Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)

Lees meer
08-12-2013 21:50 - 15-02-2014 21:08 #134782 door Thomas Lesger
Beste mede Volvo liefhebbers,

Het heeft al te lang geduurd voor ik mij heb voorgesteld. Nu is het wachten ten einde.

Mijn naam is Thomas (27) en ben al vanaf 18 fan van Volvo. Ik heb eerst de jongere 460 en 440 gehad, maar ben overgegaan op wat mooiers.

Ik presenteer aan u mijn Åsa (1969). Ik heb mijn Amazon sinds december 2012 en heb zonder problemen gereden tot de dag dat ze niet meer verder kon. Helaas is de B20A overleden, cilinders 2 en 3 hebben geen compressie meer.

Ze geven mensen zelfs nieuwe harten dus waarom mijn Åsa niet. Ik heb eerder in mijn Greetje (440) een 2.0i ingebouwd en ik restaureer met een vriend van mij een Volkswagen Kever (1972), dus ben al redelijk ervaren chirurg.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2013 21:55 #134783 door Thomas Lesger
Beantwoord door Thomas Lesger in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)
Wat is het plan:

Ik kan aankomen een B21(gereviseerd) en wil die erin stoppen en aansluiten op mijn gas installatie. Het blok is inclusief waterpomp.

Verder staat dit op mijn lijstje:

- Koel ventilator -> Gebruikt Citroen BX
- Oliepomp -> Gebruikt van B20A
- Carter pan -> Gebruikt van B20A
- Dynamo -> Gebruikt (NOG TE BEPALEN)
- Inlaat spruitstuk -> Gebruikt (NOG TE BEPALEN)
- Uitlaat spruitstuk -> Gebruikt (NOG TE BEPALEN)
- Startmotor -> Gebruikt van B20A
- Versnellingsbak -> Gebruikt orginele
- Koppeling -> NOG GEEN IDEE
- Ontsteking -> Gebruikt ??VAN B20A??
- Carburateur -> Gebruikt van B20A

Alle tips, tricks, links en opmerkingen zijn welkom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2013 08:14 #134789 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)
Het kan zijn dat van je B20A alleen maar de koppakking tussen de 2e en 3e cylinder door is, dan door vervangen koppakking opgelost. Iets onwaarschijnlijker maar ook mogelijk: twee verbrande kleppen (eerste niet zo erg opgevallen, bij tweede teveel vermogensverlies), dan door vervangen kop opgelost.
Een B21 plaatsen is wat meer werk.
Succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2013 13:03 #134803 door Thomas Lesger
Beantwoord door Thomas Lesger in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)

"Rudi Dortangs" schreef:
Het kan zijn dat van je B20A alleen maar de koppakking tussen de 2e en 3e cylinder door is, dan door vervangen koppakking opgelost. Iets onwaarschijnlijker maar ook mogelijk: twee verbrande kleppen (eerste niet zo erg opgevallen, bij tweede teveel vermogensverlies), dan door vervangen kop opgelost.
Een B21 plaatsen is wat meer werk.
Succes, Rudi


Bedankt voor je bericht. De wijsheid die ik van de man van de ANWB kreeg was dat het probleem niet in de kop zat omdat je geen lucht hoorde ontsnappen (pssst geluid). Vandaar dat hij zei dat het in het onderblok zal zitten.

