Volvo Amazon 1961

Lees meer
28-05-2011 23:20 #103286 door Vandeperre
Beantwoord door Vandeperre in topic Volvo Amazon 1961

"Lars Rengersen" schreef:
Heb je die body al in het echt gezien?
Lijkt mij verre van strak en heeft het nodige werk (weliswaar minder dan je huidige).
Zo mist er sowieso een ribbelplaat.
Zit er wel een kenteken bij? Dat hoort bij de body namelijk.
Er zijn wel wat verschillen per bouwjaar, maar de meeste 4-drs onderdelen zijn wel uitwisselbaar.


ik heb er wat meer foto's van gekregen, de grote laswerken zijn gedaan, nog wel een beetje afwerking nodig.
kenteken zit er volgens mij niet bij, maar aangezien ik gewoon het plaatje van de mijne ga overzetten maakt dat weinig uit voor mij.
die verschillen per bouwjaar, is dat ook van toepassing op de kas, of enkel op de onderdelen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2011 14:14 #103297 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Volvo Amazon 1961

" Vandeperre" schreef:
aangezien ik gewoon het plaatje van de mijne ga overzetten maakt dat weinig uit voor mij.

Dat noemt men ook wel omkatten en is verboden / strafbaar. Ook loop je mogelijk tegen verzekeringsproblemen aan als je ooit eens bij een ongeval betrokken raakt en dit aan het licht komt. Op zich doe je de staatskas niets tekort omdat het toch allemaal belastingvrij is, maar het mag dus niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2011 14:23 #103298 door Vandeperre
Beantwoord door Vandeperre in topic Volvo Amazon 1961

"Lars Rengersen" schreef:

" Vandeperre" schreef:
aangezien ik gewoon het plaatje van de mijne ga overzetten maakt dat weinig uit voor mij.

Dat noemt men ook wel omkatten en is verboden / strafbaar. Ook loop je mogelijk tegen verzekeringsproblemen aan als je ooit eens bij een ongeval betrokken raakt en dit aan het licht komt. Op zich doe je de staatskas niets tekort omdat het toch allemaal belastingvrij is, maar het mag dus niet.



opzich is het ook niet de bedoeling om te frauderen of dergelijke, maar zoals ikzelf, is mijn amazone een belgische en ingeschreven in Belgie geweest enzo, en is het dus logisch dat ik die nummer behoud, ik ken ook de eerste eigenaar.
ik kan ook één voor één al het plaatwerk eruitslijpen en overzetten, maar zou nogal belachelijk zijn als ik gewoon vanuit een complete body kan vertrekken, ik bekijk het ook als restauratie van een amazon van 61, en die andere body telt gewoon als onderdeel dat ik gebruik om hem te restaureren, ik gok dat bij die body die ik koop ook geen kenteken bijzit omdat er niets van vermeld staat.
maar ik wil niemand tegen de borst stoten, dus als iemand van de moderators deze laatste paar berichten wilt wegdoen, doe gerust :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2011 15:01 #103300 door Vandeperre
Beantwoord door Vandeperre in topic Volvo Amazon 1961
maar nog eens de vraag, kan iemand de de exacte verschillen tussen een kas van 61 en een latere uitleggen? :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-05-2011 23:27 #103377 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Volvo Amazon 1961
De verschillen zijn beperkt, en tegelijkertijd legeo.
De meeste verschillen zitten in de periferie, alhoewel er ook een aantal verschillen in de achteras ophanging zitten met veel latere modellen en een verschil in de voortrein ophanging met alles na augustus 1961.

Ok, verschillen:
op een nieuwer model hebben de achterdeuren geen klap raampjes, zijn de achterlichten 3 kleurig in plaats van 1 kleurig, zijn de richtingaanwijzers aan de voorkant 2 kleurig in plaats van 1 kleurig, is het elektriciteits systeem 6 volt, zit een oud model front en dito grill, is de kabelboom met Volvo kroonsteentjes afgemonteerd, zijn de deuren met geplakte rubbers afgewerkt (in plaats van met een rails op de deur) loopt de polstering van het dashboard door op de deuren, is de ruitensproeier optioneel en is het een voet pomp, is de kachel unit bol aan de bovenkant. zitten er (bij vroegere modellen) een extra switch op het dashboard (chromen switch links van het stuur, weet even niet meer waar hij voor dient) en de kofferbak handgreep veranderd in de loop van de tijd. Dat is even alles wat ik zo, laat op de avond, kan bedenken. Natuurlijk zijn andere dingen ook veranderd zoals bekleding en vloer matten, maar wederom cosmetisch.

