5 blads koelfan voor Amazon??

Lees meer
28-09-2016 11:04 #163815 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Aanvulling n.a.v. reactie van Gert Vegter.
Ik vermoed dat ik er ook op uitkom om een elektrische fan te installeren met een aparte schakelaar of een thermo-schakelaar, maar wel met behoud van de huidige mechanische propeller.
Ik overweeg in 2018 met Amazon Adventures naar Peking te gaan rijden en dan is, naast andere zaken, extra koeling wel prettig, vandaar.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2016 11:11 #163816 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 5 blads koelfan voor Amazon??

Joop van Putten schreef : Ik overweeg in 2018 met Amazon Adventures naar Peking te gaan rijden...

Respect, ik vind van Groningen naar Zwolle al ver... :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2016 22:18 #163837 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
De oplossing die Joop voorstelde heb ik ook, gewoon handmatig. Bij lang stilstaan bij 40+ ℃ zet ik af en toe de motor af maar laat de fan draaien.
Ik rijd 2x per jaar 1600 km naar zuid Europa met de Amazon.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2016 00:42 #163841 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Beste Joop, accuwater met antivries.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2016 17:47 #163847 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Ik heb er eerst maar eens twee spacers tussen gezet met langere bouten. De afstand tussen propeller en radiator is nu een kleine 2 cm. Dat vind ik een mooie afstand. De fan zal minder valse lucht aanzuigen en ik ga ervan uit dat de koeling beter en stabieler is.
Een elektrische fan kan altijd nog als het echt nodig gaat worden

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2016 08:47 #163864 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Doordat ik enkele weken geleden in een langdurende file belandde bij een buitentemperatuur van 30 graden en de meter toch richting het rood ging, besloot ik toch maar eens over te gaan op de 5 bladige plastic propeller. Ik vond er een bij de stand van VKO (en er lagen er nog meer) voor de prijs van 5 euro. Nu nog monteren. De propeller heeft een groot gat in het midden. Ik kwam op het idee om een rondje te maken van trespa. Dat is keihard. Daar maak je in de rand de vier gaten met de ijzeren versterking. In het midden maak je de vier gaten waarmee hij op de waterpomp gemonteerd zit. De metalen vierkanten versteviging gebruik je als opvulling, zodat ie wat meer opschuift naar de radiator. Als je een oude waterpomp hebt liggen is het aftekenen wat simpeler. Ik heb sterk het idee, dat deze propeller veel effectiever is dan de rudimentaire propeller die er eerst opzat.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2016 10:40 - 30-09-2016 11:27 #163865 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
De 5-blads fan is effectiever en zeker als hij dichter bij de radiator komt. Voor de veiligheid lijkt me een afstand van niet minder dan 2 cm prima. Dan kunnen je motorrubbers zonder problemen ook nog wat inzakken. De afstand die ik bij jou zie is nogal groot. Mede omdat je zo te zien een dunne radiator hebt.
Ik had dus 2 afstandhouders nodig en die heb ik bij de club aangeschaft voor 11,30 inclusief verzending. Trespa en gerommel met metalen verstevigingen zou ik niet gauw doen. Zo'n fan maakt natuurlijk heel veel toeren en moet daarom zo goed mogelijk in balans zijn.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2016 15:06 #163871 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Beste Joop, op de drie foto's is mijn radiator nog niet geplaatst. :lol: Wat je waarschijnlijk ziet, is de condensor, want ik heb een originele werkende Volvo airco. De twee centimeter speling zal ik denk ik wel halen. Trespa is heel hard en slijtvast. Tot nu toe geen last van onbalans. Jammer dat je nu pas meldt dat er een afstandbus in het VOD te verkrijgen is, dat had me een aantal uren puzzelen en uitdenken gescheeld. ;) Ik vind dat niet alleen jij, maar velen op dit forum soms leuke verbeteringen aandragen, maar er niet bij zetten hoe het moet worden uitgevoerd. Daardoor wordt vaak 'het wiel' steeds opnieuw uitgevonden. Bedankt in ieder geval voor je reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2016 15:40 #163872 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 5 blads koelfan voor Amazon??

Ronald Menges schreef : Jammer dat je nu pas meldt dat er een afstandbus in het VOD te verkrijgen is, dat had me een aantal uren puzzelen en uitdenken gescheeld.

Die afstandsbus, waar ik in dit topic ook al eerder melding van heb gemaakt, hoort standaard aanwezig te zijn bij een B18/B20-motor met een gesloten koelsysteem, zoals bv. ook in het onderdelenboek van de latere Amazon is te zien. De afstand tussen fan en radiateur wordt iets te groot als die spacer niet meer aanwezig is en kan nog groter worden bij gebruik van een niet originele fan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2018 03:55 #176113 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Een oud onderwerp, maar voor geintersseerde ik heb vandaag een 8 blads koelfan geplaats.
Een van een Mitsibutie canter volgens de verkoper.
Ik had een 5 blads fan, niet dat die niet goed koelde maar bij een grad of 40 liep hij langzaam richting derde groen vakje.
Ik moest van elk blad 1 cm afhalen anders paseerde hij maar net de bovenste radiatorslang en ik moest een elleboogje gebruiken bij de aftap van de radiator en een spacer van 12mm laten maken plus 4 nieuwe gaten boren in de fan.
Ik heb de auto met warme motor een kwartier stationair leten lopen temperatuur meter bleef in het midden staan.
De wieken moeten normaal hol happened staan, bij mij staan ze bol happend, wil ik ze hol happened hebben moet ik wat meer verbouwen aan de fan, maar het zou kunnen.
Wat ik hiermee ook wil aantonen dat luchtcirculatie onder de motorkap ook een bijdrage levert aan de koeling van de motor.
Dus een zuigende fan onder de motorkap zie www.kitcarclub.nl/forum/index.php?/topic...f-zuigende-koelfan/&
Als ik nu gas geef dan hoor je geloei onder de motorkap en je ziet de wieken gewoon buigen.
Afwachten hoe dit zich houdt, vooral bij temperaturen rond de 40gr.

m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.