Klopt er iets van die theorie volgens jou?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2013 14:40 #134805 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)
Ik neem aan dat je de kleppen nog eens gesteld hebt voordat je de compressie gemeten hebt, dat is de eerste stap.
Als er een lek tussen 2 en 3 is gaat de lucht van de een naar de ander (de ene zuiger gaat omhoog en de andere omlaag), of je dat hoort weet ik niet.
Maar doe anders eens een lektest: bougies eruit en luchtdruk op cylinder 2 of 3 zetten als van die de kleppen dicht zijn (alle kleppen zijn dicht als je de tuimelas demonteerd of je de kleppen helemaal los zet) en opletten waar je de lucht heen hoort gaan (moet ergens heen anders zou je compressie hebben).
Als druk op bijvoorbeeld 2 en lucht uit 3 : verbinding lek (koppakking en/of kop zelf). Als druk op 2 of 3 en lucht uit spruitstuk: klep lek (waarschijnlijk uitlaatklep verbrand). Als lucht op 2 of 3 en lucht door carter(ventilatie): langs zuigers lek (maar echt geen compressie verwacht ik niet daarlangs als je geen gat in je zuiger hebt, er gaat trouwens altijd een beetje lucht langs de zuigers).
En als je het testen te onduidelijk vindt: de kop eraf halen (moet toch als kop het probleem) en kijken: doorgeslagen koppakking goed te zien en kop zelf goed nakijken, verbrande klep ook goed te zien en anders lektest met vloeistof.
Als de koppakking, kop en kleppen goed zijn zit het probleem in het onderblok.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2013 19:17 #134816 door Thomas Lesger
Beantwoord door Thomas Lesger in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)
Woensdag gaat ze de garage in, dus dan ga ik demonteren. Ik vind het fijn dat jullie mee lezen en denken ;)

Dus ik zal dit trouw bij houden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2013 13:07 #134837 door Thomas Lesger
Beantwoord door Thomas Lesger in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)
Ik ben ook verder aan het wensen.

Ik zou graag verstelbare Honda Civic veren onder de auto zetten. IEMAND ERVARING MEE?

Daar naast wil ik graag 17 inch staal van een dodge caliber er op zetten. 17x6,5J ET 39, dat zou dan een ET moeten worden van rond de 25.

Zou dit passen? Welke band zou passen? Er zijn mensen die dit hebben (Ton de Lange?). Zijn er plaatjes of fora over? Ik kan het niet vinden, helaas.

Mijn dank is altijd groot voor Volvo fans!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2013 22:23 #134864 door Dirk de Vries
Beantwoord door Dirk de Vries in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)
waar heb je iengelijk je knipperlichten gelaten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2013 22:51 #134865 door Thomas Lesger
Beantwoord door Thomas Lesger in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)

"Dirk de Vries" schreef:
waar heb je iengelijk je knipperlichten gelaten?


Goede vraag! Zitten nu achter de grille (met onderdelen van Kever en Volvo 440, haha)

Maar originele liepen vol water en wil ik toch niet hebben, dus weg gehaald. Het idee is om ze in de koplampen te plaatsen. Een vriend van mij zei dat ze dat bij Volkswagens veel doen en lijkt me wel gaaf!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2013 07:39 #134874 door Frank Rijst
Beantwoord door Frank Rijst in topic Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)
Hi Thomas,

Hier nog iemand die aan Kevers en Amazons werkt (voor de hobby dan).
Betreffende de Civic veren:
Bestel deze via Ebay.co.uk. Dan kosten ze rond de 75 euro. Gewoon een setje schroefsetveren met stelringen van een CRX of Civic

... 20b83bbea7

Achter zet je ze er zo tussen. Schaaltje van de originele veer op je as weghalen, boven past hij zo over de 'cone' heen.
Dan je "straps" inkorten zodat je veren nooit los komen te hangen.
Vooras is iets meer werk. Uiteraard alles loshalen en de veer incl. alu stelring en schokdemper(stelring aan de bovenkant doen) weer terug zetten. Ik heb wel de onderste draagarmen gedemonteerd en de schotels waar de originele veer in zit (ik heb een 65er dus met 1 bout) losgehaald en aan de onderkant er weer onder gelast. Zo heb je een paar cm meer werkgebied op je originele schokdempers. Laat je de schotels zitten zoals origineel zul je op zoek moeten naar kortere shocks, bijv van een Le Baron. Ook moet de de bumpstop van je onderste draagarm inkorten, anders zit hij direct vast.

De Dodge velgen gaat ook mits je de velgharten naar binnen laat verplaatsen( of buitenranden naar buiten) of spoorverbreders monteren. Voor heb je meestal wel wat plaats, achter zit je al snel tegen de kuip van de schokdemper.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.