aluminium Radiator

Lees meer
13-07-2023 10:07 #203793 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic aluminium Radiator
Verdeelpijp loopt van voor naar achter.  Wordt aan de voorzijde gevoed door de waterpomp. Aan de achterzijde is de verdeelpijp afgesloten.  Ter hoogte van elke bougie zit een kleine uitstroomopening in de verdeelpijp. Als je last hebt van verstoppingen in je koelsysteem is het niet ondenkbeeldig dat zo'n uitstroomopening verstopt zit.
Als het met spoelen niet lukt, dan kun je de vriesdop aan de voorzijde van de cilinderkop losnemen en dan proberen om met een ijzerdraad de verstopping door te prikken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2023 12:47 #203795 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Best Han, ik zie als ik gas geef het water terug in de radiator komen (slang van termosstaat naar radiator).
Als ik rijdt en genoeg rijwind heb geen problemen.
Als ik stationair draai zie ik geen water meer terugkomen vanuit de slang termosstaat naar de radiator.
Als je normaal warm draait en de termsostaat gaat open zie je de temperatuur eerst wat zakken en dan weer oplopen dat heb ik een keer zien gebeuren toen ik de nieuwe radiator had geplaatst en toen niet meer.
Ik verdenk dat er bij de waterpomp iets niet goed zit of flink vervuild.
Hoe dat kan met accuwater snap ik niet.
Mijn vraag is kan ik zo'n vriesplug hergebruiken? en wat is het verschijnsle bij verstopte gaatjes?
Het pijpje wat onder de termostaat zit is dat een retour naar de waterpomp? En van waar komt deze retour?
Ik heb een kop van een B20E, daar zit een aan sluiting voor het shoke mechanisme en een tempertuursensor zit deze ruimte achter deze sensors ook op deze verdeelpijp aangesloten?
Zo ja kan ik er dan met kraan waterdruk op om de gaatjes open te krijgen?
Ik heb via een oude waterpomp proberen erachter zien te komen hoe het e.e.a werkt qua door stromingen daar ik maar weinig (of ik heb niet goed gezocht) kunnen vinden)
De waterpomp heeft vier aansluiting en corigeer mij als ik het niet goed heb de dikke pijp vanaf de radiator is de aanzuig, de leiding die er aan de zijkant uitkomt gaat richting kachel en is volgens mij een persleiding (leiding gaat onder het inlaat/uitlaat spruitstuk), het pijpje onder termosstaat is volgens mij een retour en dan schiet er nog een over en die komt uit op de ruimte waar het choke mechanisme en sensor voor watertemperatur controlunit B20E.
Zit op die ruimte ook de verdeelpijp aangesloten?

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2023 13:30 #203796 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic aluminium Radiator
Leiding aan de zijkant (die onder spruitstuk doorgaat) is geen persleiding, maar de retour van de kachel .....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2023 00:34 #203808 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
En de rest klopt dat wel allemaal volgesn mijn beschrijving?

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2023 10:04 #203809 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic aluminium Radiator
Johan, je stelt wel heel erg veel vragen in een post.
Als je wilt weten hoe het koelsysteem  exact werkt, kijk dan in bijvoorbeeld de Haynes manual of een andere goede documentatie.

Vriespluggen zijn voor eenmalig gebruik. Zijn vaak standaardmaten dus volgens mij kun je die krijgen bij een mototenrevisiebedrijf bij jou op de hoek van de straat.

Koelvloeistof beschikt over een aantal specifieke kwaliteiten.  O.a. verhoging van het kookpunt, smering van de waterpomp en anticipantioxidatie. 
Dus als je er (demi)water in doet dan mis je een aantal specifieke eigenschappen van Koelvloeistof. 

Als de koelwaterpijp boven in de kop verstopt zit dan moet je die met mechanische middelen reinigen (maar dit antwoord heb ik al eerder gegeven)

Ik weet niet wat  precies de verschillen zijn tussen een E-kop en de carburateur versies 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2023 10:06 - 14-07-2023 10:07 #203810 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic aluminium Radiator
Johan, je stelt wel heel erg veel vragen in een post.
Als je wilt weten hoe het koelsysteem  exact werkt, kijk dan in bijvoorbeeld de Haynes manual of een andere goede documentatie.

Vriespluggen zijn voor eenmalig gebruik. Zijn vaak standaardmaten dus volgens mij kun je die krijgen bij een mototenrevisiebedrijf bij jou op de hoek van de straat.

Koelvloeistof beschikt over een aantal specifieke kwaliteiten.  O.a. verhoging van het kookpunt, smering van de waterpomp en corrosie remmers. 
Dus als je er (demi)water in doet dan mis je een aantal specifieke eigenschappen van koelvloeistof. 

