Amazon 1966 met 67 Techniek

Lees meer
21-12-2017 08:49 #173998 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
uh... ja je hebt gelijk, de D type heeft rechts opstaande deksel, heb me vergist...
Gelukkig zijn we het eens, overigens je kunt ook een P-type gebruken, die heb ik in de Amazon

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
14-04-2018 20:13 - 14-04-2018 20:19 #176446 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Zo weer een paar maanden en kleine projectjes verder.

1. Keihin's eraf gehaald omdat het spruitstuk problemen bleef geven, doordat de carburateurs enkel aan de rubber sokken hingen kwamen deze los na een lange rit en een drempel. Hierdoor bleeft er af en toe een vacuum lek... Nu 2 nieuwe injectie spruitstukken gekocht en worden de carburateurs op een andere manier bevestigd. Foto's zodra ik aan het lassen van het spruitstuk begin. Voorlopig weer een setje SU HIf6 geplaatst. Eind mei zouden de Keihins weer terug op hun plek moeten zitten.
2. M41 + J-type overdrive geplaatst.
3. Lekkage krukaskeerring opgelost door een Speedi Sleeve over de stomp van de krukas te plaatsen.
4. Vliegwiel afgedraait naar ongeveer 8 kilo.
5. Baksteun vervangen door een B30 motorsteun.
6. Zittingen voorstoelen voorzien van nieuw schuim.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
20-04-2018 16:02 #176535 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Een week verder en geen lekkage meer gehad. De Speedi Sleeve doet zijn werk dus goed :)
Voor wat betreft het afdraaien van het vliegwiel, tot aan 8 kilo kan ik het iedereen aanraden, daaronder geen ervaring. De auto voelt net even iets minder log aan, klimt makkelijker in toeren, zonder negatieve bijeffecten. Nu wil ik wel als kanttekening plaatsen dat mij Amazon wat hoger stationair loopt dan een "reguliere" ivm de aanpassingen aan de motor (compressie,carburateurs,nokkenas etc) maar op 1000rpm loopt hij prima rond.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
21-04-2018 09:26 - 21-04-2018 09:27 #176550 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Ha Arco, leuk om te lezen dat 8 kg zulke resultaten geeft. Je maakt er een prachtig project van dat altijd weer inspiratie geeft! Speedisleeves zijn echt wereldoplossingen voor keerringsproblemen.
Wat betaal je voor zo'n sleeve?

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
23-04-2018 06:40 #176586 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Hoi Jan,

Sleeve heeft mij via ebay zo'n 35,- euro gekost. SKF 99360
r.ebay.com/xoYctH

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
22-07-2018 10:03 - 22-07-2018 10:16 #177854 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Zo na een paar maanden eindelijk toe gekomen om het spruitstuk voor de Keihin's aan te passen.

In eerste instantie had ik het spruitstuk zo aangepast dat de carburateurs met silicone sokken van 40x45mm en 2 slang klemmen aan het spruitstuk hingen. Hier heb ik bijna een jaar mee gereden, echter ik merkte dat dit voor ongewenste vacuum lekken zorgde. Doordat de inlaat en uilaat aan dezelfde kant zitten worden deze sokken warm en wat zachter. Hierdoor gingen de carbureteurs "hangen" wat resulteerde in een vacuum lek. Helaas was strakker aandraaien van de slangklem aan de kant van de carburateur geen optie, de flens is maar 6 mm dik, slang klem vaster draaien resulteert dat je de carburateur los wringt...

Terug naar de tekentafel, carburateurs eraf en in de tussentijd met een Setje SU HIF6 en een Weber DCD36/36 gereden omdat die nog op het schap lagen :) leuk om de verchillen weer te constateren, de SU is relatief zuinig en levert goede drivability. De Weber levert weer een directe gasresponse echter met een TT6 as kan hij te weinig lucht leveren op hoog toeren. Ondertussen heb ik ook een AEM Wideband in mijn 4-1 collector geplaatst om te zien wat er gebeurd met het mengsel.

