Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

Lees meer
11-03-2013 16:29 #124524 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

"Lars Weffers" schreef:
Zolang die accu goed vast staat gaat een apk-meester daar echt niet moeilijk over doen..

Volgens mij staat die accu niet goed vast. Ik denk dat je door aan de onderkant te trekken je hem zo eruit kantelt.
Bovendien gaat het hier niet alleen om het oog van de APK keurmeester, maar om die van de RDW keurmeester.
In verband met het extra aantal cilinders moet je daar langs en wordt het geheel op "deugdelijkheid" beoordeeld.
Daar krijg je denk ik met een houten beugeltje geen pluspunten.
Idem voor een behuizing van de tunnel bestaande uit oliedrum staal. Dat is erg dun en daardoor bijna niet te lassen. Las dat maar eens rondom goed vast met mooie rupsen. Zelfs als je er meerdere op elkaar legt is het denk ik een uitdaging om ze perfect aansluitend te krijgen zodat het een geheel vormt.
Maar goed, Wessel gaf al aan ook H-profieltjes te willen gaan gebruiken. Als je daarmee eerst een frame maakt en dat goed verbindt met het casco komt het qua stevigheid wel goed, maar het oog wil ook wat, zeker bij een RDW keuring.
Persoonlijk zou ik het daarom afwerken met 1,5mm zincor plaat na toepassing van de H-profielen.

Hoe dan ook vind ik het een mooi buurman & buurman project en ben ik benieuwd naar het vervolg en de afloop want ik ben er ook van overtuigd dat de aanhouder wint, zeker als je veel tijd hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2013 16:43 #124525 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
vandaag maar eens even bezig geweest om een verbetering te zoeken voor m'n accu.
aangezien ik momenteel daar geen metaal voor heb ben ik maar opzoek gegaan naar wat anders.
en toen vond ik dit in de tuin wat bezig was met wegrotten als ik het zou laten staan :mrgreen:
en dacht hier kan ik wel wat mee!

eerst maar even schoonmaken!

het aarde draad komt nog aan de bouten waarmee ik de doos mee ga bevestigen aan de bodem, verder zit de accu zo vast als maar kan en heb ook nog ruimte voor eventuele gereedschap of poetsdoeken e.d. :mrgreen:

zo, probleem opgelost (: en het staat ook wel leuk in m'n amazon straks, toch een beetje de oldskool look meegenomen

gelijk even dat rotgedoe opgelost met die net te dunne staafjes die er normaal doorheen horen te gaan die ik altijd kwijtraakte :roll:
dus hup een dikke schroef doorheen gedraaid, kan nooit meer losschieten! :mrgreen:

aangezien het echt (laat ik het maar netjes zeggen) minder plezierig weer is om buiten aan de auto te werken, vanavond of morgen maar even met het subwoofer huis bezig gaan om hem passend te maken voor achter het reservewiel zoals dit mooie idee van Eric van Vliet wat ik vond op het forum


verdere foto's en updates volgen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2013 02:24 #124557 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Beste Wessel, zorg dat je je accu met een spanband vast kan zetten is erg stevig en eenvoudig.
Als het op tunnel op aankwam zou ik eerst een pijpenconstructie maken om de versnellingsbak (frame) en daar omheen plaat van ongeveer 1mm.
Met pijp heb je al gelijk ronde hoeken is later wat makkelijker te bekleden.
Een beetje dikwandige pijp nemen last wat makkelijker (verwarmings pijp) en eventueel een buigijzer huren om het e.e.a. te kunnen buigen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2013 12:31 #124570 door Eric van Vliet
Beantwoord door Eric van Vliet in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

"Wessel Renken" schreef:
morgen maar even met het subwoofer huis bezig gaan om hem passend te maken voor achter het reservewiel zoals dit mooie idee van Eric van Vliet wat ik vond op het forum



verdere foto's en updates volgen!


