Volvo Amazon 1961

Lees meer
25-02-2011 18:27 #100910 door Vandeperre
Beantwoord door Vandeperre in topic Volvo Amazon 1961

"R. Brandt" schreef:
zondermeer respect voor je moed en doorzettingsvermogen.
ik neem aan dat je zelf gaat lassen?? :)
is er in Belgie ook een soort van apk keuring en denk je dat dat gaat lukken ;)
er komt natuurlijk een moment dat je onderdelen zult moeten gaan aanschaffen en heb je al gekeken wat een setje spatborden en interieurdelen gaat kosten :mrgreen:
ik hoop voor je dat je de motivatie die je nu toont ook kan volhouden
ik zal dit topic blijven volgen en veel succes :roll:



nog even over die apk :P
we hebben in Belgie ook zoiets ja, de "autokeuring",
maar je kan wel kiezen om je auto voor dagelijks gebruik of als oldtimer te laten keuren, dan heeft hij andere voorwaarden waaraan hij moet voldoen.
maar opzich wil ik hem inorde krijgen dat hij ook als dagelijks gebruik zou kunnen gekeurd worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2011 20:34 #100914 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Volvo Amazon 1961
Maarten,

Ik herken dat gevoel :) en ook die moed wel enigszins. Ik heb ook een Amazon uit 61, die ik in zeer slechte staat gekocht heb als opknapper, maar nog altijd beter dan die van jou. Daar ga je al je uurtjes aan kwijt kunnen als je wilt.
Verder prachtig om te zien dat zo veel nog origineel is. De transparante richting aanwijzer lichtjes voor, het front en de gril, de volledig rode achterlichtjes en ga zo maar door. Ik wens je in ieder geval erg veel succes er mee en ha zeker je blog volgen :)

en als je vragen hebt, er zijn op dit forum inderdaad voldoende mensen met kennis van zaken.

Voor onderdelen, er zijn verschillende web winkels, inclusief deze vereniging.
Anders zijn er hier nog twee.
www.volvo-parts.nl/
www.volvoklassiekerswebshop.nl/

Ook www.marktplaats.nl kan uitkomst bieden.

Nogmaals succes en ik zie de updates wel komen :)

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2011 20:51 #100915 door Vandeperre
Beantwoord door Vandeperre in topic Volvo Amazon 1961
Hey Gerben,

Ik heb jouw topic al met veel belangstelling doorgelopen, is het ideale voorbeeld voor mij,
hopelijk krijg ik alles ook zo grondig gedaan.
het demonteren is nog wel leuk momenteel, alleen moet ik zien dat ik niet te snel ga en alles goed markeer,
anders gaat de assemblage serieus tegenvallen, maar met de hulp van het forum hier zou alles wel moeten lukken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2011 22:33 #100931 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Volvo Amazon 1961
Ik moet het toch nog een keer zeggen en geloof me maar : Dit is onmiskenbaar een originele B16:De grille.de tellerklok.het front.de stadslichten,de accu 6v en de motor B16.Het ingegoten cijfer op het blok lijkt mij b16.Kijk nog maar eens goed!Het enige niet originele op de auto is -voor zover ik nu kan oordelen- het plaatje B18 op de grille.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2011 11:53 #100943 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Volvo Amazon 1961
Ik zou me voorlopig over het contactslot nog maar geen zorgen maken.Het lijkt me, dat er eerst wat hogere bergen te beklimmen zijn.Ik zal je vast wat verklappen om je de eerste teleurstellingen te besparen :Aan kunststofschermen -en dat geldt ook voor nieuwe metalen exemplaren-heb je voor deze auto niets.De gaten zijn voor jouw ""pinklichten"" te groot.Ze zullen er gewoon door heen vallen.Ook een gebruikt of nieuw front van een B18 is anders dan jouw front .De grilles van de b16- een van de weinige onderdelen die nog redelijk herkenbaar zijn-passen daar niet in.En zo kan ik nog wel even door gaan.

Gerben Polder geeft hierboven een heel goede tip:""als je vragen hebt,er zijn op dit forum voldoende mensen met kennis van zaken""

Ik mag gerust zeggen,dat ik er daar een van ben.

Mijn dringende advies -dat tevens een waarschuwing inhoudt-luidt : Doe daar wat mee en realiseer je vooral, dat het zeer nuttig is, om van deze mensen ook eens iets aan te nemen!

Ik heb de fotos met stijgende verbazing bekeken.Mijn conclusie is :Je kunt van dit project veel zeggen,maar in ieder geval niet ""Ik zie er geen gat meer in""!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2011 23:22 #100968 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Volvo Amazon 1961
@ Nico,

maak je niet zo druk, als hij niets van jou/ons wil aannemen, laat het dan maar zo.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2011 00:28 #100971 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Volvo Amazon 1961
Om eerlijk te zijn, ik had deze wending niet verwacht.

