Filippijnse temperatuurmeter

Lees meer
05-06-2022 04:08 #199261 door Johan Geers
Filippijnse temperatuurmeter is gemaakt door Johan Geers
Van de week begaf mijn temperatuurmeter het.
Ik dacht geen nood ik heb er nog een liggen, echter bij het testen bleek deze het ook niet te doen.
Ik dacht het moet toch wel mogellijk zijn om het binnenwerk van een electrische te gebruiken met de oude schaalverdeling.
Op internet de volgende temperaturmeter gevonden shopee.ph/2-Inch-Water-Temperature-Gauge....44367342.1747850648
Van die meter het binnenwerk gebruikt en op een stukje pertinex gemonteerd.
Ik heb de schaalverdeling van de oude aan de onderzijde van een sleuf moeten voorzien en de opstaande rand weg moeten slijpen daar ik geen wijzertrekker heb.
De schaalplaat die op de nieuwe zat was van plastic en kon ik gewoon wegknippen.
De gaatjes om de wijzerplaat te bevestigen zijn bij oud en nieuw hetzelfde dus daar hoef je niets aan te doen.
Bij de nieuwe meter was net als bij de oude meter 80gr een verticale aanduiding van de wijzer (kun je bij de wijzerplaat van Volvo zien staat aan binnenzijde in de bovenste opstaande rand).
Ik had geen oranje dus heb ik de wijzer maar rood gemaakt.
Voor de voeler kun je moer die het capilair aandrukt gebruiken je moet er alleen M10 fijn intappen en je bent klaar.
De opstelling op de bank getest en het werkte.
Van de week een keer inbouwen.
Ik weet niet hoe lang hij het al doen want de meter de ik gebruik was wel de goedkoopste die ik kon vinden n.l. 5Euro.
En dan het pertinex plaatje 4,5 Euro.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2022 12:36 #199262 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Filippijnse temperatuurmeter
Goed bezig Johan! Ben benieuwd of het ook in de auto werkt,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2022 04:58 #199277 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Filippijnse temperatuurmeter
Het werkt ook in de auto zie bijlage.
In hoeverre aanduiding met werkelijk is weet ik nog niet.
Aanduiding komt ook stotend uit de hoek maar daar zal ik tijdens het rijden weinig last van hebben auto schud tijdens het rijden Filippijnse wegen zijn niet zo goed.
Ik heb in hetzelfde cirquit ook nog een digitale meter zitten met schakelpunten voor mijn koelfans dus daar ga ik maar beetje met vergelijken.
Dat er afwijking in zit staat als een paal boven water want de schaal van de volvo is niet liniair (Zie graden annduiding bovenste opstaande rand meter) terwijl de nu geplaatst binnenwerk linear is.
Voeler is een NTC van 50K en is in de curve 0 tot 100gr liniear.

m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2022 22:12 #199282 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Filippijnse temperatuurmeter
Creatieve Knutselaar!
En dat bedoel ik 100% positief, Johan. Het blijft een genot om te zien hoe jij met de beperkt beschikbare materialen en zonder VOD "om de hoek" je Amazon op de weg houdt!
En ik zou me maar niet druk maken over de nauwkeurigheid van de meter, de originele blinken daar na 50 á 60 jaar ook niet in uit  .

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2022 05:07 #199311 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Filippijnse temperatuurmeter
Temeperatuurmeter was wat te optiemistisch een weerstand in het signaal ertussen en de zaak was opgelost.
Dat is het voordeel van een elctronische.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.