Het enige dat echt wezenlijk verschilt is de brug van de voortrein. Vanaf de B18 is de brug gewijzigd. De motor ophanging is het zelfde maar de manier waarop de brug aan de carrosserie bevestigd is is verschillend en niet uit wisselbaar. Een kenner zal altijd zien dat de wagen een nieuwer model is. De vraag is, geef je daar om.

Een 1964 vierdeurs kan, afgezien van die voor brug, omgebouwd worden tot hij niet van een originele 1957 Amazon te onderscheiden is. maar het wordt natuurlijk nooit echt een 1957 Amazon.

Gezien het werk dat in jouw wagen zit, is het zeker een optie (goedkoper dan totaal restauratie) maar ik ben bang dat ik een purist ben en dus mijn reservaties er tegen heb. Uiteindelijk zal moeten gelden wat voor jou haalbaar is. Wat ik vind is daar onbelangrijk in.

Vriendelijke groeten,
Gerben.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-05-2011 10:50 #103384 door Vandeperre
Beantwoord door Vandeperre in topic Volvo Amazon 1961
Bedankt Gerben, daar zijn we iets mee! :D

mijn doel is ook zeker om hem orgineel op te bouwen, maar ik als ik alle stukken die gelast moeten worden moet oplappen zet ik in totaal ook bijna een complete body over, dus lijkt me nogal stom werk dan, en uiteindelijk blijft het een 61'er, want alle juiste details zullen er opkomen, behalve dan misschien die voortrein.

Nog wel een vraagje, ik had bij jou gelezen dat er in de loop van tijd een voortrein van een b18 ingezet was, en je nu deze terug veranderd hebt naar een b16, was die voortrein dan ook aangepast, of was deze de juiste gebleven?

greets
Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-05-2011 18:13 #103398 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Volvo Amazon 1961
Maarten,

Er was bij mij een B18 in gezet, en ik kon nergens het verschil tussen een B18 en een B16 brug vinden. Ik was bang dat ook de brug overgezet was en dat als ik weer een originele B16 aanschafte, die niet op de brug zou passen. Dat was dus niet nodig, de motor steunen zitten op de zelfde plek en het veranderen van de brug is vrijwel onmogelijk. De B16 brug is aan de voorzijde onder tegen de balk gemonteerd. De B18 zit aan die kant met twee platen om de balk heen vast, net als beide bruggen aan de achterkant vast zitten. Meer cosmetisch is dat de B16 brug vaste punten heeft voor de onderste draagarm. Bij de B18 brug zit de onderste draagarm met een lange pen door de brug heen vast.

Ik zat later nog een verschil te bedenken. Vanaf de B18 (dacht ik) is het gaspedaal opgehangen en scharniert het dus van boven af. Tot de B18 scharniert het op twee kogel gewrichtjes aan de onderkant. Ook wordt bij latere modellen (in ieder geval de twee deurs) het chassis nummer ingeslagen in het metaal, ik dacht boven op de linker balk boven de wiel ophanging, maar heb ook wel gelezen dat het op de wielkast gebeurde.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-05-2011 18:28 #103401 door Vandeperre
Beantwoord door Vandeperre in topic Volvo Amazon 1961
oké, dan zal het wel een b18 voortrein moeten worden, of ik zou echt al veel moeten gaan slopen.
gaspedaal kan misschien nog wel aangepast worden, ik ga in ieder geval men best doen om het zo juist mogelijk te maken met de middelen die ik heb :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2011 12:12 #103426 door p
Beantwoord door p in topic Volvo Amazon 1961
ik kijk al uit naar volgende foto's, ben erg benieuwd, ik zit momenteel met een hernia in de rug, lig beetje stil nu,
tijd genoeg nu om wat onderdelen en info verder te zoeken intussen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Martijn Koning (GAST)
  • Martijn Koning (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
20-08-2011 12:05 #105529 door Martijn Koning (GAST)
Beantwoord door Martijn Koning (GAST) in topic Volvo Amazon 1961
Ligt het project stil?

Mijn Volvo projecten: www.volvo142-deluxe.blogspot.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.