Terug naar de Keihin's, op een motorfiets zitten deze carburateurs direct aan de cilinder met een soort rubber spruitstuk, dit is een met rubber gevulcaniseerde stalen ruit-vormige plaat waar de carburateurs stevig in vast zitten. Het idee was om het spruitstuk zo aan te passen dat deze rubbers gebruikt konden worden.

De afbeeldingen spreken voor zichzelf.

Spruitstuk in oude staat + gefreesde plaat voor de rubbers:







Hierna de plaat gevlakt op de freesbank, de lassen in de kanalen 100% passend gemaakt op de rubbers. daarna de binnenkant van de runners gepolijst, hier heb ik helaas geen foto van.... Als ik het zaakje weer los heb zal ik er een van maken.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
22-07-2018 10:12 - 22-07-2018 10:50 #177856 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Nog een paar:






Resultaat, gasresonse van de WeberDCD , drivability van de SU's in het hele toerengebied, de top-end flow vergelijkbaar met dubbele Weber DCOE's en het geluid van een rallyauto :) En in verhouding een enigzins normaal verbruik.
Daar waar ik met de dubbele SU's of de DCD 36 bijna 1100rpm stationair moet draaien om het enigzins vlak te laten lopen icm de TT6 as, zit ik nu met een mooiere stationair loop op 900rpm.

/me is happy.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
23-07-2018 18:20 #177900 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Ha Arco,

Dat heb "even" netjes uitgevogeld allemaal.
Ik snap dat je ook zo blij bent dat de setup nu zo mooi draait, altijd spannend, we maken soms hele plannen maar of het allemaal ook daadwerkelijk lukt is nooit 100% gegarandeerd.

Ik zit niet zo in de prijzen van carburateurs maar wat is afgerond op 100-tallen het prijspeil van SU' s , webers en jouw laatste setup?
Natuurlijk afgezien van het handgemaakte spruitstuk (respect) en de uurtjes.....

Mooi project!

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
23-07-2018 23:55 - 04-08-2018 21:16 #177912 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Ik heb die vraag meer gehad,

Ik denk dat de (conservatieve) prijzen ongeveer als volgt liggen:

- Setje gereviseerde Weber DCOE 40/45mm inclusief spruitstukken en afstellen +/- €1250,-
- Nieuwe Weber DCD36 of DGES38 inclusief spruitstuk €800,- of gebruikt rond de €450,-
- Setje compleet gereviseerde SU's met los inlaat spruitstuk iets van €500,-

Ik was voor het volgende kwijt voor de Keihin Setup:
- Carburateurs Set Kawasaki ZX9R €100,-
- Mitsubishi motorfiets Brandstofpomp van Kawasaki motorfiets €50,-
- Luchtfilter ITG/Pipercross €100,-
- inlaatrubbers Topham €100,-
- injectie spruitstuk als donor €50,-
- aluminium buis + plaatwerk tbv spruitstuk €50,-

Dus alles bij elkaar zo'n €450,- aan materiaal.

Ik heb op mijn auto nooit Weber DCOE's gehad, maar wel gereviseerde dubbele SU HIF6 en de Weber DCD36, de Keihins overtreffen deze op alle vlakken. Wat ik van de DCOE's altijd hoor is dat deze lastig af te stellen zijn over het volledige toeren bereik en dmv een vast venturi altijd een concessie gedaan wordt. Bijvoorbeeld een DCOE 45 wordt teruggebracht naar 36mm of 38mm om naast top vermogen ook nog een beetje power onderin over te houden. Bij een CV carburateur is dat een non-issue, de venturi is namelijk variabel van bijna 0 tot aan 40mm. Dus in theorie is een dubbele set DCOE45 eigenlijk maar 4x 36/38mm terwijl je op laag toeren eigenlijk een kleinere venturi en op hoog toeren een grotere venturi wilt hebben. Althans dat is wat ik er van weet. Ik heb met de Kehins nog een kleine uitdaging tussen de 2000 en 3000 rpm, plek waarop hij erg rijk loopt als ik WOT ga. Echter dat had ik ook met de SU's en met de Weber. Zal verwacht ik beetje debet zijn aan de grote overlap van de nokkenas, waardoor de luchtstroom op dat toerengebeid wat ongunstig is. Krijg eerdaags een setje verstelbare naalden binnen, dan ga ik daar eens mee finetunen.

