aluminium Radiator

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
11-05-2023 13:03 #203153 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic aluminium Radiator
Ik moet zeggen een heel bijzonder verhaaltje.

De vraag 
  1. Wat is het beste materiaal voor een autoradiator?
Wordt ook niet beantwoord..
Even verder in de tekst praten ze over een radiator voor in een woning.

Een typische 4-rijige koperen radiator gebruikt 7/16 "buizen, terwijl de aluminium radiatoren twee rijen 1" buizen gebruiken

Buizen van 11 (7/16") en 25,4 mm (1") lijkt me onwaarschijnlijk voor in een auto.

Roesten alluminium radiatoren?=13pxAlluminium kan niet roesten.En zo nog veel en veel meer.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2023 13:33 #203154 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic aluminium Radiator
Heren, misschien even een pas op de plaats.
De vraag van Johan is: is een aluminium radiateur beter dan een conventioneel exemplaar?
Meteen wordt het vergelijk gemaakt aluminium <=> koper. In dat geval is koper de winnaar. 
Echter van welk materiaal is een conventionele radiateur gemaakt? Volgens mij is daar veel messing in verwerkt. 
Messing is geen al te beste warmtegeleider dus dan zou een aluminium exemplaar de winnaar zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2023 01:24 #203163 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Het is net wat Han zegt het is het totale pakketje en dat maakt aluminium de beste keus.
Als van een koperen radiator alles van koper zou zijn zal deze waarschijnnlijk winnen.
Zie nl.differbetween.com/article/difference_..._and_copper_radiator
Maar ik ga hier nog eens rondkijken wat men met mijn oude radiator kan doen want die Filippijntje zijn op vele gebieden kunstenaars.
Want er rijdt hier wat oud spul rond (vrachwagens) we hebben hier twee suikerfabrieken in de beurt en de vrachtwagens die men gebruikt om de rietsuiker van het land te rijden stammen vanuit de tweede wereld oorlog.
Deze vrachtwagens hebben op alle wielen aandrijving en dat is goed voor op het land.
Zijn meestal wel omgebouwd naar modernere motoren.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2023 02:16 #203173 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Zo juist een aluminium radiator besteld komt volgens de fabriekent 21 juni aan.
Ik houd jullie op de hoogte.
Andere vraag ik zat een beetje in het magazijn te kijken waarom zijn er zoveel verschillende thermostaten qua tempsetpoint voor een b20/b18?
Ik heb ze gezien van 75gr tot 92 gr en alles wat er maar tussen zit.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2023 09:43 #203174 door Henk van Uijthoven
Beantwoord door Henk van Uijthoven in topic aluminium Radiator
Verschillende warmtegraden thermostaat:hangt van de regio af tropen of scandinavie bv  hoe hoger de waarde van de thermostaat hoe efficenter de motor is.fabrikanten zijn overgeschakeld van koper naar alum. Voor prijs alum is goedkoper en het gewicht.ook zit de kachel radiateur standaard in het koelsysteem.de warme lucht wordt via kleppen geleid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-06-2023 20:54 #203517 door Zon
Beantwoord door Zon in topic aluminium Radiator
Ik lees toevallig net dit topic over je radiator (ik zit ook te kijken naar een nieuwe).
Is die toevallig al binnen (planning was de 21ste)...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2023 00:25 #203520 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Beste Zon, volgens de laatste informatie van track and trace moet ik nog drie weken wachten.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2023 09:53 #203522 door Zon
Beantwoord door Zon in topic aluminium Radiator
Ai, dat is nogal een vertraging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2023 01:37 #203527 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Dat is normaal hier in de Filippijnen het kost vijf dagn om het spul in Manilla te krijgen en dan ywee maanden met geluk daar waar ik woon.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2023 09:06 #203708 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Beste medeleden, de radiators zijn binnen, ik zeg bewust radiators want ik heb nu twee aluminium radiators.
Laat me het verhaaltje hier achter vertellen.
Ik had een radiator bij de firma X besteld, deze mailde mij dat ze geen 4 rows radiators meer hadden en dat ik bij een andere firma moest proberen en gaf mij mijn geld terug.
Toen een radiator bij firma Y bested deze hadden wel een 4 row radiator.
Echter een paar dagen later een mail van firma X dat ze de radiator wel hadden en ze vroegen mij of ik als nog niet de radiator wilde hebben.
Ik vertelde hun dat ik al een radiator bij firma Y had bested en dat ik hun radiator niet nodig had.
Maar wat was er gebeurt firma X had de radiator reeds verstuurd en vroeg mij of dat ik ze wilde informeren wanneer de radiator bij mij was aangekomen (postkantoor).
Vorige week kreeg een telefoontje van het postkantoor dat er twee grote pakketten voor mij waren aangekomen.
Ik naar het postkantoor en daar stonden twee radiators.
Dus firma X geinformeerd en ze medegedeeld dat de radiator aan was gekomen en dat ze deze terug zouden sturen.
Kreeg een bericht van firma X dat ze de radiator niet meer hadden verwacht en dat ik deze kon houden.
Met de snelheid van het licht naar het postkantoor 2 Euro inport tax betaald en heb nu twee radiators een voor de normale prijs en een voor twee Euro.

Nu het inbouwen, men had de twee montagepunten aan de bovenzijde radiator 180gr verkeerd aan de radiator gelast.
Nu ben ik het aluminium lassen/solderen niet machtig dus ik heb de steunpunten voor de bestaande radiator weggehaald en met bout en moer en natuurlijk rubbers de radiator tegen het voorfront gemonteerd.
Dit past qua dikte radiator precies.
Ik wilde het niet doen zoals deze
man het gedaan heeft Tyraps.
Ik heb reeds de firma Y geinformeerd moest foto’s opsteuren.
De radiator bij firma X had hetzelfde probleem.

Nu de koeling, ik heb de auto stationair warm laten lopen met airon aan de motorkap dicht en in de garage/carport de temperatuur kwam niet verder dan 81 graden en liep dan weer terug (de fans gaan draaien bij 77gr en slaan af bij 75gr) Meetpunt temperatuur zit in de buurt van meetpunt analoge meter dus meetpunt en corigerend orgaan (fans) liggen ver uit elkaar. Temperatuur in de garage was 30gr
Vroeger liep de temperatuur op tot soms wel 90gr
Ik moet er nog mee gaan rijden maar het lijkt mij wel goed.
Ik ga er ook een temperatuur controller in zetten met een setpoint n.l. 75gr.
Degene die er nu inzit heeft een vaste hysterese van 2 gr en sinds er een uitloop is van temperatuur van wel naar boven als beneden ben ik met een regelaar zonder hysterese beter af. (meer stabielere temperatuur)
Denk nu niet dat de oude radiator slecht was want in Nederland had deze gezien het klimaat daar misschien nog wel 5 tot 10 jaar goed kunnen fuctioneren (geen aircon en koudere buitentemperatuur).
Maar als je net als ik alles wil dan is zo’n aluminium radiator toch wel een uitkomst.
En voor mensen die met een caravan naar b.v. naar Spanje Italie en ook nog een keer aircon kan zo’n aluminum radiator wel eens een uitkomst zijn.
Ik gok dat en aluminium radiator 10 tot 15% meer koelcapaciteit heeft, maar ik zeg dat is een gok geen berekening.

Ik heb er nog wat fotos bij gedaan hoe ik het met de montagepunten heb opgelost.

m.vr.gr.
Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.