- Berichten: 54
1800ES restauratie
- 14652-dummy
- Offline
- Senior lid
Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik een auto restaureer, een lang gekoesterde wens. Het ontbrak mij echter aan een lekkere werkruimte, ik ben drie jaar bezig geweest om zelf een garage te bouwen in de achtertuin. Hierna is de zoektocht begonnen naar een geschikte1800/1800ES. Eentje met werk zodat ik ook lassen en plaatwerken kan leren.
Ik ben nu samen met mijn vader precies 2 jaar bezig met de restauratie van een '72 ES. Door een handelaar vanuit Californië naar Nederland gebracht en ik heb de auto uiteindelijk( na een behoorlijk lange zoektocht )via markplaats gevonden.
Alhoewel de auto inmiddels klaar is voor afmonteren wil ik jullie graag laten zien wat er allemaal al gebeurd is
11 september 2015
De auto wordt thuis bezorgd. 1800ES met M41 bak. Chassis nr 1773
De auto ziet er wat vermoeid uit maar tijdens de inspectie op de brug ziet de auto er gezond en hard uit
Dit interieur gaat m in ieder geval niet worden
De auto loopt en remt maar daar is ook alles mee gezegd.Toen de auto voor het in mijn garage stond ben ik meteen begonnen met de demontage( achteraf niet de beste volgorde,daarover later meer), alles in zakjes, labellen foto's maken en opbergen, alle moeren en bouten gingen op een (ophanging linker voorbumper) na allemaal los. Tijdens de demontage kwamen we er wel achter dat de auto een behoorlijke klap had gehad van links voor. De linkerdeur vertoond schade en er zit een coupe raam in dat natuurlijk niet goed afsluit en het linker voorscherm zat onder een behoorlijke laag bondo.
Verder had de 1800 de roest op de gebruikelijke plekken voor een 1800ES. De dorpels bij de A stijl, accubak en de ondersponning van de achterruit.
Eindelijk in de garage!
Roest bij de achterklep
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 54
April 2016
Wat nu? Alles met de hand schuren?, beitsen? Ik heb besloten dat de auto gestraald moest worden met soda voor het mooiste resultaat. Ik maak een afspraak met Carls Classic Car Factory in Ridderkerk. Hij had niet meteen tijd dus dat geeft ons ondertussen tijd zoveel mogelijk kit en teer van de auto te halen om de de tijd in de straalcabine te verkorten.
Assen, alles smerig maar wel gangbaar
Een behoorlijke laag bondo op het linker voorscherm
Eén van de vorige ejgenaren heeft even overwogen om de auto na de schadereparatie aan de linker voorkant cypress groen te laten spuiten. Hij is kennelijk van gedachte veranderd over het groen zit een bronskleur gespoten. De kwaliteit daarvan is zo slecht dat je jezelf gaat afvragen hoe de wagen gebruikt is en wat voor problemen dit met zich mee gaat brengen
De wagen is van onder keihard,wel een paar kleine gaatjes in de bodem maar geen rotte kokerbalken o.i.d. De volvo undercoat geholpen door het gunstige klimaat heeft zijn werk gedaan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 54
Na volledige demontage kan de wagen op transport..
Zonder kleerscheuren in Ridderkerk aangekomen
We zijn de auto wel een aantal weken kwijt. Terwijl Carl aan de slag gaat heb ik mooi de tijd om te beginnen met het schoonmaken van de onderdelen en het inventariseren van wat er allemaal vervangen moet worden
Het bedrijf heeft fantastisch werk geleverd!
Nu wordt pas echt duidelijk waar de roest zit.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 54
Terwijl de wagen bij de straler staat kan ik beginnen met met het schoonmaken van alle onderdelen. Omdat ik alle bouten en moeren wil hergebruiken worden die eerst gereinigd en op de foto gezet. Alles gaat nl in een emmer naar de verzinker. Dat wordt nog een leuke uitzoekerij! De zelfborgende moeren worden wel vervangen.
Terug van de verzinker wordt alles met behulp van de foto's, het onderdelenboek en de website van VKO In sorteerdoosjes voorzien van de onderdeelnummers opgeborgen. Ik heb in feite een bouwpakket gemaakt.
Het klinkt allemaal vrij snel en makkelijk maar we zijn nu alweer een jaar bezig. Terugkijkend naar de foto's is het een enorme hoeveelheid werk geweest!
Op internet een bedrijf gevonden waar je zelf aan de gang kunt gaan met een straalcabine. Daar hebben we de nodige tripjes naartoe gemaakt!
Na het stralen is alles in de epoxy gezet en daarna geverfd met POR15.
Wielophanging
Kachel, luchtfilter
Voor het verven hebben we alle rubbers van de wielophanging vervangen. Daar zat niets bruikbaars meer bij.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 54
De auto is klaar bij de straler,
Heel benieuwd, het resultaat mag er zijn!
Fijn dat je weer thuis staat!
