aluminium Radiator

Lees meer
05-07-2023 10:10 - 05-07-2023 10:11 #203709 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic aluminium Radiator
Hallo Johan,
misschien herinnner je nog het "zeg maar nee dan krijg je er twee". Je hebt blijkbaar geluk gehad na het lange wachten.
De bevestigingspunten hebben ze trouwens niet verkeerd aan de radiatoren gezet, de beugeltjes op de auto die jij hebt (cq nu had) zijn er alleen bij de vroegere Amazon. Bij de latere Amazon heeft Volvo deze beugeltjes op de auto niet meer geplaatst en de bevestigingspunten aan de radiator verplaatst op de plek zoals bij de aluminium radiators. Bij een latere Amazon had je de aluminium radiator dus zonder aanpassingen aan de auto gewoon meteen kunnen plaatsen.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2023 11:41 #203711 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Best Rudi, men zegt in de advertentie amazone van 1959 tot 1970.
De eerste Amzones hadden de bevestiging zoals jij beschrijft zie onderdeel nr 252087 en252056 dus zonder een bevesiging pumt (dik blok radiator)
Vanaf een zeker jaar ik weet niet welk jaar is men de radiators nr 252187 en 252111 gaan gebruiken en hebben ze dus bevestigingspunten gemaakt die ik eraf heb geslepen.
Kijk je naar onderdeel 661257 en onderdeel 661258 dan zittn daar geen radiatorbevestiging punten aan zover ik kan zien.
Ik denk dat er een gerichte mail naar deze mensen gestuurd moet worden van welk jaar welke radiator gebruikt wordt.
Als iemand dat voor mij uit kan zoeken dan zal ik het terug koppelen naar deze firma.

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2023 12:33 - 05-07-2023 19:56 #203712 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic aluminium Radiator
Hallo Johan,
het is andersom.
Vroege versie: op de auto de bevestigingspunten die je van je auto af geslepen hebt, met navenant de beugels van de radiator verder naar achteren (in rijrichting gezien) aan de radiator.
foto_vroege_versie
Late versie: op de auto geen bevestigingspunten zoals die je van je auto afgeslepen hebt, met navenant de beugels van de radiator verder naar voren (in rijrichting gezien) aan de radiator, zoals ook bij de aluminium versie.
foto_1_late_versie
foto_2_late_versie
Hun advertentie is natuurlijk niet helemaal correct, men zou moeten aangeven dat men bij de vroege versie de bevestigingspunten aan de auto weg moet nemen. Alternatief zou men twee versies kunnen maken (maar meer moeite en twee versies in voorraad) of men zou de beugels van de radiator op de plek van de vroege versie kunnen zetten en voor montage op de late versie zou men blokjes en langere bouten mee moeten leveren (of dat probleem bij de klant laten). Blijkbaar gaat men ervan uit dat men zijn outo op de late versie aanpast zoals jij gedaan hebt of men kent de vroege versie niet.
Chassisnummergrens weet ik niet, ik zou me ook niet verwonderen dat deze niet vastgelegd is en men bij Volvo bij plaatsing van een late versie radiator in een vroege versie auto ook gewoon de bevestigingspunten van de auto af gehaald heeft, er zijn meer voorbeelden ervan dat men het normaal vond met een slijptol aanpassingen te maken, er zijn zelfs werkplaatsinstructies ervoor (bijvoorbeeld hoe een nieuwe deur met slijptol en lasapparaat aan te passen dat deze in een P1800 Jensen past).
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-07-2023 01:20 #203718 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Beste Rudi, ik ga er van uit dat de P1800 dezelfde problemen heeft ik heb daar wel zes verschillende onderdeel nummers van radiators tegen gekomen waarvan er twee al niet meer te krijgen zijn.
Kun je hier ook iets meer over vertellen kan ik het verhaaltje complet maken.

Het lijkt qua radiators wel een beetje op Franse autos die verwisselde per jaar ook van onderdelen

Bedant voor de fotos ik zal ze meesturen.