Als de koelwaterpijp boven in de kop verstopt zit dan moet je die met mechanische middelen reinigen (maar dit antwoord heb ik al eerder gegeven)

Ik weet niet wat  precies de verschillen zijn tussen een E-kop en de carburateur versies 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2023 01:36 #203819 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Je heb gelijk Han, ik heb deze www.sw-em.com/Cooling_System.htm gevonden daar staat ook de distributie pijp in vermeld.
Het gaat hopelijk goed komen.
Ik moet de spullen nog binnen krijgen (Reinigings middel en koelvloestof)
Maar als je een gedeeltelijke verstopte distributiepijp hebt moet je dat dan ook niet aan je bougies kunnen zien die worden immers warmer?


b.v.d.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2023 17:30 #203826 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic aluminium Radiator
Johan, volgens mij laat jij jouw fantasie iets te ver doorschieten, ff met twee benen op de grond blijven staan.
Stel de achterste uitstroomopening van de pijp in de kop zit verstopt, dan wordt het daar bijvoorbeeld 10 graden warmer. Op je temperatuurmeter maakt dit een groot verschil. De wijzer staat dan niet meer in het midden van het middelste groene vlak maar staat dan bijna in het witte vlak. 
Echter op de temperatuur van de bougie zal dit niet zo'n invloed hebben. Normaal gesproken ligt de verbrandingstemperatuur rond de 700 graden. Nou, als dat 10 graden meer wordt ga jij dat echt niet zien aan de kleur van de bougie.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-07-2023 01:09 #203833 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Beste Han,ik heb ook een digitale temperatuurmeter en daar kun je goed op zien dat de temp eruit loopt stationair.
Nu heb ik niet net als jullie een kachel maar ik heb wel een verdamper voor LPG en die staat niet als bij jullei paralel over de kachel maar ik heb deze gewoon in serie staan.
En dat is jaren goed gegaan en ik ben bang dat het daar nu mis is gegaan.
Nu kan ik hier geen LPG krijgen dus ik ben van plan na het spoelen de verdamper buiten het watercirquit te houden dus gelijk vanuit de cilinderkop retour richting waterpomp.
En van die schaalverdeling wist ik al omdat ik mijn temperatuurmeter noodgedwongen om moest bouwen zie www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/31635-f...nse-temperatuurmeter
Dus ik heb twee temperatuurmeters een digitale met schakelpunten voor de ventielators en een analoge die rond de 80gr goed is.
Een electrische is liniair de orginele niet 100% dat kan ook niet met een capilaire voeler.
Ik hoop van de week alles binnen te krijgen, ik moet hier alles online doen, of twee uur in een auto zitten enkele reis en dan nog niet hebben wat je wilt hebben.
Wij hebben twee autos dus het is geen nood en we hebben ook nog een Honda Beat www.hondaph.com/motor/beat-street-std die wordt het meeste gebruikt hardstikke handig heb dat ding al 13jaar ik zit nooit achter pedicaps (motor van 125CC met zijspen).
Autos worden gebruikt om grote boodschapen mee te doen of een lange reis en dan meestal mijn vrouw haar auto dat is een automaat is toch een stuk makkelijker hier.
Mijn auto de Volvo probeer toch wel een keer per week te gebruiten ik heb sinds maart er 100km mee gereden, ik moet in september weer olie verversen want dat houd ik wel goed bij tweemaal per jaar verversen.

Alvast bedankt.

We gaan het zien.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2023 05:45 #203917 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Beste Medeleden, alle spullen zijn nu binnengekomen.
Het system gespoeld en is nu schoon.
Ik heb echter de temperatuurmeting voor het aanschakelen van de fans verplaats naar het punt waar bij een b20E de temperaturmeting voor koelwater wordt gedaan, voorin de cilinderkop.
Ik meet daar temperatuur van soms door de 90gr terwijl de analoge temperatuurmeting achter in de cilinderkop normaal in het midden staat.
Ik heb circulatie zowel stationair als verhoogd toerental ik kan de retourslang van de motor naar de radiator gewoon vastpakken is wel warm maar je kunt hem aanraken.
Van te voren had ik mijn schakelpunt voor de ventielatoren in de retourleiding van achter in de ciliderkop naar de pomp zitten (een sensor op een stuk koperleiding zie foto) maar vond dat niet zo professioneel.
Ik heb op het moment geen termostaat er in zitten ik heb de pakking verspeeld maar toen deze er nog in zat had ik het zelfde verschijnsel.
Mijn vraag is weet iemand wat is de temperatuur koelwater voor in de cilinderkop is op het punt daar waar de sensor zit voor de B20E regelkast.
Mijn vraag is, is een temperatuur van 80 a 90gr of soms hoger normaal daar?

m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.