De Keihin CVK's of vergelijkbare Mikuni's zijn gewoon een 40 jaar doorontwikkeling van hetzelfde concept als de SU's en ik denk voor dagelijks gebruik het beste van "alle" werelden.

Ik heb nog wel als optie een setje Keihin 4x 38mm Throttle Bodies (met dezelfde offset als deze carburateurs, dus kan hetzelfde spruitstuk gebruiken) liggen compleet met injectoren en kabelboom misschien laat ik me nog wel eens verleiden tot een megasquirt projectje.... :)

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
28-12-2018 20:19 - 30-12-2018 12:00 #181092 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Work in progress



Na een avondje testen/meten heb ik op de keukentafel voor mijn gevoel al een flinke stap gemaakt.
Ga voorlopig alleen voor injectie gebruiken (verwacht ik :) ), vindt het zonde van mijn 123tune om deze nu overboord te gooien.

- TPS werkt/gekalibreerd
- CLT werkt/gekalibreerd
- MAP werkt/gekalibreerd
- IAT werkt/gekalibreerd

Nu stekkers/kabelboom netjes maken.

To do electrisch:
- 2 injectorbanken inrichten.
- Koppeling met de AEM Wideband maken
- Schakeling voor de brandstofpomp maken.
- Schakeling voor electrische koelfan inrichten vanuit de Microsquirt.
- En verder verdiepen in de Microsquirt en de autotune functie voor de Brandstofmappen

To do mechanisch:
- Retour op brandstoftank (retournippel via de aansluiting van de vlotter)
- Brandstofpomp + Drukregelaar kopen/plaatsen

Project zal in het voorjaar doorgang vinden, maar ik ben mij nu vooral in het uitdenken van hoe/wat.
Ik wil injectie bouwen, zonder de auto te "slopen". Dus alles moet demonteerbaar zijn, zonder schade achter te laten. Mijn huidige spruitstuk is hiervoor te gebruiken dmv het aanschaffen van andere inlaat rubbers. Het uitgangspunt is altijd om terug te kunnen naar origineel (setje dubbele SU HIF6 of een Weber DCD36 die ik nog heb liggen).

Ingrediënten:
- Keihin Throttlebodies van een Kawasaki ZX6R 636 (4x38mm) Originele kabelboom + Sensoren van de Kawasaki (o.a. TPS, CLT, MAP, IAT) 4x Injector 245cc (100% Duty, 3 bar). Deze injectoren zijn krap bemeten, ik heb nog een setje uit een Saab liggen, 350cc @ 3 bar, dat is ruim voldoende. Toerental vanaf de bobine (coil negative).

2e optie die ik heb is om toch ook direct de ontsteking mee te nemen, ik wil dan echter niet een triggerwheel op de Krukaspoellie maken, maar een oude verdeler leegtrekken (grondplaat etc eruit) en een hier een trigger/hal sensor in bouwen. Dit ook weer met als uitgangspunt om alles 100% demontabel te maken zonder te veel aanpassingen aan de auto/motor zelf. Daarnaast wil ik ook mijn originele GT Toerenteller blijven gebruiken.


Update 3 (ofzo):
Het plan krijgt verder gestalte.

De Microsquirt inzet gaat voor zowel Injectie als Ontsteking gebruikt worden. Ik heb zojuist gevonden dat ik een oude verdeler met een Pertronix hall-gever als triggersignaal kan gebruiken (deze ligt al jaren in de kast voordat ik aan een 123 ontsteking begon), dit samen met een VAG Bobine levert voor +/- €60,- extra (prijs van de bobine + stekker) een volledige werkende ontsteking op.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.