Ha! Toch leuk dat iemand anders mijn idee gebruikt voor zijn auto. Inmiddels heb ik de sub er weer uit gesloopt omdat ik mijn 350W versterker wat aan de lage kant vond. Helaas passen versterkers met een hogere wattage niet onder de bestuurdersstoel, dus heb ik nu de versterker achter het reservewiel zitten en de sub gewoon achterin. Want ach, zo vaak heb ik ook geen spullen achterin ;)
Heb nu een 1200W versterker, 1300W sub achterin en 5 boxen in de auto zelf waar je niets van ziet (4 onder dashboard en 1 onder bestuurdersstoel) Moet nog wel een keertje een oplossing voor mijn trillende kentekenplaat verzinnen :P

Nog een kleine tip waar je wellicht ook iets aan hebt. Omdat ik niet elke dag zin heb om de sub aan te hebben, heb ik een schakelaar onder de bestuurdersstoel gemaakt die aangesloten zit op de Remote aansluiting van de sub naar de radio (blauw-witte draad) Als er geen spanning op de Remote van je versterker zit, schakelt deze ook niet in. Zo kun je gemakkelijk je sub uit en aan zetten :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2013 16:30 #124579 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
tsja, je hebt natuurlijk wel wat vermogen nodig om boven de herrie van die oude brikken uit te komen! :)

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2013 22:41 #124604 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@ johan,
bedankt voor de tip, maar ik vind dit wel een leuke oplossing en tevens zit het ook goed vast nu (:
over de beplating en versteviging kom ik later nog op terug, ik wil eerst de motor en bedrading helemaal voor elkaar hebben. daarna ga ik volop met dat onderwerp bezig, alle tips blijf ik sowieso bewaren en onthouden!!
bedankt!

@ eric,
ja zeker is echt een super idee voor de mensen met subjes haha. ik ben alleen nog bezig om mijn kist aan te passen zodat hij daar precies achter kan staan. wat betreft de versterker, die wil ik aan mijn kist zelf gaan maken. hoe weet ik nog niet maar dat komt nog wel :mrgreen:
de kenteken zou ik gewoon wat tape tussen de houder van het kenteken en het kenteken zelf doen, je ziet er niks van en werkt goed, teminste bij mij wel.
dat is inderdaad een goed idee! ga ik onthouden bedankt! :D


verder was ik vandaag even bezig met nadenken over oplossingen voor mijn cardanas.
ik wil sowieso dit idee van Joost Buiting gaan gebruiken voor het inkorten van de cardanas.



nu zit ik nog met het volgende probleem waar ik een oplossing voor moet verzinnen.
ik wil de cardanas gaan gebruiken van de 164 aangezien die dikker is, dus wat meer kan hebben lijkt mij.
nu zit ik dus met het probleem dat de aansluiting van die cardanas niet past op de aandrijfas aangezien die iets te groot is.
en ik had gedacht dit zo aan te pakken:

hierbij ga ik even mijn paint kunsten ervoor bijhalen :ugeek:


ik had dus gedacht om beide cardanassen open te zagen en dan een stuk van de Amazon as in de 164 as te steken, waarschijnlijk moet hij wel precies op maat worden gedraaid in de draaibank voor minimale speling.
hier een voorbeeld


nu zou ik graag willen weten wat jullie hiervan vinden. en is er toevallig een andere/ makkelijkere oplossing? of zou dit goed genoeg zijn?
alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
12-03-2013 22:59 #124605 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Bij mij was ook het probleem van de verschillende diameters vandaar die verloopbus.
Als je de pijpen in elkaar wilt lassen zullen ze wel strak in elkaar moeten passen anders krijg je het nooit recht in elkaar.





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2013 23:10 #124607 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@ Joost
klopt inderdaad, ik wou het sowieso allemaal met behulp van een draaibank doen voor het beste resultaat.
alleen lijkt mij een bus daarvoor gebruiken niet echt geschikt aangezien de as van de 164 aanzienlijk breder is. tenzij je het echt uit een massieve buis gaat draaien.
hoe bevalt trouwens jou oplossing? qua trillingen enzovoort?
en wat denk je van mijn oplossing, zou dat haalbaar zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2013 08:37 #124613 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Als je een dikke aandrijfas met de bijbehorende flensen bezorgd hoef je alleen nog de lengte in te korten op de maat die je uiteindelijk nodig hebt. Onder een amazon die ik gesloopt heb zat een dikke aandrijfas en bijbehorende flensen op de versnellingsbak en achteras. De dikke aandrijfassen zijn er vanwege de sterkere motoren gekomen en hebben ook grotere kruiskoppelingen omdat deze ook meer krachten moeten verdragen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2013 14:23 #124622 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Om trillingen van je kenteken voorkomen werkt fietsenband ook prima! Heb het bij allebei mijn brommertjes tussen de houder en kenteken gestopt. ;)

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.