Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-12-2013 00:58 #134951 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)

"Thomas Lesger" schreef:
Wat zou ik moeten doen om een B20E kop te monteren? Die past er zo op, toch? Alleen de injector gaten pluggen.
Maar als ik die dan laat reviseren moet er dan nog iets gedaan worden om deze LPG geschikt te maken?

Voor het LPG klaar maken worden harde klepzittingen voor de uitlaat geplaatst.
Overigens is er niets magisch aan een B20E kop. Rond de periode dat de 'E' modellen uit zijn gekomen hebben alle B20 koppen grotere kleppen gekregen, dus ook de niet 'E' koppen. Als er geen andere modificaties aan het blok gebeurd zijn zullen de iets grotere kleppen weinig verschil maken. Iedere kop is dus goed als het maar een goeie is. Een goeie gewone kop zal veel beter presteren dan een slechtere B20E.
Verder sluit ik mij aan bij de eerder gemaakte opmerkingen over de algemene staat van het blok: doe geen (grote) kosten alvorens je een goed zicht heb op het totaal plaatje. Het zou zonde zijn van het geld als je een revisie kop op een versleten onderblok gaat schroeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-12-2013 08:09 #134960 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)
Tip van flip, stootrand kan je voelen door voorzichtig met een schroevendraaier langs de cillinderwand omhoog te gaan. Voel je een "randje" dan heb je een duidelijke stooterrand.

Als je dit voelt kan het zo zijn dat je huidige zuigerveren niet goed afsluiten, wanneer je zonder honen nieuwe veren steekt, slaan de nieuwe veren kapot op je stooterrand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2013 09:52 #134961 door Thomas Lesger
Beantwoord door Thomas Lesger in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)

"Johan Geers" schreef:
Beste Thomas, ga eerst eens meten boven en onder kijken of de cilinders niet ovaal zijn en van boven nog dezelfde maat hebben als onder.
Tevens zou je de bovenzijde van de cilinder wand eens schoon moeten maken en kijken of je een (flinke) stootrand heb, plaats desnoods een paar closeup foto's, kunnen wij van hieruit ook wat concusie rekken.

succes

Johan Geers


Kan ik dat meten met een schuifmaat? Of is dat niet accuraat genoeg?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2013 09:53 #134962 door Thomas Lesger
Beantwoord door Thomas Lesger in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)

"Ronald Damme" schreef:
Tip van flip, stootrand kan je voelen door voorzichtig met een schroevendraaier langs de cillinderwand omhoog te gaan. Voel je een "randje" dan heb je een duidelijke stooterrand.

Als je dit voelt kan het zo zijn dat je huidige zuigerveren niet goed afsluiten, wanneer je zonder honen nieuwe veren steekt, slaan de nieuwe veren kapot op je stooterrand.


Eerst goed schoonmaken en dan ga ik meten en voelen. Iemand tips om dat makkelijk schoon te maken? De koppen van de zuigers en beetje aanslag boven op de rand van de zuiger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-12-2013 15:46 #134972 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)

"Ronald Damme" schreef:
Tip van flip, stootrand kan je voelen door voorzichtig met een schroevendraaier langs de cillinderwand omhoog te gaan. Voel je een "randje" dan heb je een duidelijke stooterrand.

Als je dit voelt kan het zo zijn dat je huidige zuigerveren niet goed afsluiten, wanneer je zonder honen nieuwe veren steekt, slaan de nieuwe veren kapot op je stooterrand.


Volgens mij moet er zowiezo gehoond worden, als er geen hoonsporen meer zijn zullen de nieuwe zuigerveren nooit inslijten en daardoor niet goed afsluiten.

Ik heb mijn zuigers overigens schoongemaakt in warm water en vleug remmenreiniger, zoek maar eens in youtube.. Ik heb nog niet alle koolstof weg maar het gaat de goede kant op. Geduld is een schone zaak :)

-edit: kwam dit artikel nog tegen op het web: www.snowvalley.20m.com/bikes/dnthone.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2013 18:47 #134977 door Thomas Lesger
Beantwoord door Thomas Lesger in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)

"Jeroen Visser" schreef:

"Ronald Damme" schreef:
Tip van flip, stootrand kan je voelen door voorzichtig met een schroevendraaier langs de cillinderwand omhoog te gaan. Voel je een "randje" dan heb je een duidelijke stooterrand.

