- Berichten: 237
Amazon 1966 met 67 Techniek
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
Na een paar jaar niet actief met (de) Volvo bezig te zijn geweest begon het toch weer te kriebelen. Ik heb in 2007 een 2 Deurs Amazon gekocht, deze heb ik tot 2012 als dagelijkse auto gebruikt, met zo'n 15.000 per jaar. Omdat ik ermee door het hele land zat wilde ik de techniek volledig in orde hebben en de betrouwbaarheid zo goed mogelijk. De auto is daarom in die tijd voorzien van de volgende technische vernieuwingen:
- B18 blok was op en is vervangen voor een '73 B20B uit een 142 met nieuwe LPG kop
- Waterpomp, Krukaskeerringen voor en achter.
- TT3 Nokkenas.
- Koppeling + Drukgroep.
- Nieuwe Radiateur.
- Kachelmotor Gereviseerd.
- PU Bussen in de voortrein.
- Rubberbussen Achteras.
- TinusTechniek 35mm verlagingset.
- Weber DCD36 Carburateur.
- 123 Ontsteking
- Koppelingscilinders boven en onder
- Hoofdremcilinder, Remklauwen en achterremcilinders.
- Rembekrachtiger
- Toerenteller
- MiddenConsole + Mattenset
- Diverse rubbers rondom
- Brede Velgen
Zoals je ziet is er redelijk wat aan de auto gedaan, behalve aan de koets.... Met het oog op een restauratie en in de basis voldoende goede techniek voorhanden, uiteindelijk opzoek gegaan naar een nieuwe koets. De huidige was op zoveel plekken zo ver heen dat dit financieel niet te verantwoorden was om goed te maken. Het idee kwam een andere koets te vinden en de huidige auto als technisch donor te gebruiken. Uiteindelijk een casco koets gevonden uit begin '67, echter bij nader inzien was het kenteken wel van 1967, maar de koets zelf model 1966. Dit leverde in de ombouw wat extra vragen op, al mijn techniek was namelijk 1967 (andere achteras, cardan-ophaning et.) Daarnaast heb ik in het verleden een donor auto uit 1968 gehad, waarvan ook nog een aantal reserveonderdelen op de plank lagen. Dus maar besloten de koets aan te passen aan de techniek.
Uiteindelijk eind februari van start gegaan. Laswerk aan de voor-mij-nieuwe-koets, bodemplaten voor vervangen, raamrand, drie-hoekige plaatjes naast de radiateur, Voorschermbalken links en rechts, Schopbord links en rechts. Ondertussen staat de motorruimte in kleur. Dit is keur 89 geworden, beetje licht grijs/blauw/groen.
Motorblok is open geweest, cilinders zijn gehoond en blok is voorzien van nieuwe drijfstang, krukas, nokkenaslagers en nieuwe zuigerveren. Slotspeling was 1,5mm met de oude veren, nu 0,3. De cilinders waren glad, niet versleten, maar moesten zeker voor de juiste inloop met de nieuwe veren wel gehoond worden. Blok is weer rood gemaakt en staat nu klaar. Afgelopen zaterdag de auto op de brug gezet, aankomende week de voortrein met blok er weer onder. Vervolgens het pas maken van de achteras.
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
De kachel gespoten, hoofdremcilinder weer gemonteerd. Vloer in de menie gezet, afgekit en vervolgens 2k mat zwart gespoten.
Hierbij de foto's
Morgen de startmotor, dynamo, rembekrachtiger en de koppelingscilinders op de planning.
Gr Arco
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 308
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Die gaat zo weer een hele tijd mee. Doe je alles in je eentje of heb je hulp?
Hoe dan ook, ga dit zeker ook volgen.
Succes.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Michel Berfelo
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
- Motorkapvergrendeling kabel gelegd
- Startmotor geplaatst
- Koppelingcilinders geplaatst
- Dynamo geplaatst
- Stuurhuis open gemaakt.
Mijn stuurhuis was lek, dus gevuld met vet. Ik had van een sloop Amazon nog een stuurhuis liggen. Deze in de bankschroef en de Pitman arm eraf, rest los gemaakt. Ook hier zat geen olie in lagerbussen zijn nog wel goed, alleen de keerringen liggen eruit. Wat is de beste stap de stuurstang eruit te halen om deze keerring te vervangen? Ik zat zelf de denken aan de koppeling naar de hardy schijf en dan de hele stang terugduwen door het stuurhuis. Dan moet ik bij montage wel zorgen dat deze stang 100% glad is, anders is die keerring al beschadigd voordat deze goed en wel in herstuurhuis zelf zit. Iemand suggesties ?
Ik doe niet alles alleen, heb een "grote hulp" En buiten deze hulp springt mijn broertje af en toe een handje bij als er iets gedaan moeten worden wat met zijn twee-en even wat praktischer is. Zoals de voortrein monteren en aanstaande maandag de achteras.
Daarnaast is het spuitwerk ook uitbesteed aan kennis die jaren een autoschade herstel bedrijf heeft gehad.
Aan algemene kennis en gereedschap (brug, takel, straalkast, laskar, heel veel goed handgereedschap geen gebrek). En mijn werkplaats is op de begane grond in het pand waar ik ook met mijn kantoor zit. Dit maakt het mogelijk kleine dingen ook tussendoor even te kunnen doen. Doel is dat hij tegen half mei klaar is, 1e weekend van juni moet er een toerrit mee gereden worden.
Hier wat foto's van het stuurhuis.
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 3348
Deze lekte ook een beetje nu niets meer.
Versnelingsbak heb ik bij mij ook opgevuld met SAE50,voor de volgende redenen
1 hier is het behoorlijk warmer dan in Nederland (we hebben in het Noorden al 42 gr gehad)
2 Mijn overdrive slipte,nu niet meer
3 Bak lekte een beetje olie,nu niet meer.
success met je retauratie ziet er goed uit.
groetjes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
- Dashboard cover overtrokken met nieuw stukje skai
- Dashboard weer voorzien van alle kabels, schakelaars en klokken
- Dashboard weer in de auto gehangen
- Kabelboom in de motorruimte weer op zijn plek gelegd.
- Stuurhuis gemonteerd
- In en Uitlaatspruitstukken gemonteerd
- Kachelslangen aangesloten
- Ruitenwisser unit geplaatst (speling opgelost door de armen/schanieren vast te lassen, daar waar deze geklonken zitten)
Ik heb voor het Differentieel en het Stuurhuis Kroon Gear EP 90 gebruikt.
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.