Om zo'n soort restauratie te beginnen is moed en optimisme nodig. Terecht of misplaatst? wie weet het tot je de moed hebt om er aan te beginnen. alles wat ik wilde zeggen is dat er mensen op dit forum zijn die kunnen helpen als je het even niet weet. Geloof in wat je kunt, ga je eigen weg, en als je vast zit, vraag om advies. dat was alles wat ik te melden had.

Wel gemeend succes.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2011 15:38 #100993 door Vandeperre
Beantwoord door Vandeperre in topic Volvo Amazon 1961
Ik wil hier zeker niet de wijsneus komen uithangen,
één van de reden waarom ik me hier aangemeld heb is zeker om advies te vragen,
en ik wil dat advies dan ook graag aanvaarden.
Die informatie over die spatborden is bijvoorbeeld al heel nuttig voor me, daar ben ik echt iets mee, bedankt dus daarvoor.
De reden waarom ik dacht dat het om b18 gaat zijn de volgende: de orginele koper heeft zelf tege me gezegd dat het één van de eerste b18's is, met dat embleem op de grill waarop b18 staat leek het me dan ook heel logisch dat het om een b18 gaat. Aan de hand van het chassisnummer weer ik dat het één van de allerlaatse amazon's is die in 1961 verkocht is, ook heb ik hier een folder liggen van november 1961 waarin de b18 staat als motor voor de amazon. Ik ben zeker geen amazon expert ofzo, maar met die informatie samen lijkt het me logisch dat ik er vanuit ging dat het om een orginele b18 ging.
Ik zit zelf op verschillende oldtimer fora's omdat ik met redelijk wat verschillende oude voertuigen bezig ben, in de eerste week kan ik niet uitmaken wie de "kenners" zijn, en wie degene zijn die denken er iets van te kennen, dat zal na een tijdje wel beteren :)
Ik wil hier dus niemand tegen zijn schenen stampen, ik probeer zelf gewoon zo goed mogelijk uit te zoeken hoe het zit met de middelen die ik heb. Sorry dus als het hier wat verkeerd over gekomen is.

Nu direct nog een vraag. bij de voordeuren van mijn amazon loopt het dashboard voort op de deur zelf, zoals het volgens mij hoort, kan ik dit overzetten op deuren van een later model, of past die binnenbekleding alleen op oud type deuren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2011 18:12 #101002 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Volvo Amazon 1961
Ik kan mezelf zeker niet tot de experts rekenen, maar hier weet ik volgens mij wel het antwoord op.

je kunt de, in kleur mee gespoten boven platen in zijn geheel over zetten op nieuwere deuren, of, als die te slecht zijn, in nieuwere exemplaren gaten boren om het lijstje en de polstering over te zetten. Maar er is nog een verschil tussen jouw originele deuren en nieuwere exemplaren.
Bij jouw deuren zitten de rubbers gelijmd op de deur, met slechts omgevouwen lipjes op kritieke plaatsen. Bij latere deuren is er een soort c profiel op de deur gezet waar het rubber in zit. Dien ten gevolge zit er ook verschil tussen de vroege deur rubbers en de latere. Overigens heb ik begrepen dat die vroege rubbers niet of moeilijk verkrijgbaar zijn, maar heb dat niet zelf onderzocht. Als het goed is heb ik (bijna?) 2 sets liggen, maar alles staat nu na 10 jaar diep in de krochten van mijn huis opgeborgen en ik was voorlopig nog niet van plan de boel tevoorschijn te trekken :mrgreen:

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2011 18:37 #101004 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Volvo Amazon 1961
Het doorlopende dashboard op de portieren is origineel op alle b16 amazons.

De laatste b16 had chassisnummer 84299.

De eerste 4 deurs b18 had chassisnummer 84300.De nummers liepen dus door.

Een b16 is alleen geleverd in 4 deursuitvoering.

Het doorlopende dashboard op de portieren hoort ook op de b18 4 deursmodellen tot chassisnummer 112800.

Het doorlopende dashboard op de portieren is ook origineel op de eerste b18 2deursmodellen en wel tot chassisnummer 10500.

Slechts de eerste 1399 combis waren voorzien van dit doorlopende dashboard.

Je kunt de metalen platen waarop het doorlopende dashboard zit uitwisselen met de metalen platen van alle latere 4 deursmodellen.,dus ook van de combi.

De 2 deurs platen zijn uiteraard te lang.

Wanneer een amazon het zgn doorlopende dashboard op de portieren heeft,is ook het dashboarddek zelf anders.Aan de uiteinden loopt het latere dashboarddek rond weg.terwijl jouw dashboarddek aan beide kanten vlak moet eindigen.Het sluit dan mooi aan tegen de delen die op de portieren zitten.Dit oude type dashboarddek is niet meer nieuw verkrijgbaar.Het nieuwere type echter wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.