Als je dit voelt kan het zo zijn dat je huidige zuigerveren niet goed afsluiten, wanneer je zonder honen nieuwe veren steekt, slaan de nieuwe veren kapot op je stooterrand.


Volgens mij moet er zowiezo gehoond worden, als er geen hoonsporen meer zijn zullen de nieuwe zuigerveren nooit inslijten en daardoor niet goed afsluiten.

Ik heb mijn zuigers overigens schoongemaakt in warm water en vleug remmenreiniger, zoek maar eens in youtube.. Ik heb nog niet alle koolstof weg maar het gaat de goede kant op. Geduld is een schone zaak :)


Zoals het er nu naar uitziet doe ik helemaal niets aan het onderblok (op schoonmaken na). Anders moet ik die ook laten reviseren, maar als het nu gewoon niet lekt vind ik het best. Of ben ik nu te zuinig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
13-12-2013 19:44 #134979 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)
Hoi Thomas,

Ik zou zelf ook gewoon een andere kop erop doen en lekker verder rijden. Zoals andere al schreven hoeft dat echt niet een E kop te zijn. Mocht je een andere kop hebben zou ik hem wel voor de zekerheid na meten of hij goed vlak. Hoewel het niet echt nodig is laat ik zelf de kop altijd even vlakken om zeker te zijn dat ie vlak is. Kost zo'n 50 euries bij een revisie bedrijf.
Wat betreft storerranden, die kun je makkelijk voelen door met je nagel langs de cilinder wand van beneden naar boven gaat. Zitten daar echt dikke randen op zou ik gewoon een gebruikte b20 opzoeken en die plaatsen, maar zelf denk ik dat het wel meevalt.

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2013 22:25 #134984 door Thomas Lesger
Beantwoord door Thomas Lesger in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)

"van Bosch" schreef:
Hoi Thomas,

Ik zou zelf ook gewoon een andere kop erop doen en lekker verder rijden. Zoals andere al schreven hoeft dat echt niet een E kop te zijn. Mocht je een andere kop hebben zou ik hem wel voor de zekerheid na meten of hij goed vlak. Hoewel het niet echt nodig is laat ik zelf de kop altijd even vlakken om zeker te zijn dat ie vlak is. Kost zo'n 50 euries bij een revisie bedrijf.
Wat betreft storerranden, die kun je makkelijk voelen door met je nagel langs de cilinder wand van beneden naar boven gaat. Zitten daar echt dikke randen op zou ik gewoon een gebruikte b20 opzoeken en die plaatsen, maar zelf denk ik dat het wel meevalt.


Randen vallen idd mee, klein beetje aanslag.

De reden dat ik een B20E cilinderkop zou willen gebruiken is met het oog op evt ooit een dubbele carburateur of een andere nokkenas te plaatsen. Is het dan slim om nu een B20A of B20E kop te laten reviseren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2013 22:54 #134985 door Rob Baeten
Thomas, ik zou gewoon kijken naar een B20A kop die zijn zeker te krijgen voor een redelijke prijs. Je kunt dan in elk geval weer rijden en kun je rustig rond kijken naar een "E" kop. Vergeet niet de olie te wisselen, daar is koelvloeistof in gelopen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2013 23:13 #134986 door Thomas Lesger
Beantwoord door Thomas Lesger in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)

"Thomas Lesger" schreef:


De reden dat ik een B20E cilinderkop zou willen gebruiken is met het oog op evt ooit een dubbele carburateur of een andere nokkenas te plaatsen. Is het dan slim om nu een B20A of B20E kop te laten reviseren?


Is dit een goed idee?
volvoonderdelen.com/MotorPenta/B ... 0000-1722/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.