Amazon 1966 met 67 Techniek

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
28-03-2016 20:08 #159141 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Vandaag bezig geweest om de steunen van achteras te monteren.
Na uitmeten bleek dat de bevestigingen van de achteras welke tot 1966 gebruikt is 5 cm verder naar achteren zitten als je het laatste type achteras (vanaf 1967) wilt monteren. Arno Pfennings liep tegen dezelfde situatie aan en heeft de draagarmen ingekort en de originele 1966 assteunen gebruikt.

Omdat ik een donor uit 1967 heb was het voor mij makkelijker gebruik te maken van de beugels van de 1967 koets. Bij het losmaken van deze beugels van de donor koets bleek dat al snel de balk waarop deze gemonteerd zit hierbij zwaar beschadigd wordt. De beugels zitten met zo'n 22 puntlassen vast waardoor bij uitboren of los slijpen van beide stukken (zowel de beugel als de balk) weinig over blijft. De dikte van de beugels is ongeveer 2x die van de dikte van het plaat van de balk, deze laatste zal het dus ook bij een luchtbeitel als eerste opgeven,

Ik heb de beugels zo ver mogelijk afgeslepen en vervolgens die van de donor koets op de juiste afstand hier tegenaan gelast. Daartussen zitten bussen om de 2e reactiearm vast te bouten, deze heb ik van Rob Baeten over kunnen nemen.

Resultaat is dat ik nu op de juiste afstand de beugels heb zitten, met als enig nadeel dat ik de onderste reactiearm met 2 dikke carrosserie-ringen moet opvullen.

Hierbij wat foto's, er moet nog wat geslepen worden, maar geeft wel de juiste indruk.




















Het kan ongetwijfeld netter, en het volledig wegslijten van de oude beugel is uiteraard het mooist. Echter de extra stevigheid hier kan geen kwaad. Straks alles in de menie en vervolgens verder behandelen, dan zijn we hier weer voor een hele tijd vanaf.


















Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
02-04-2016 09:16 #159254 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Zo de achteras zit er onder. De beugels pasten perfect, bedankt Rob voor de bussen! Bij het VOD vangband gehaald zodat de ondersteuning van de achteras er onderuit kan. Dan kan de auto weer op zijn wielen en maakt het allemaal wat makkelijker. Dan kan ik ook onder de brug eens goed schoonmaken ;)

Daarnaast gaat er zijdelings een projectje lopen. De Amazon is voorzien van een Weber DCD36 op een Misab spruitstuk. Een vriend van mij zit in de motorfiets tuning en uitlaat bouwerij. Hij kwam met het idee om een setje motorfiets caburateurs te plaatsen. Daar is hier op het forum wel iets over gescherven, maar kon niet 123 een geslaagd traject vinden. Bij V-perfomance hebben ze dit wel gedaan, maar heel veel informatie is er niet. Ik heb nu twee setjes carburateurs liggen, 1x Quad Mikuni 40MM en 1x Quad Keihin CVK40mm. Als het goed is kan ik vandaag een inlaatspruitstuk van een B20E/F ophalen welke als donor gebruikt gaat worden. Het is niet gezegd dat dit een succes gaat worden, maar altijd leuk om te prutsen :D

Hierbij weer wat foto's

























Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2016 13:51 #159264 door Jan Plovier
Beantwoord door Jan Plovier in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Graag een apart topic over de Mikuni! Wil dat graag van dichtbij kunnen volgen! :D

Coupé '69, Combi '64, P1800S '67

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2016 14:04 #159265 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Klasse werk Arco, goed om te zien dat de bussen bij een goede vakman terecht zijn gekomen :) . Ik ben ook heel benieuwd hoe die carb's het gaan doen op deze motor. Misschien zou je ook eens kunnen denken aan een lichter vliegwiel. Ik heb het bij de motor van Arno mee mogen maken tijdens een proefrit. Het maakt de motor echt heel kort, een echt kippenvel gevoel :)

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
06-04-2016 19:50 #159378 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Zo weer een stapje verder.
- Rembekrachtiger geplaatst en remleidingen op maat gemaakt en geplaatst.
- Remmen ontlucht
- Koppeling ontlucht
- Kleppendeksel in de krimplak gezet
- Kabelboom in de motorruimte gerepareerd en opnieuw in kabeltules gezet
- Resterende deel van de bodem in de Loodmenie gezet en afgekit.

Als alles mee zit van de week het een B20F spruitstuk wat als basis gaat dienen voor de Keihin's Ik zal daar een appart topic over maken. Vliegwiel is nog te doen... zal daar eens over nadenken.

Hierbij nog wat foto's





















Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
19-04-2016 22:49 #159703 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
1,5 Week stil geweest, maar niet stil gezeten :)

De koets is gespoten en komt morgen weer naar mijn hal voor de afbouw. Afgelopen week druk bezig geweest met het strak maken en het laatste laswerk (spatbord-randje, kofferbak). Ondertussen is de koets buitenom gespoten, kofferbak is gespoten, en morgen de binnenkantjes (rond de klapramen). Dan kan ik weer verder met het opbouwen van het interieur, ramen en brandstoftank, dan moet alles technisch weer werken. In de tussentijd kunnen de deuren en kappen gespoten worden, samen met de laatste losse interieur-delen.

Ondertussen ook zijdelings bezig met de carburateurs, spruitstuk van de B20E is binnen, en afgeslepen. Dit komt heel aardig uit met de maat van de carburateurs, aankomende week worden er ronde ringen/flensen op dit spruitstuk gelast om de carburateurs te bevestigen. Ook kan ik dan bezig met het aanpassen van het gasstangen-stelsel naar een kabel stelsel.

Hierbij weer wat foto's









































Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
19-04-2016 22:54 #159704 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2016 22:09 #159725 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Wow, mooie plaatjes en mooie mijlpaal!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2016 21:13 #159744 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Prachtig! Zelf gespoten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
21-04-2016 22:38 #159747 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Nee, het spuitwerk is gedaan door een kennis met ruim 30 jaar ervaring op dat vlak. Dat is voor zulke delen niet aan mij besteed.

Ben nu druk bezig met het plaatsen van de ruiten, interieur ect. Volgende week komen de deuren en de week erop de motorkap,zijschermen en kofferdeksel. Half mei moet hij klaar zijn, er staat 4 juni een tourrit gepland en voor die tijd wil ik hem eigenlijk 500km ingereden hebben. Nog genoeg te doen dus :)

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.