Heb je het tyrapfilmpje gezien? Zo een oplossing zou ik toch niet mee te koop lopen.

b.v.d.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-07-2023 08:33 #203719 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic aluminium Radiator
Hallo Johan,
ik ken de radiatormontage bij de P1800 alleen zo als bij de late versie Amazon, dus direct tegen het plaatwerk gemonteerd zonder beugeltjes op het plaatwerk ertussen. Maar de radiatoren van de eerste jaren (minstens 1965, grens mij onbekend) P1800 wijken van vorm duidelijk af van die van de Amazon (ofschoon die van de Amazon er gewoon in passen) en daarna zijn er bij de P1800 ook iets andere radiatoren, deels omdat ze aangepast zijn ter bevestiging van een plastic luchtgeleider, daardoor is een radiator van een 1800E/ES weer anders. Dus voor de P1800 zijn er meerdere, en ook andere, radiatoren dan voor de Amazon en je zou nog meer onderdeelnummers uit moeten zoeken.
De oplossing van het filmpje is natuurlijk niet aan te raden, hoe verzin je het.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2023 01:13 #203728 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Wanneer gaat eigenlijk de late versie in vanaf welk jaar, ik heb een 66er Volvo en moest de steunpunten wegslijpen.


alvast bedankt

m.vr.hr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2023 06:04 #203773 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Helaas mijne heren ik heb toch nog oplopende temepratuur bij stationair.
termosstaat eruit gehaald voldoende doorstroming.
Termosstaat was erg vervuild ondanks gebruik van gedestileerd water.
Dus ik ga het hele systeem schoonmaken heb daar dit shopee.ph/Getsun-Car-Care-Radiator-Flush...01343561.10007066205 voor besteld.
Maar als het schoon is wil het systeem opvulen met koelvloeistof nu kan ik hier krijgen/kopen
shopee.ph/PRO-99-LONG-LIFE-COOLANT-1LITE...df-b185-b00bdf849fc1
shopee.ph/PRO-99-Long-Life-Radiator-Cool...58-946c-fbbe4bb29420
shopee.ph/PRO-99-Ready-To-Use-Long-Life-...7b-9602-f046dbedadaa

Ik zou bijna geneigd zijn om de blauwe of groen te gaan gebruiken, rood heb ik gelezen dat dat om een of andere reden niet kan.

mijn conclusie op lange termijn is gedestileerd ook vervuilend.

Elk advies is welkom

Alvast bedankt

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
12-07-2023 20:45 #203787 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic aluminium Radiator
Hallo Johan,

Gewoon de blauwe koelvloeistof Johan, volvo schrijft glycol basis voor, in warme en koude omstandigheden.
ik vervang het ook om de twee jaar, want het verliest op den duur de anti corrosieve eigenschappen.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2023 22:18 - 12-07-2023 22:27 #203790 door Zon
Beantwoord door Zon in topic aluminium Radiator
Blauw en Aluminium is dus niet zo'n goede combinatie, begrijp ik.

Maar misschien dat het in de praktijk meevalt?

Anders begrijp ik ook niet zo goed, waarom ze die radiatoren wel voor Amazon leveren.
Of ze gebruiken G12 (rood) dan?

Edit: lees net dit bij deze G11 (blauw):

- It ensures a reliable protection of metals and alloys (brass, copper, alloy-treated steel, cast iron, aluminium) from all forms of corrosion, as well as prevents a high-temperature corrosion of aluminium surfaces of modern engines;

www.mannol.de/products/operating-and-ser...s/mannol-coolant-g11


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2023 01:39 #203791 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Doordat ik nu de sludge in het system heb ontdekt en dat dat waarschijnlijk de oorzaak is van het warmlopen ga ik mij niet druk maken of blauwe koelvloeistof nu goed is voor aluminium.
Ik heb nog twee radiators staan degene die er van af is gekomen en nog een alluminium radiator
En als ik de specificatie lees staat er "Protects aluminum and engine metals."

En het schoonmaak middel ga ik alleen geruiken op de plaatsen waar ik er niet bij kan.
Ik haal dus de pijpjes van de waterpomp (waterpomp ga ik met een hogedrukreiniger langs het aanzuigkaneel schoon proberen te maken) en slangen eraf en maak die schoon en monteer ze weer terug.
En daarna volgens de richtlijnen van het reinigingsmiddel reiningen

Had ik nog een vraagle, de wateraansluiting achter op de cilinderkop kan je daar met normale waterdruk op om schoon te maken? wat zit er achter dat bochtje? Ik wel eens gehoord van en verdeelpijp komt die niet in gevaar bij kraanwaterdruk?

Alvat bedankt.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.