscherm zat onder een behoorlijke laag bondo.
Verder had de 1800 de roest op de gebruikelijke plekken voor een 1800ES. De dorpels bij de A stijl, accubak en de ondersponning van de achterruit.



Eindelijk in de garage!



Roest bij de achterklep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2017 16:39 - 16-09-2017 10:34 #171745 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Na een dag of wat demonteren kan de motor eruit. We doen het allemaal voor het eerst dus dat ging met wat zenuwen gepaard. Uiteindelijk ging alles zonder problemen. We hebben de auto met de voorwielen op blokken gezet zodat de bak de draai kan maken zonder de grond te raken.





April 2016

Wat nu? Alles met de hand schuren?, beitsen? Ik heb besloten dat de auto gestraald moest worden met soda voor het mooiste resultaat. Ik maak een afspraak met Carls Classic Car Factory in Ridderkerk. Hij had niet meteen tijd dus dat geeft ons ondertussen tijd zoveel mogelijk kit en teer van de auto te halen om de de tijd in de straalcabine te verkorten.



Assen, alles smerig maar wel gangbaar



Een behoorlijke laag bondo op het linker voorscherm



Eén van de vorige ejgenaren heeft even overwogen om de auto na de schadereparatie aan de linker voorkant cypress groen te laten spuiten. Hij is kennelijk van gedachte veranderd over het groen zit een bronskleur gespoten. De kwaliteit daarvan is zo slecht dat je jezelf gaat afvragen hoe de wagen gebruikt is en wat voor problemen dit met zich mee gaat brengen



De wagen is van onder keihard,wel een paar kleine gaatjes in de bodem maar geen rotte kokerbalken o.i.d. De volvo undercoat geholpen door het gunstige klimaat heeft zijn werk gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2017 17:40 - 13-09-2017 13:47 #171746 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
We hebben een passende deur gevonden en een passend tochtraam

Na volledige demontage kan de wagen op transport..


Zonder kleerscheuren in Ridderkerk aangekomen



We zijn de auto wel een aantal weken kwijt. Terwijl Carl aan de slag gaat heb ik mooi de tijd om te beginnen met het schoonmaken van de onderdelen en het inventariseren van wat er allemaal vervangen moet worden

Het bedrijf heeft fantastisch werk geleverd!




Nu wordt pas echt duidelijk waar de roest zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2017 18:04 - 13-09-2017 15:07 #171747 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie

Terwijl de wagen bij de straler staat kan ik beginnen met met het schoonmaken van alle onderdelen. Omdat ik alle bouten en moeren wil hergebruiken worden die eerst gereinigd en op de foto gezet. Alles gaat nl in een emmer naar de verzinker. Dat wordt nog een leuke uitzoekerij! De zelfborgende moeren worden wel vervangen.
Terug van de verzinker wordt alles met behulp van de foto's, het onderdelenboek en de website van VKO In sorteerdoosjes voorzien van de onderdeelnummers opgeborgen. Ik heb in feite een bouwpakket gemaakt.

Het klinkt allemaal vrij snel en makkelijk maar we zijn nu alweer een jaar bezig. Terugkijkend naar de foto's is het een enorme hoeveelheid werk geweest!
Op internet een bedrijf gevonden waar je zelf aan de gang kunt gaan met een straalcabine. Daar hebben we de nodige tripjes naartoe gemaakt!
Na het stralen is alles in de epoxy gezet en daarna geverfd met POR15.


Wielophanging


Kachel, luchtfilter



Voor het verven hebben we alle rubbers van de wielophanging vervangen. Daar zat niets bruikbaars meer bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2017 18:40 - 13-09-2017 15:16 #171748 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Ik ga er voor het gemak vanuit dat de achteras niet versleten is. Ik heb geen gereedschap en ook niet de kennis om het uiteindelijk dan ook te reparen. Bovendien moet het ook allemaal nog even betaald worden! Ik heb de achteras uiteindelijk met de hand schoongemaakt en geverfd. Als de as niet goed blijkt te zijn kunnen we m altijd nog zonder al teveel moeilijkheden (laten) reviseren.

De auto is klaar bij de straler,
Heel benieuwd, het resultaat mag er zijn!




Fijn dat je weer thuis staat!

Nu kunnen we eindelijk gaan lassen en een beetje plaatwerken Heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, ik heb me ingelezen en natuurlijk op het onmisbare internet heel wat filmpjes bekeken. Uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en begonnen. Grootste probleem was de achterklep. De plaat aan de binnenkant van de kofferruimte was zo versleten, die heb ik er compleet uitgeslepen. Voordat ik dat gedaan heb heb ik eerst kartonnen sjablonen gemaakt van de randen



De rand daaronder was ook verroest maar ik moet wel wat houvast hebben om te kunnen meten en klemmen
Met karton sjablonen de lijnen bepaald en in 2 stukken het liggende gedeelte van de rand op maat gemaakt en erin gelast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2017 18:58 #171749 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Langzaam begin ik weer een beetje grip te krijgen op de achterkant, alles ging niet in één keer,secuur meten en nauwkeurig werken.
Het gedeelte wat ik eruitgeslepen heb is niet meer te verkrijgen,er worden ook niet veel ES sen gesloopt.
Zelf maken dus ..Na een aantal pogingen gaat het plaatwerken en lassen steeds beter.