Nu kunnen we eindelijk gaan lassen en een beetje plaatwerken Heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, ik heb me ingelezen en natuurlijk op het onmisbare internet heel wat filmpjes bekeken. Uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en begonnen. Grootste probleem was de achterklep. De plaat aan de binnenkant van de kofferruimte was zo versleten, die heb ik er compleet uitgeslepen. Voordat ik dat gedaan heb heb ik eerst kartonnen sjablonen gemaakt van de randen
De rand daaronder was ook verroest maar ik moet wel wat houvast hebben om te kunnen meten en klemmen
Met karton sjablonen de lijnen bepaald en in 2 stukken het liggende gedeelte van de rand op maat gemaakt en erin gelast
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 54
Het gedeelte wat ik eruitgeslepen heb is niet meer te verkrijgen,er worden ook niet veel ES sen gesloopt.
Zelf maken dus ..Na een aantal pogingen gaat het plaatwerken en lassen steeds beter.
Hoewel ik best tevreden was met het resultaat heb ik het paneel er niet ingelast. Er zat naar mijn idee teveel spanning in het hele gebeuren. Gelukkig .. op mijn jacht naar onderdelen kwam ik bij een mede volvo enthausiast thuis. Hij had niet alleen wat mooie tweedehands chrome maar ook een vriend in het buitenland die een ES aan het slopen was voor de onderdelen.
Zijn ES had nog een goede achterkant die hij er wel voor mij uit wilde slijpen.
Ik had dus een orgineel die precies op mijn gedane werk pastte!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 54
Uiteindelijk past het raam er weer in
Verder was er roest in de accubak
Toen moest de slijptol nog in de dorpels. Daar heb ik wel een beetje tegenop gezien. Wat ga ik aantreffen en kan ik het zelf dan ook herstellen. Aan de linker dorpel beginnend met een klein gat ben ik steeds verder gaan slijpen tot ik overal goed staal kon zien. Toen een rot deel uit de middendorpel gehaald en vervangen.
Het eindresultaat links. Ik ben een beetje laks geweest met foto's maken.
De rechterkant is daarna aan de beurt
De binnen dorpel zag er nog goed uit op een paar gaatjes na. Die heb ik ruim uitgeslepen en ik heb er nieuw staal ingelast
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 54
De bout van de linkerbumper was afgebroken en ik kon hem niet uitboren. Uiteindelijk heb ik m uit de kokerbalk geslepen. Op het plaatje dat hierin moest een nieuwe moer gelast en de kokerbalk weer dichtgelast
Ik wilde ook van de zijverlichting af. Naar mijn smaak verstoren ze de mooie ronde lijnen van de body.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 54
Wat ik verder wil uitbesteden is de revisie van de motor. Ik weet eigenlijk niet zoveel over de staat van de motor. Ik ben de garage ingereden en ben met demontage begonnen. Ik had bv beter eerst even de compressie kunnen testen.
Ik heb het nog nooit gedaan,ik kan niets meten omdat ik geen gereedschap en kennis genoeg heb en ik wil graag alles onder één dak laten doen.
De motor heb ik uiteindelijk naar Tinus Tuning gebracht. Ik wilde een revisie op basis van de staat van de onderdelen om uiteindelijk tot een soepele motor te komen met iets meer dan de orginele pk's.
Het blok gaat op transport
De resultaten van eerste inspectie en metingen;
Krukas netjes op maat, polijsten lagertappen is voldoende
Nokkenaslagers deels kapot,vervangen
Hoofdlagers erg netjes
Drijfstanglagers matig,vervangen
Oliepomp goed, hergebruiken
Nokkenas en volgers vesleten,vernieuwen
Zuigerveren matig,vernieuwen
Geen harde klepzittingen, wel aanbrengen
Klepgelijders inlaat prima
Klepgelijders uitlaat, vervangen
De cylinderwanden zijn binnen tolerantie die worden licht gehoond,er komen nieuwe rubberen krukaskeringen op en we krijgen een TT4 nokkenas met volgers. De distributietandwielset wordt vervangen door een aluminium set. De uitlaatkleppen worden vergroot naar 37 mm
De kop wordt licht geflowed
Nieuwe injectoren. De oude zijn zowat vergaan
Nieuwe waterpomp
Modernere klepdeksel
Ben heeft fantastisch werk geleverd.
Bouten en andere onderdelen zijn inmiddels geglaspareld(inlaat spruitstuk) of zijn terug van de verzinker. Nu gaat het leuke sleutelen echt beginnen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 54
Ik heb een set bilsteins gekocht voor voor en achter en nieuwe PU rubbers. De vooras was al bij de straler schoongemaakt en daarna in de epoxy gezet. Ik heb m daarna grijs geschilderd
Nieuwe fusees boven en onder
Schijven zijn nog goed. Alle remklauwen waren nog gangbaar, ze zijn grondig schoongemaakt en voorzien van nieuwe rubbers en nieuwe rubber remleidingen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.