Hoewel ik best tevreden was met het resultaat heb ik het paneel er niet ingelast. Er zat naar mijn idee teveel spanning in het hele gebeuren. Gelukkig .. op mijn jacht naar onderdelen kwam ik bij een mede volvo enthausiast thuis. Hij had niet alleen wat mooie tweedehands chrome maar ook een vriend in het buitenland die een ES aan het slopen was voor de onderdelen.
Zijn ES had nog een goede achterkant die hij er wel voor mij uit wilde slijpen.
Ik had dus een orgineel die precies op mijn gedane werk pastte!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2017 15:35 #171767 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie

Uiteindelijk past het raam er weer in

Verder was er roest in de accubak


Toen moest de slijptol nog in de dorpels. Daar heb ik wel een beetje tegenop gezien. Wat ga ik aantreffen en kan ik het zelf dan ook herstellen. Aan de linker dorpel beginnend met een klein gat ben ik steeds verder gaan slijpen tot ik overal goed staal kon zien. Toen een rot deel uit de middendorpel gehaald en vervangen.



Het eindresultaat links. Ik ben een beetje laks geweest met foto's maken.

De rechterkant is daarna aan de beurt

De binnen dorpel zag er nog goed uit op een paar gaatjes na. Die heb ik ruim uitgeslepen en ik heb er nieuw staal ingelast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2017 15:45 - 15-09-2017 12:17 #171768 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Ook de vloer had aandacht nodig.

De bout van de linkerbumper was afgebroken en ik kon hem niet uitboren. Uiteindelijk heb ik m uit de kokerbalk geslepen. Op het plaatje dat hierin moest een nieuwe moer gelast en de kokerbalk weer dichtgelast



Ik wilde ook van de zijverlichting af. Naar mijn smaak verstoren ze de mooie ronde lijnen van de body.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2017 16:32 #171773 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Eind maart 2017 is het eindelijk zover. De wagen kan naar de plaatwerker. Jos Broers Customworks in Blokker NH. Ik ben de wagen wel een paar maanden kwijt ,hij gaat er niet nonstop aan werken. Heel fijn want ik heb de ruimte in de garage nodig voor het verder schoonmaken en opknappen van de onderdelen.

Wat ik verder wil uitbesteden is de revisie van de motor. Ik weet eigenlijk niet zoveel over de staat van de motor. Ik ben de garage ingereden en ben met demontage begonnen. Ik had bv beter eerst even de compressie kunnen testen.
Ik heb het nog nooit gedaan,ik kan niets meten omdat ik geen gereedschap en kennis genoeg heb en ik wil graag alles onder één dak laten doen.
De motor heb ik uiteindelijk naar Tinus Tuning gebracht. Ik wilde een revisie op basis van de staat van de onderdelen om uiteindelijk tot een soepele motor te komen met iets meer dan de orginele pk's.



Het blok gaat op transport

De resultaten van eerste inspectie en metingen;
Krukas netjes op maat, polijsten lagertappen is voldoende
Nokkenaslagers deels kapot,vervangen
Hoofdlagers erg netjes
Drijfstanglagers matig,vervangen
Oliepomp goed, hergebruiken
Nokkenas en volgers vesleten,vernieuwen
Zuigerveren matig,vernieuwen
Geen harde klepzittingen, wel aanbrengen
Klepgelijders inlaat prima
Klepgelijders uitlaat, vervangen

De cylinderwanden zijn binnen tolerantie die worden licht gehoond,er komen nieuwe rubberen krukaskeringen op en we krijgen een TT4 nokkenas met volgers. De distributietandwielset wordt vervangen door een aluminium set. De uitlaatkleppen worden vergroot naar 37 mm
De kop wordt licht geflowed
Nieuwe injectoren. De oude zijn zowat vergaan
Nieuwe waterpomp
Modernere klepdeksel


Ben heeft fantastisch werk geleverd.



Bouten en andere onderdelen zijn inmiddels geglaspareld(inlaat spruitstuk) of zijn terug van de verzinker. Nu gaat het leuke sleutelen echt beginnen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2017 16:54 - 14-09-2017 22:20 #171774 door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
De auto staat voorlopig nog bij de spuiter, dat is voor een volgende post. Ik heb nu llekker de ruimte om aan de voortrein te beginnen..
Ik heb een set bilsteins gekocht voor voor en achter en nieuwe PU rubbers. De vooras was al bij de straler schoongemaakt en daarna in de epoxy gezet. Ik heb m daarna grijs geschilderd





Nieuwe fusees boven en onder



Schijven zijn nog goed. Alle remklauwen waren nog gangbaar, ze zijn grondig schoongemaakt en voorzien van nieuwe rubbers en nieuwe rubber remleidingen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.